Gå til innhold

Er dette faglig korrekt?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Min psykiater er benzo-hater til de grader.

Jeg sa jeg ikke får abstinenser når jeg brått kutter ut benzo mens jeg blant annet er på ferie. I tillegg mente han at faktisk kunne få mer angst mens jeg er påvirket av benzo. Dette har jeg aldri opplevd. Er det hold i å påstå noe sånt?

Gir opp denne psykiateren og får be fastlegen ta over medisineringen. Virker som om det er en slags svertekampanje mot benzo blant norske psykiatere, hvor benzo er roten til alt ondt.

Skrevet
8 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Jeg sa jeg ikke får abstinenser når jeg brått kutter ut benzo mens jeg blant annet er på ferie. I tillegg mente han at faktisk kunne få mer angst mens jeg er påvirket av benzo. Dette har jeg aldri opplevd. Er det hold i å påstå noe sånt?

Nei.

8 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Gir opp denne psykiateren og får be fastlegen ta over medisineringen. Virker som om det er en slags svertekampanje mot benzo blant norske psykiatere, hvor benzo er roten til alt ondt.

Kan virke slik. Samtidig som endel har en helt ukritisk holdning til å skrive ut SSRI for selv de minste plager.

Anonymkode: c21bc...759

Skrevet

Jeg får benzo av min psykiater, for jeg bruker ikke mer enn jeg trenger. Men jeg trenger det. Jeg tror de legene som er benzo-hatere ikke egentlig vet hvor vondt det er å ha så alvorlig angst at man ikke vil leve. Kanskje de har vært borti rusmisbrukere og automatisk tenker det om alle som bruker slike medisiner? Samtidig skjønner jeg at de er forsiktige, for det er vanskelig å slutte på slike medisiner når man har så sterk angst i utgangspunktet. Men mange må jo hå på ulike medisiner livet ut, og hvorfor ikke benzo?

Anonymkode: d5d5a...b90

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg har ingen effekt av noe som helst av SSRI, det mer. Med benzo har jeg fått et bedre sosialt liv og klarer meg bedre i jobben. Psykiateren skulle ogås skremme meg med at benzo gjør jobben enda verre på sikt.

Flaks at min nye fastlege hører på meg og gir meg det jeg vil ha uten masse bråk.  

Psykiateren hadde for øvrig ingen konkrete forslag annet enn å droppe benzo. Og terapi er liksom himmelen. Det har vært effektløst på meg med flere ulike behandlere i rundt to år. Enkelte i helsevesenet skal bare bli ferdig med timen sin og driter i hvordan pasienten har det etterpå.

JEG SKULLE ØNSKE JEG BODDE I USA

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Jeg er redd benzo. Har sett på nært hold hva det kan gjøre med et menneske som blir avhengig. 

Selv bruker jeg litt, men svært sjelden. Bruker det som brannslukking. 

Jeg er kjempe glad for at jeg bor i Norge.  Hadde nok bodd på gata hvis jeg bodde i USA eller tilsvarende land. Hvis jeg hadde vært i live da.

Skrevet

Jeg er til dels enig. 

Nå skal man jo ikke stikke under en stol at det finnes de som får store avhengighetsproblemer, men det gjelder jo selvsagt ikke alle. For de som klarer å holde forbruket moderat og ikke eskalerende, så er det jo utmerkede medisiner. 

Men hvordan fungerer 100 mg Sobril + Imovane eller Stilnoct med bilkjøring? Får du beholde lappen? 

Skrevet

Jeg har det bedre uten benzo. Mindre angst, enn da jeg tok rivotril ca 2-3 ganger i uken. Jeg innrømmer att det var behagelig å ta rivotril . Og avslappende. Men sløvhet og bedring av angst, var bare når jeg tok medisinen. Etter noen timer var angsten værre enn den er nå helt uten...

Skrevet
2 hours ago, YoplaitDouble said:

Har jeg aldri opplevd, eller hørt andre har opplevd. Etter min mening skal benzo brukes ved alvorlige og langvarige angstlidelser som ikke responderer tilstrekkelig på annen behandling, gitt fornuftig og begrenset bruk, at pasient bruker meds som foreskrevet, og ikke har problemer med rusmisbruk.

Anonymkode: f976a...440

Skrevet
9 minutes ago, issomethingwrong said:

Jeg er til dels enig. 

Nå skal man jo ikke stikke under en stol at det finnes de som får store avhengighetsproblemer, men det gjelder jo selvsagt ikke alle. For de som klarer å holde forbruket moderat og ikke eskalerende, så er det jo utmerkede medisiner. 

Men hvordan fungerer 100 mg Sobril + Imovane eller Stilnoct med bilkjøring? Får du beholde lappen? 

Lappen får man antakeligvis ikke beholde, selv ved ganske lave doser benzo. Er vel bare den minst virksomme benzoen i laveste dosering, som er lov til slutt. Nå er det vel kun Sobril ( Oksazepam) og Valium ( Diazepam) i lave doser som er tillatt. Men sløvende antipsykotika og sederende antihistaminer kan man kjøre så mye man vil på. "Trafikksikkerhetspolitikk".

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lappen får man antakeligvis ikke beholde, selv ved ganske lave doser benzo. Er vel bare den minst virksomme benzoen i laveste dosering, som er lov til slutt. Nå er det vel kun Sobril ( Oksazepam) og Valium ( Diazepam) i lave doser som er tillatt. Men sløvende antipsykotika og sederende antihistaminer kan man kjøre så mye man vil på. "Trafikksikkerhetspolitikk".

Ikke sederende antihistaminer, men du kan fint kjøre bil etter 60 mg Remeron, 1200 mg Seroquel eller 600 mg Truxal eller 200 mg Nozinan. Forstå det den som kan.

Skrevet
2 timer siden, YoplaitDouble skrev:

Ja det er sant at du kan få mer angst av å gå regelmessig på benzo. Mye mer angst også. Livet mitt ble i mange år ødelagt av benzo. Jeg startet greit med det i mange år, men så fikk jeg mer angst av benzo, begynte ta mer for å døyve det, så ballet det på seg. Avhengighet av benzo er et helvete, og abstinensene mine varte i evigheter. I mange år sluttet jeg greit på det jeg også. Siste gangen tok det et og et halvt år før jeg ble normal igjen. Det er grunn til å utvise stor forsiktighet med benzobruken.

Anonymkode: c4ccc...dd4

Skrevet
Just now, issomethingwrong said:

Ikke sederende antihistaminer, men du kan fint kjøre bil etter 60 mg Remeron, 1200 mg Seroquel eller 600 mg Truxal eller 200 mg Nozinan. Forstå det den som kan.

Beklager. Da er det blitt en forandring jeg ikke har fått med meg.;) Er det forresten ikke "antihistaminvirkningen" av Remeron som gjør at en blir trett? På Seroquel følte jeg meg ikke i stand til å kjøre bil i det hele tatt. Så det gjorde jeg heller ikke. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Beklager. Da er det blitt en forandring jeg ikke har fått med meg.;) Er det forresten ikke "antihistaminvirkningen" av Remeron som gjør at en blir trett? På Seroquel følte jeg meg ikke i stand til å kjøre bil i det hele tatt. Så det gjorde jeg heller ikke. 

Det er antihistaminvirkningen med alle de medisinene som gjør deg trøtt. Men der det er grenser for medisiner som Atarax, Vallergan og Phenergan, så er det ikke det for AD og AP med antihistaminvirkning.

Virker for meg lite gjennomtenkt.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg nærmest elsker benzo, men jeg har jo et veldig lavt forbruk. Er veldig redd for å bli avhengig av noe som helst. Tar 1 pille 25 mg Sobril et par ganger i måneden, når angsten ikke er til å holde ut, eller når jeg er så nede at jeg bare vil dø. Det er så deilig når den begynner å virke, og smerten bare driver av sted.... Skjønner godt av man kan bli avhengig av disse, men det skal ikke jeg bli. Hvis man er veldig bevisst på å ikke bli avhengig, og kanskje lager en plan sammen med fastlegen eller psykiateren for å ikke bli det, så går det nok fint for de fleste. 

Skrevet

Ja, virker lite helhetlig om det er trafikksikkerhet, og ikke noe mer, som skal ligge til grunn for disse reglene. Når det gjelder antipsykotika, blokkerer vel også disse dopaminreseptorer, som kan kan gi dårligere oppmerksomhet/årvåkenhet?

Skrevet
4 minutes ago, franklyscarlet said:

Jeg nærmest elsker benzo, men jeg har jo et veldig lavt forbruk. Er veldig redd for å bli avhengig av noe som helst. Tar 1 pille 25 mg Sobril et par ganger i måneden, når angsten ikke er til å holde ut, eller når jeg er så nede at jeg bare vil dø. Det er så deilig når den begynner å virke, og smerten bare driver av sted.... Skjønner godt av man kan bli avhengig av disse, men det skal ikke jeg bli. Hvis man er veldig bevisst på å ikke bli avhengig, og kanskje lager en plan sammen med fastlegen eller psykiateren for å ikke bli det, så går det nok fint for de fleste. 

Ja, virker lite helhetlig om det er trafikksikkerhet, og ikke noe mer, som skal ligge til grunn for disse reglene. Når det gjelder antipsykotika, blokkerer vel også disse dopaminreseptorer, som kan kan gi dårligere oppmerksomhet/årvåkenhet?

Skrevet
11 minutes ago, issomethingwrong said:

Det er antihistaminvirkningen med alle de medisinene som gjør deg trøtt. Men der det er grenser for medisiner som Atarax, Vallergan og Phenergan, så er det ikke det for AD og AP med antihistaminvirkning.

Virker for meg lite gjennomtenkt.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt riktig.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er sant. Kjører aldri når jeg har tatt Sobril. Det er kanskje litt vanskeligere hvis man tar det daglig, men når man tar det så sjelden som jeg gjør, så går det helt fint å ikke kjøre den ene dagen. 

Skrevet

Jeg tar bare vival av og til, så jeg får det av legen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...