Gå til innhold

Er det mange som avslutter hos behandler på grunn av økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må gjøre kraftige innstrammninger i økonomien. Og jeg ligger her og lurer på hvor jeg har mulighet til å gjøre det. Når vi er to som hvert år må betale fulle egenandeler så blir det en fast utgift på 4 - 5000 i året før vi får frikort. Jeg må ha en åpen dør hos behandler, men kan kanskje klare meg uten de faste avtaler. Jeg har allerede sett på andre ting som også må reduseres.

Vi er ikke i gjeldskrise pr dags dato.  Men når inntektene går kraftig ned er det vanskelig å få forbruket til å gå like kraftig ned. De fleste av oss klarer å legge oss til en livsstil i forhold til inntekt. Det er mye som blir en selvfølge, og når inntektene da går ned kan det bli vanskelig å se hvor pengene forsvinner, som ikke er helt nødvendige.

Anonymkode: a42db...c99

Skrevet

Prøv i september, å leve på penger tilsvarende den nye inntekten deres, regn ut hvor mye dere har til forbruk og gjerne ta det ut i kontanter om dere må for å forsikre dere om at dere ikke går over (og gjem bankkort og klipp istykker kredittkort). Så ser dere hvordan det gikk og vurderer fremgangsmåte videre. Gjerne be om råd på forum hvor du sier hvor mye dere får inn, hvor mye som gikk ut, hvordan utgiftene var fordelt så vil dere helt sikkert få gode råd fra økonomiekspertene her. Å kutte helseutgifter vil nok ikke bli nødvendig, dersom en har kuttet alt som kan kuttes og en fortsatt trenger 5k/året for at det skal gå opp så får en heller ta seg en tur på sosialkontoret og be om litt supplerende sosialstønad, mange trygdede gjør det

Lykke til

Anonymkode: 458a6...3a1

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv i september, å leve på penger tilsvarende den nye inntekten deres, regn ut hvor mye dere har til forbruk og gjerne ta det ut i kontanter om dere må for å forsikre dere om at dere ikke går over (og gjem bankkort og klipp istykker kredittkort). Så ser dere hvordan det gikk og vurderer fremgangsmåte videre. Gjerne be om råd på forum hvor du sier hvor mye dere får inn, hvor mye som gikk ut, hvordan utgiftene var fordelt så vil dere helt sikkert få gode råd fra økonomiekspertene her. Å kutte helseutgifter vil nok ikke bli nødvendig, dersom en har kuttet alt som kan kuttes og en fortsatt trenger 5k/året for at det skal gå opp så får en heller ta seg en tur på sosialkontoret og be om litt supplerende sosialstønad, mange trygdede gjør det

Lykke til

Anonymkode: 458a6...3a1

Hvorfor skal jeg klippe kredittkort? Vi har et kort som brukes der dette er sikrest betalingsmåte. Og vi betaler inn før det begynner å påløpe renter.

Jeg prøver nå bare å finne ut hvilke utgifter vi kan klare oss uten. Sydentur på den mørkeste årstiden har vel så mye betydning for psyken som behandlingstimene. Men det er også noe som må kuttes ut. 

Jeg ser på hva som er viktigst for oss. Og hva vi lettest kan klarer oss uten.

Men det blir også å finne alle små hullene pengene faller ned i, som vi ikke tenker over, og som idag er blitt en selvfølge. Eksempelvis å ta med niste og kaffe når vi kjører langt for å handle. Så slipper vi å bruke penger på å spise på kafe.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis en ikke hører til den gruppen som aldri trenger helsehjelp, er det ikke mye/noe å spare på å kutte behandling i den offentlige helsetjenesten. Det er ikke mange konsultasjoner en skal ha før en kommer opp i "Frikort".

Jeg tror en skal være ganske god i "selvbedrag" før en kan forsvare sydentur som helsehjelp dersom en har problemer med økonomien.

Skrevet

Sett opp et budsjett. Få med alt av utgifter dere har, absolutt alt. Tenk over hvor dere legger igjen penger og hva som kan kuttes ut.

Anonymkode: 4a622...a0e

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis en ikke hører til den gruppen som aldri trenger helsehjelp, er det ikke mye/noe å spare på å kutte behandling i den offentlige helsetjenesten. Det er ikke mange konsultasjoner en skal ha før en kommer opp i "Frikort".

Jeg tror en skal være ganske god i "selvbedrag" før en kan forsvare sydentur som helsehjelp dersom en har problemer med økonomien.

En tur til lysere strøk i den mørkeste årstiden har vært til stor hjelp for meg. Men hvis du leste det jeg skrev, så er det også noe som skal kuttes.

Skrevet
3 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Ca 15 ganger hos fastlegen før man får frikort. Så ofte går jeg ikke. Det er hos spesialister man ikke trenger så mange konsultasjoner.

Det er på alle småting jeg samlet sett kan spare.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 15 ganger hos fastlegen før man får frikort. Så ofte går jeg ikke. Det er hos spesialister man ikke trenger så mange konsultasjoner.

Det er på alle småting jeg samlet sett kan spare.

Eller på større ting som dyre feriereiser.

Anonymkode: 34515...924

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det er dyre reiser, man får billige turer idag. 

Anonymkode: 4a622...a0e

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi må gjøre kraftige innstrammninger i økonomien. Og jeg ligger her og lurer på hvor jeg har mulighet til å gjøre det. Når vi er to som hvert år må betale fulle egenandeler så blir det en fast utgift på 4 - 5000 i året før vi får frikort. Jeg må ha en åpen dør hos behandler, men kan kanskje klare meg uten de faste avtaler. Jeg har allerede sett på andre ting som også må reduseres.

Vi er ikke i gjeldskrise pr dags dato.  Men når inntektene går kraftig ned er det vanskelig å få forbruket til å gå like kraftig ned. De fleste av oss klarer å legge oss til en livsstil i forhold til inntekt. Det er mye som blir en selvfølge, og når inntektene da går ned kan det bli vanskelig å se hvor pengene forsvinner, som ikke er helt nødvendige.

I dette regnestykket må du også ta med bruk av medikamenter på blå resept, siden også dette medregnes i egenandelstaket. 

Hvis jeg skulle forsøke å redusere utgiftene ser jeg for meg følgende områder som særlig aktuelle:

1. Redusere innetemperatur på vinterstid og heller ha på mer klær innendørs. 

2. Redusere bruk av bil. 

3. Redusere matutgiftene, for min del ville det ha hjulpet å kjøpe mindre melkeprodukter som yoghurt og kesam, samt billigere frukt og grønnsaker (jeg er kresen på kvalitet). 

... Og da har jeg utelatt det helt selvfølgelige dom for min del ville ha vært ingen flere kaffe latter på vei til jobb en regntung mandags morgen;-)

Skrevet

Og bake brød selv! Det går enormt mye brød hos oss, og de siste to årene har jeg bakt omtrent alt brødet selv. Mye billigere, og mye bedre :-)

Skrevet
7 timer siden, frosken skrev:

I dette regnestykket må du også ta med bruk av medikamenter på blå resept, siden også dette medregnes i egenandelstaket. 

Hvis jeg skulle forsøke å redusere utgiftene ser jeg for meg følgende områder som særlig aktuelle:

1. Redusere innetemperatur på vinterstid og heller ha på mer klær innendørs. 

2. Redusere bruk av bil. 

3. Redusere matutgiftene, for min del ville det ha hjulpet å kjøpe mindre melkeprodukter som yoghurt og kesam, samt billigere frukt og grønnsaker (jeg er kresen på kvalitet). 

... Og da har jeg utelatt det helt selvfølgelige dom for min del ville ha vært ingen flere kaffe latter på vei til jobb en regntung mandags morgen;-)

Jeg betaler ikke for medisiner på blå resept. Hadde jeg gjort det ville det nok vært mindre å spare på behandlingsutgifter. 

Jeg kjøper ikke kaffelatte eller kaffe. Jeg går ikke på kafe, utenom de siste årene når vi kjører til byen. Men det blir det nå slutt på igjen.

Vi har gratis ved.

Bilen kjører jeg stort sett bare på jobb, og når jeg handler. Noe som stort sett blir gjort på veg hjem fra jobb.

Men jeg skal nok finne flere hull pengene forsvinner i. Og da må jeg se på hva vi kan klare oss uten, og hva som er viktig for oss.

Skrevet
7 timer siden, påskelilje skrev:

Og bake brød selv! Det går enormt mye brød hos oss, og de siste to årene har jeg bakt omtrent alt brødet selv. Mye billigere, og mye bedre :-)

Jeg baker mye, men skal bake mer. Kjøper sjelden brød.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at vi reiser på dyre feriereiser?

Skrevet

Jeg synes det virker som dere har god styring på økonomien. Et lite tips: opprett en sparekonto hvor du setter inn 50 kroner per dag. Det blir 350 kroner i uken, eller 1400 kroner i måneden. Da har du penger nok til terapi. De 50 kronene kniper du inn på andre steder.

"Mange bekker små, gjør en stor å."

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sier at vi reiser på dyre feriereiser?

Dyrt å reise til syden.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrt å reise til syden.

Vi har funnet en rimelig tur en uke på den mørkeste årstiden. Men dette er også noe jeg skrev at vi må kutte ut. 

Skrevet
1 time siden, Gondor skrev:

Jeg synes det virker som dere har god styring på økonomien. Et lite tips: opprett en sparekonto hvor du setter inn 50 kroner per dag. Det blir 350 kroner i uken, eller 1400 kroner i måneden. Da har du penger nok til terapi. De 50 kronene kniper du inn på andre steder.

"Mange bekker små, gjør en stor å."

Vi har alltid hatt grei styring på økonomien. Men det merkes når sykdom rammer. Det gir mer utgifter og mindre inntekter. Da må det andre prioriteringer til. 

Kanskje jeg vil klare meg uten faste timer hos behandler. Bare en årlig til medisinsk oppfølging. 

Det vil ikke bli annerledes for meg om jeg setter av hver dag eller betaler alt på en gang. Utgiftene blir de samme. Jeg må bare se på hva jeg kan kutte ut eller redusere, slik at jeg får ned utgiftene.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler ikke for medisiner på blå resept. Hadde jeg gjort det ville det nok vært mindre å spare på behandlingsutgifter. 

Jeg kjøper ikke kaffelatte eller kaffe. Jeg går ikke på kafe, utenom de siste årene når vi kjører til byen. Men det blir det nå slutt på igjen.

Vi har gratis ved.

Bilen kjører jeg stort sett bare på jobb, og når jeg handler. Noe som stort sett blir gjort på veg hjem fra jobb.

Men jeg skal nok finne flere hull pengene forsvinner i. Og da må jeg se på hva vi kan klare oss uten, og hva som er viktig for oss.

Kanskje et poeng å tenke langsiktig. Dersom du kutter ut behandling, så risikerer du muligens å trenge mer behandling enn du ellers ville ha gjort gjennom en viss oppfølgning. Samtidig, så er det kanskje slik at dersom du ikke bruker medisiner for psykisk lidelse så trenger du kanskje heller ikke jevnlig oppfølgning?

I nettbanken min så finnes en løsning som beregner hva jeg har brukt på ulike produktkategorier siste året. En ok måte til raskt å få oversikt over hva pengene har gått til.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har funnet en rimelig tur en uke på den mørkeste årstiden. Men dette er også noe jeg skrev at vi må kutte ut. 

Den iomplette prsen på turen er lavere enn egenandelen på helsetjenester?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...