Gå til innhold

Antidep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nye her...

Er det vanlig at pasient ber om eller at behandler foreslår behandling med antidep? 

Har vært i (samtale)behandling i ca 6 måneder for første gang. Jeg er i 20 årene og ser for tiden ingen fremtid og vurderer selvmord. 

Anonymkode: 92c78...35c

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nye her...

Er det vanlig at pasient ber om eller at behandler foreslår behandling med antidep? 

Har vært i (samtale)behandling i ca 6 måneder for første gang. Jeg er i 20 årene og ser for tiden ingen fremtid og vurderer selvmord. 

Når du har det så vanskelig, kan du godt selv spørre om å få prøve et antidepressiva. Snakk med fastlegen din, om det ikke er en psykiater du går hos. 

Anonymkode: 08261...550

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nye her...

Rart du ikke har fått tilbud om det når du har gått 6 mnd i behandling uten bedring.

Anonymkode: e94f8...e70

Skrevet

Nei, har faktisk blitt verre (skyldes situasjonen rundt).... :( 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har faktisk blitt verre (skyldes situasjonen rundt).... :( 

Da er det på tide å prøve noe nytt!

Skrevet

Sikkert rett, føler at hver gang samtalen nærmer seg "depresjon" og medisin så blir det tabu... så holder på en måte tilbake. Har forøvrig et godt forhold til behandler og føler at det hjelper, men tror jeg kanskje jeg trenger noe mer. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert rett, føler at hver gang samtalen nærmer seg "depresjon" og medisin så blir det tabu... så holder på en måte tilbake. Har forøvrig et godt forhold til behandler og føler at det hjelper, men tror jeg kanskje jeg trenger noe mer. 

Hvis behandler er psykolog så er det en del av dem som ikke er så begeistret for medisiner. Snakk hderfor heller med fastlege om det.

Anonymkode: 08261...550

Skrevet

Hvis du vurderer selvmord har du vel en alvorlig depresjon. Det SKAL behandles med medikamenter. 

Kun samtaleterapi mot alvorlig depresjon høres ikke helt riktig ut. Det er et godt tillegg, men er neppe nok alene.

Skrevet
12 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis du vurderer selvmord har du vel en alvorlig depresjon. Det SKAL behandles med medikamenter. 

Kun samtaleterapi mot alvorlig depresjon høres ikke helt riktig ut. Det er et godt tillegg, men er neppe nok alene.

Hvordan vet du om årsaken til selvmordstankene er alvorlig depresjon?

Anonymkode: b5871...668

Skrevet
Den 27.8.2016 at 11.22, issomethingwrong skrev:

Man trenger ikke ha en alvorlig depresjon selv om man vurderer selvmord. Det kan også være ganske langt mellom å vurdere og det å faktisk gjøre det. Jeg har vurderte det mange ganger, men jeg har "bare" moderat depresjon fordet. Hadde behandler opplevd det som sannsynlig at ts ville komme til å ta selvmord så burde hn fått ts innlagt.

Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Man trenger ikke ha en alvorlig depresjon selv om man vurderer selvmord. Det kan også være ganske langt mellom å vurdere og det å faktisk gjøre det. Jeg har vurderte det mange ganger, men jeg har "bare" moderat depresjon fordet. Hadde behandler opplevd det som sannsynlig at ts ville komme til å ta selvmord så burde hn fått ts innlagt.

Da feilinformerte min behandler meg i sin tid.

Klar over at folk kan vurdere selvmord ved andre lidelser enn depresjon, men trodde at hvis depresjonen alene førte til selvmordstanker, så var den alvorlig.

Står jo nevnt under alvorlig depresjon i ICD-10 også.

Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Da feilinformerte min behandler meg i sin tid.

Klar over at folk kan vurdere selvmord ved andre lidelser enn depresjon, men trodde at hvis depresjonen alene førte til selvmordstanker, så var den alvorlig.

Står jo nevnt under alvorlig depresjon i ICD-10 også.

Hehe, enten det ellerså feilinformerte psykiateren min meg ;) Om man tar den MADRS (eller hva den nå heter) så kan man krysse av for at man har selvmordstanker og alikevel få moderat depresjon. Jeg føler ikke at jeg er eller har vært alvorlig deprimert (med mindre det har vært en depresjon i forbindelse med reell sorg), men jeg har hatt tanker om selvmord fra jeg var et sted mellom 8 og 10 år (husker ikke akkurat når det startet, men ikke før det tror jeg).

Det står at selvmordstanker/ -handlinger er utbredte, sånn jeg tolker det så betyr det ikke at det ikke kan være tilstede under en mild eller moderat depresjon, men at de er veldig tilstede under en alvorlig depresjon. Var ikke så lenge siden NHD også skrev at man kan ha selvmordstanker uten depresjon.

Skrevet
45 minutter siden, Trine skrev:

Hehe, enten det ellerså feilinformerte psykiateren min meg ;) Om man tar den MADRS (eller hva den nå heter) så kan man krysse av for at man har selvmordstanker og alikevel få moderat depresjon. Jeg føler ikke at jeg er eller har vært alvorlig deprimert (med mindre det har vært en depresjon i forbindelse med reell sorg), men jeg har hatt tanker om selvmord fra jeg var et sted mellom 8 og 10 år (husker ikke akkurat når det startet, men ikke før det tror jeg).

Men det er langt fra tanker til å gjennomføre det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er langt fra tanker til å gjennomføre det.

Ja, det skrev jeg høyere opp her ;)

Skrevet
Den ‎26‎.‎08‎.‎2016 at 21.54, AnonymBruker skrev:

Ta opp temaet eksplisitt i neste samtale. Spør om hvordan behandler vurderer situasjonen og hva du evt. skal gjøre dersom du ønsker å få vurdert medisinering.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...