Gå til innhold

NHD/andre-dokumentaren Skuggesida av antidepressiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager om jeg "banner i kjerka" her, men jeg synes det er tristere med de 500.000 nordmenn som sliter med en psykisk lidelse enn de 500 som tar livet sitt. 

Hva om fokuset endres til å gjøre et stort antall friske fremfor å definere målet til å være å forhindre selvmord? 

Er enig i at selvmord er helt forferdelig, men det er også helt forferdelig at så mange mennesker lider, faller utenfor arbeidslivet, faller utenfor et sosialt liv og ikke kan glede seg over livet sitt. 

Det er ikke meningen å høres kynisk ut her.. Beklager til de som har mistet noen som tok livet sitt, jeg har selvfølgelig enorm sympati med dere.

Skrevet
10 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Beklager om jeg "banner i kjerka" her, men jeg synes det er tristere med de 500.000 nordmenn som sliter med en psykisk lidelse enn de 500 som tar livet sitt. 

Hva om fokuset endres til å gjøre et stort antall friske fremfor å definere målet til å være å forhindre selvmord? 

Er enig i at selvmord er helt forferdelig, men det er også helt forferdelig at så mange mennesker lider, faller utenfor arbeidslivet, faller utenfor et sosialt liv og ikke kan glede seg over livet sitt. 

Det er ikke meningen å høres kynisk ut her.. Beklager til de som har mistet noen som tok livet sitt, jeg har selvfølgelig enorm sympati med dere.

Jeg gleder meg ikke over livet mitt.. Men det er pga økonomien. 

Anonymkode: ea1ec...1d9

Skrevet
27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Spørsmålet blir om alle blir bedre av ssri, eller om det faktisk er noen som blir verre. Hvis det er det, så er det tragisk å skylde det på sykdommen og øke på medisineringen når forverrelse og nye symtomer skyldes bivirkninger.

Anonymkode: 13479...bca

Skrevet
8 minutter siden, Gondor skrev:

Jeg får fullstendig noian av denne tråden.

Da synes jeg ikke du skal lese mer i tråden. Har du selv fått rett behandling og det fungerer bra, så er det ingenting som er bedre.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg må nok innrømme at jeg følger tankene til issomethingwrong. Selv er jeg gift med en som går på faste medisiner som han må ha for å leve (uten med.er det den sikre død innen få døgn). Den samme medisinen tar også livet av han på sikt (vi er snart på overtid). Det er mange som dør tross behandling, ikke bare innen psykiatrien . 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet blir om alle blir bedre av ssri, eller om det faktisk er noen som blir verre. Hvis det er det, så er det tragisk å skylde det på sykdommen og øke på medisineringen når forverrelse og nye symtomer skyldes bivirkninger.

Nei, alle blir ikke bra av SSRI. Ca 2 av 3 blir bra. 1 av 3 må skifte til en annen type AD.

For de som blir verre, er dette reversibelt og går over når en seponerer.

Så er det som med absolutt alle medisiner at noen få på verdensbasis av ukjent årsak kan skades av medisinen. Her er SSRI ikke noe unntak.

Skrevet
7 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, alle blir ikke bra av SSRI. Ca 2 av 3 blir bra. 1 av 3 må skifte til en annen type AD.

For de som blir verre, er dette reversibelt og går over når en seponerer.

Så er det som med absolutt alle medisiner at noen få på verdensbasis av ukjent årsak kan skades av medisinen. Her er SSRI ikke noe unntak.

For min del har SSRI ikke virket på meg, annet enn å gi ti kg vektoppgang (Cipramil og Cipralex). Zoloft ble jeg sint av, og har aldri vært så suicidal som da (selv om det kan komme av andre faktorer også). Remeron og Sarotex ble jeg så trøtt av at det ikke var mulig å å gå på det.

Kanskje det er noen antidepressiva grnerelt ikke virker så godt på? 

Anonymkode: 51cbd...52c

Skrevet

Hvis ingen antidepressiva virker, er min første tanke at diagnosen bør revurderes.

Skrevet
31 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis ingen antidepressiva virker, er min første tanke at diagnosen bør revurderes.

Hva gjør en hvis en har diagnosen AS, og antidep. ikke fungerer særlig godt mot angst og depresjon?

Anonymkode: 49ac4...e80

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør en hvis en har diagnosen AS, og antidep. ikke fungerer særlig godt mot angst og depresjon?

Anonymkode: 49ac4...e80

Det er den store utfordringen som jeg ikke vet svaret på. Hjernen til personer med AS er tydeligvis annerledes enn hos de som ikke har AS, hvilket også viser seg ved at medisiner ikke har samme effekt.

Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er den store utfordringen som jeg ikke vet svaret på. Hjernen til personer med AS er tydeligvis annerledes enn hos de som ikke har AS, hvilket også viser seg ved at medisiner ikke har samme effekt.

Hva er AS?

Skrevet
1 minutt siden, Nekter_hjelp skrev:

Hva er AS?

Asperger.

Skrevet
41 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er dette mulig å se på MR/CT?

Anonymkode: ea1ec...1d9

Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du kan nok ha rett der, for jeg fant senere ut at jeg har eupf i tillegg til tilbakevendende depressiv lidelse. 

Anonymkode: 51cbd...52c

Skrevet

Jeg tar medisiner hvor selvmord er en bivirkning (det hørtes litt snålt ut, men dere skjønner sikkert hva jeg mener). Hadde jeg fått mer tanker om selvmord enn jeg hadde fra før så hadde jeg jo sagt det til behandleren og trolig hadde jeg da fått beskjed om å slutte på medisinene. Man velger også selv om man vil ta de medisinene man får eller ikke. Om man føler at medisinene gjør en værre så slutter man å ta dem. Man fortsetter ikke å ta AD dersom man merker at man er rett ved å ta livet av seg selv. Da slutter man, også krever man å få prøve noe annet. Og om man ikke vil prøve noe annet så må man finne en annen måte å leve med sykdommen på. Man kan ikke legge all skyld over på helsevesenet/legemiddelindustrien, for til slutt har man faktisk selv ansvar for sitt eget liv.

Skrevet
19 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Kan det gjelde ved ADHD også?

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg fikk selvmordstanker på p-pillen trionetta...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...