Gå til innhold

NHD/andre-dokumentaren Skuggesida av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som har sett denne dokumentaren som ligger på nettsidene til NRK?
Den omtaler de negative virkningene av antidepressiva.
Det er hovedfokus på Prozac (Fontex / Fluoxetin) gitt til voksne og Paxil gitt til barn.

Er det virkelig slik at disse medisinene KAN gjøre deg til en morder?
Ja, det er opplyst i bivirkninger om at de KAN gi deg økt selvmordstanker, selvskading og gjennomført selvmord, og at brukt på barn KAN disse gi aggresjon og fiendlighet i tillegg.

Etter å ha sett dokumentaren, så sitter jeg igjen med mange spørsmål.

Gjelder dette spesifikt Prozac (Fontex / Fluoxetin) og Paxil?
Er det tilfelle at man EGENTLIG ikke vet helt hva antidepressiva gjør med hjernen?
Er det tilfelle at det EGENTLIG ikke finnes dokumentasjon for det som kalles "kjemisk ustabilitet" i hjernen (som fører til depresjon, angst etc).
Er disse som uttaler seg i dokumentaren "oppsagt" av legemiddelfirmaene (Pfizer, Eli Lilly (Lilly), GlaxoSmithKline) og egentlig bare vil hevne seg på firmaene, eller er det slik at disse firmaene "pusher" på leger/psykiatere slik medisin for å tjene mer penger og ergo gir en fortjeneste til disse legene/psykiaterne som formidler det videre til sine pasienter?
Er det ikke litt for lett å skylde på disse medisinene for at noen begikk drap / selvdrap?
Uten bruken av disse antidepressivene, ville de EGENTLIG ikke begått disse handlingene?
Sykdommen (depresjonen, angsten) i seg selv UBEHANDLET kunne vel også ført til disse handlingene?

Legger ved en link til dokumentaren:
https://tv.nrk.no/program/KOID35004714/skuggesida-av-antidepressiva

Skrevet

Jeg har ikke sett den. Men noe fallt på plass når jeg leste dette. Jeg skadet meg aldri før jeg begynte på AD. Selvmordstanker har blitt en del av livet mitt etter at jeg begynte med AD.

Men alt blir sett på som en del av sykdommen. Jeg vet ikke lenger hva som er sykdom og hva som er bivirkniger eller endringer på grunn av AD.

Anonymkode: 13479...bca

Skrevet

Jeg så dokumentaren og ble skremt, mye fordi jeg noen ganger har tvangstanker. Men ville aldri skadet noen på virkelig. Både meg og sønnen min tar fluoxetin, og vi har ikke blitt destruktiv av det. Men forstår det slik at noen kan bli det. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sett den. Men noe fallt på plass når jeg leste dette. Jeg skadet meg aldri før jeg begynte på AD. Selvmordstanker har blitt en del av livet mitt etter at jeg begynte med AD.

Men er det sykdommen som er årsaken til skadingen / selvmordstankene eller er det bivirkninger av AD, evt er det at AD ikke virker.....? Jeg bare spør, for jeg fikk så mange spørsmål etter jeg så dokumentaren.

8 timer siden, stjernestøv skrev:

Både meg og sønnen min tar fluoxetin, og vi har ikke blitt destruktiv av det.

Heldigvis så blir ikke alle destruktiv og / eller farlig. For noen regner jeg med AD har god effekt og noen mindre. Slik er det vel med alle medisiner.

En annen sjokkerende ting ift leger som er ukritiske til å skrive ut medisiner som f.eks AD eller AP, er at de skriver ut preparater til pasienter som ikke har de lidelsene medisinene er ment for, men pga at en bivirkning er heldig for plagen, så skrives det ut for å få den heldige bivirkningen.

Skrevet
10 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Men er det sykdommen som er årsaken til skadingen / selvmordstankene eller er det bivirkninger av AD, evt er det at AD ikke virker.....? Jeg bare spør, for jeg fikk så mange spørsmål etter jeg så dokumentaren.

Sånn som det ble fremstilt dokumentaren skyltes det medisinene. 

10 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Heldigvis så blir ikke alle destruktiv og / eller farlig. 

Det ble vel hevdet at ti til femten prosent ble mer aggressive og hissige av medisinen, og at dette skjedde relativt hurtig (innen fjorten dager) etter oppstart.

Anonymkode: 49ac4...e80

Skrevet

I følge dodumentaren kom en kanadisk rett frem til at uten Prozac ville et drap skjedd ("medisinske bevis for at Prozac påvirket adferd og dømmekraft"), og drapsdommen ble kraftig redusert. En studie i Nederland har funnet en klar sammenheng mellom AD-bruk og agressjon og vold. Interne dokumenter viser at kort tid etter at Prozac kom i salg var selvmord og aggresjon var noe som vakte alvorlig bekymring intert i Eli Lilly. Tidligere medisink direktør i firmaet har gått ut og bekreftet hvordan firmaet bevisst tonet ned faren for selvmord og økt aggresjon. En konfidensiell epost fra hovedkontoret i USA viser hvordan dette ble oppfattet som en reell trussel mot firmates eksistens: Lilly kan rakne om vi mister Prozac.

Men, dette kan selvfølgelig være helt skjevt fremstilt. Man tror vel på det man ønsker å tro på.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge dodumentaren kom en kanadisk rett frem til at uten Prozac ville et drap skjedd ("medisinske bevis for at Prozac påvirket adferd og dømmekraft"), og drapsdommen ble kraftig redusert. En studie i Nederland har funnet en klar sammenheng mellom AD-bruk og agressjon og vold. Interne dokumenter viser at kort tid etter at Prozac kom i salg var selvmord og aggresjon var noe som vakte alvorlig bekymring intert i Eli Lilly. Tidligere medisink direktør i firmaet har gått ut og bekreftet hvordan firmaet bevisst tonet ned faren for selvmord og økt aggresjon. En konfidensiell epost fra hovedkontoret i USA viser hvordan dette ble oppfattet som en reell trussel mot firmates eksistens: Lilly kan rakne om vi mister Prozac.

Men, dette kan selvfølgelig være helt skjevt fremstilt. Man tror vel på det man ønsker å tro på.

Men da lurer jeg på hvorfor det fortsatt skrives ut Prozac (Eller i Norge under navnet Fontex / Fluoxetin) ?

Skrevet
1 minutt siden, Nekter_hjelp skrev:

Men da lurer jeg på hvorfor det fortsatt skrives ut Prozac (Eller i Norge under navnet Fontex / Fluoxetin) ?

Money money money....

Skrevet
4 minutter siden, Nekter_hjelp skrev:

Fordi bransjen er råtten og BigPharma har alt for mye makt.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi bransjen er råtten og BigPharma har alt for mye makt.

Får leger også godtgjørelse for å skrive ut den medisinen?
Og hvis/når det er en dokumentert økning av selvmord, selvskading, vold, aggresjon etter den ble godkjent for bruk, burde da ikke myndighetene fått den fjernet?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leger får ikke og har aldri fått godtgjørelse for å skrive ut noen medisin.

Skrevet

Hvis det er samme medisin som fontex, blir det slutt på den også for min del. Kanskje jeg kan bli meg selv igjen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er samme medisin som fontex, blir det slutt på den også for min del. Kanskje jeg kan bli meg selv igjen.

Prozac er det samme som Fontex. Virkemiddelet er Fluoxetin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de siste 20 år har ca 8% av nordmenn brukt antidepressiva. Hvor mange liv har dette reddet? Hvor mange mord har dere hørt om som følge av AD?

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I de siste 20 år har ca 8% av nordmenn brukt antidepressiva. Hvor mange liv har dette reddet? Hvor mange mord har dere hørt om som følge av AD?

Man kan også stille spørsmålet:
Hvor mange liv har de tatt og  hvor mange mord har skjedd pga AD?

Jeg bare stiller kritiske spørsmål fordi dokumentaren  skremte og gav meg flere spørsmål...
Beklager om det virker kverulerende, men det er ikke min hensikt. Jeg bare lurer på om det er mye mer som ikke kommer frem i dagens lys. Og selvsagt om Prozac/Fontex er så skadelig som den dokumentaren gir et innblikk i, så er det jo skremmende at den fortsatt brukes i dag.

Nyhetene i går kom det frem at det bare i Norge skjer det et selvmord HVER TREDJE DAG....
Men det kommer jo selvsagt ikke frem om det er pga AD eller mangelen på å bli behandlet med AD i tide.

Skrevet
5 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er heller ikke det jeg frykter. Men jeg har fått nye problemer etter at jeg begynte på AD. Jeg har lenge lurt på om det skyldes medisinene. Og for meg ble dette svaret. Enkelte av oss blir nok påvirket på en uønsket måte.

Skrevet
1 minutt siden, Nekter_hjelp skrev:

Nyhetene i går kom det frem at det bare i Norge skjer det et selvmord HVER TREDJE DAG....
Men det kommer jo selvsagt ikke frem om det er pga AD eller mangelen på å bli behandlet med AD i tide.

Det skjer flere selvmord enn det i Norge. Det er vel ca 500 i året, altså 1-2 hver dag.

Men: Det dør mennesker av hjertestans hver halvtime. Det dør mange av kreft hver dag. Det er ganske mange dødsårsaker som er langt vanligere enn selvmord. Inkludert ulykker.

Etter min mening er død alltid trist, men jeg tenker litt på linje med Nils Arne Eggen i det at selvmord er "død pga psykisk lidelse" og f.eks hjertestans er død pga fysisk lidelse. Gitt hvor mange som har en psykisk lidelse så synes jeg faktisk at selvmord skjer veldig sjeldent. Heldigvis. Og jeg greier ikke helt å tenke at det ene er noe mer eller mindre trist enn det andre. Om noe, så handler jo selvmord om at vedkommende ønsker å dø. Det er ikke tilfellet ved hjertestans. 

Skrevet
54 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Leger får ikke og har aldri fått godtgjørelse for å skrive ut noen medisin.

Nåja, det er åpenbart nokså vanlig i USA ihvertfall.

How Money From Pharmaceutical Companies Sways Doctors' Prescription

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/04/13/doctors-receiving-pharmaceutical-money.aspx

Dr. Aaron Kesselheim, an associate professor of Medicine at Harvard Medical School, told The Atlantic regarding the featured study:3

"It again confirms the prevailing wisdom … that there is a relationship between payments and brand-name prescribing … This feeds into the ongoing conversation about the propriety of these sorts of relationships.

Hopefully we're getting past the point where people will say, 'Oh, there's no evidence that these relationships change physicians' prescribing practices.'"

According to ProPublica's "Dollar for Docs" website, which you can use to find out if your doctor accepts money from the drug industry, more than 1,500 companies have made payments to nearly 686,000 doctors, totaling close to $3.5 billion.10

Skrevet

Hadde vært en fordel å være ærlig om at dette foregår også her i landet.

http://www.forskningsradet.no/bladetforskning/Nyheter/Usikkerhet_avler_bestikkelser/1250810421954

Det er blitt avslørt at enkelte legemiddelfirmaer tilbyr leger stykkpris for hver pasient de får til å begynne med firmaets egne medikamenter. Andre finansierer studieopphold og konferanser for legene.

– Medisineres øverste forpliktelse er overfor pasientene og forsøkspersonene. Men legemiddelindustrien har interesse av å få legene til å føle en personlig forpliktelse til å bruke nettopp deres produkter. Legemiddelindustrien bruker et sted mellom 70 000 og 90 000 kroner pr. norsk lege på markedsføring av medikamenter. Legemiddelfirmaet Astra har i ti år hatt en hemmelig liste over en lang rekke norske spesialister – professorer, spesialleger og overleger – på de sykdommer som Astra har utviklet medikamenter mot. Disse er blitt systematisk bearbeidet gjennom reiser til attraktive steder, bevertning, gaver og liknende, forteller han.

– La meg først få peke på tilfeller hvor det ikke finnes tvil. Kommunal Rapport har avslørt at legemiddelfirmaet ICI har tilbudt norske leger 800 kroner for hver pasient de flytter over fra konkurrerende medisin til ICI-produkter. Her står vi overfor en temmelig opplagt bestikkelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...