Gå til innhold

Hypomani vs. ekstremt god fase?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skiller man egentlig en ekstremt god periode psykisk fra en begynnende hypomani?

Jeg klarer ikke å se en hypomanisk periode før den holder på å brenne ut eller etter jeg har kolapset helt og falt ned.
Det eneste jeg vet om meg selv er at jeg blir veldig aktiv, kreativ, prosjekter som planlegges og utføres, jeg får en likegyldig forhold til alkohol, normale/private grenser slettes ut og at jeg mister nattesøvn. Jeg brenner på en måte lyset i begge ender, og krasjlander når all energien er brukt opp.

Nå mener psyk.spl i kommunen at jeg er på tur opp i en hypomani, men jeg mener jeg bare har en ekstremt god periode og jeg føler virkelig at jeg har det bra. Hun mener det nå er viktig at jeg begrenser aktiviteten. Men det er jo nå jeg endelig har energi og krefter til å ta tak i alt. Det blir jo nesten som at det blir feil at jeg skal ha det bra....
Ja, jeg er mer sosial, prater mer, har masse energi, jeg går lange turer, hele huset skal shines, ryddes, vaskes, klesskap med klær skal ha tellekanter, jeg mestrer livet endelig, jeg føler meg sterkere og ingenting føles som et hinder nå, bortsett fra at jeg sliter med nattesøvn....men jeg har bedt fastlegen om å få sterkere innsovningsmedisin, så jeg kan unngå å havne i en ny hypomanisk fase. Jeg vet jo at søvn er viktig for meg, men foreløpig er det ikke et problem for meg, men bedre å være føre var som det heter.
Det kan jo rett og slett være Wellbutrin som har endelig begynt å fungere og gjort meg stabil/friskere. Jeg er bipolar 2 og har eupf.

Men å slite med nattesøvn i perioder er jo normalt. Og det å ha det bra, ha energi og gjennomføre alt man setter seg som mål er jo også normalt. Jeg har ikke rørt alkohol og jeg har ikke en risikoadferd ift normale/private grenser som viskes ut.

Jeg føler rett og slett at jeg har det veldig bra, livet er endelig godt å leve, jeg mestrer ting, jeg får gjort unna masse, har et bedre selvbilde og dette kan da ikke være noe galt i?
Når / hvordan kan jeg vite om det er "feil å ha det bra" som i betydning  hypomani eller når er det virkelig bare livet som går min vei og føles bra?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er redd spl i kommunen har rett. Skaff deg noe som sikrer søvnen så snart som mulig.

Den beste hypomanidetektoren: "Har noen som kjenner deg godt sagt til deg at nå er du ikke helt deg selv?"

Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er redd spl i kommunen har rett. Skaff deg noe som sikrer søvnen så snart som mulig.

Den beste hypomanidetektoren: "Har noen som kjenner deg godt sagt til deg at nå er du ikke helt deg selv?"

Ja, jeg har kontaktet fastlegen for å be om sterkere innsovningsmedisin, hun skal se på det i morgen.

9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

"Har noen som kjenner deg godt sagt til deg at nå er du ikke helt deg selv?"

De som kjenner meg, spesielt familie, er bekymret for at "noe er i gang igjen", men jeg prøver å berolige de å si jeg har det bare bra. Jeg har fått livsglede.
Er det feil å ha det bra og endelig ha energi til å gjøre ting jeg har lyst til å gjøre?

Jeg forstår ikke hvorfor det hele tiden skal sykeliggjøres når man virkelig har det bra. Jeg har jo ikke rørt rusmidler i denne gode perioden og jeg har ikke levd et utsvevende liv eller krysset private/normale grenser, slik jeg ofte gjør når jeg har hatt hypomane periodertidligere.
Hva skiller egentlig en god periode fra hypomani?

Skrevet

Livet er herlig når det går på skinner. Jeg har hatt to gode dager nå og sliter allerede med søvnen, men jeg har ikke tenkt å gjøre noe med det ennå. Kanskje jeg faller sammen igjen i morgen. Yngstemann konfirmeres neste helg så det hadde vært fint å ri på bølgen til da i hvert fall.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, dessuten synger jeg falsk for tiden...

Skrevet
6 minutter siden, bibben skrev:

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, dessuten synger jeg falsk for tiden...

Forsto ikke helt hva du mente med den kommentaren "dessuten synger jeg falsk for tiden..."

Skrevet

Frosken skriver om hypomani: Det kjennes nesten ut som når noen synger falskt med stor glede - 

Det er nok noe i det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...