Gå til innhold

Brintellix og søvn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært mange Brintellix spørsmål i det siste, så her er ett til.

Hvordan påvirker denne søvnen sammenlignet med andre SSRI ?.

Skrevet
2 timer siden, Angstlei skrev:

Har vært mange Brintellix spørsmål i det siste, så her er ett til.

Hvordan påvirker denne søvnen sammenlignet med andre SSRI ?.

Jeg sover bedre på brintellix enn på de ssri jeg har prøvd.

Skrevet

Jeg har ikke merket noen bedring eller forverring av søvnen på Brintellix (har gått på den i ett år), men nå tar jeg antipsykotisk i tillegg for å få sove...

Anonymkode: 6a7e6...91b

Skrevet

Hei. Etter oppstart og ved hver opptrapping har jeg hatt noe uro med søvnproblemer. Etter en tid har jeg sovet som et barn. Virkelig deilig! Hadde det motsatte problemet med Cipralex , så deilig nå å få sove nå. En deilig ting med Brintellix.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg har også sovet som et barn på Brintellix, deilig, noe jeg ikke har gjort på andre SSRI. Men desverre har jeg andre bivirkninger av Brintellix så må seponere den.

Skrevet

Problemet med SSRI og bivirkninger er at det ofte kan gå begge veier.

F.eks:

Forstoppelse, diare

Vektøkning, vekttap

Søvnighet, søvnløshet.

Det handler om at vi alle reagerer litt ulikt på medisinene, litt avhengig av hvilke serotoninreseptorer vi har flest av og hvor de er plassert i hjernen og nervesystemet. Det kommer også av at hos mange får man en motsatt reaksjon i oppstarten av behandlingen (f.eks økt angst) - det vil komme seg etterhvert.

Men Brintellix er ganske "snill" i forbindelse med disse bivirkningene, gir ikke så mye økt angst, kvalme, osv. Det står heller ikke nevnt noe om at den påvirker søvnen i noen retning, selv om det sikkert kan skje individuelt.

Skrevet
55 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Problemet med SSRI og bivirkninger er at det ofte kan gå begge veier.

F.eks:

Forstoppelse, diare

Vektøkning, vekttap

Søvnighet, søvnløshet.

Det handler om at vi alle reagerer litt ulikt på medisinene, litt avhengig av hvilke serotoninreseptorer vi har flest av og hvor de er plassert i hjernen og nervesystemet. Det kommer også av at hos mange får man en motsatt reaksjon i oppstarten av behandlingen (f.eks økt angst) - det vil komme seg etterhvert.

Men Brintellix er ganske "snill" i forbindelse med disse bivirkningene, gir ikke så mye økt angst, kvalme, osv. Det står heller ikke nevnt noe om at den påvirker søvnen i noen retning, selv om det sikkert kan skje individuelt.

HvorDan har du lært alt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...