Gå til innhold

Deprimert eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skille mellom depresjon, nedstemthet, trøtthet og latskap?

Anonymkode: c720f...cac

Skrevet

Depresjon har flere symptomer. 

Anonymkode: 30349...659

Skrevet

Ved depresjon kan man være nedstemt, trøtt og lat, men dette kan også komme av andre sykdommer, som lavt stoffskifte og jernmangel. Det behøver heller ikke være snakk om noe psykt, avhengig av "alvorlighetsgraden". Mange er slik som person, og det er vanlig at livet går opp og ned. Depresjon har også flere symptomer (f.eks. selvmordstanker, tap av apetitt, nedsatt søvn og selvkritiske og selvbebreidende tanker), i alle fall ved moderat og alvorlig depresjon. Uansett hva det dreier seg om, så virker det positivt med tiltak som fysisk aktivitet, sosialt samvær (i "sunne" relasjoner), friskt luft og dagslys, sunt og variert kosthold, nok søvn og hvile, og sist men ikke minst det å ha og mestre en jobb hvor man bidrar med noe i samfunnet slik at man slipper å føle seg som en snylter. Bipolar depresjon arter seg ofte litt anderledes enn "vanlig" (unipolar), f.eks. kan det hende man sover og spiser mer, i motsetning til mindre - og dette har en annen anbefalt behandling enn vanlig, spesielt medikamentelt.

Skrevet

For min del har depresjon alltid vært ledsaget av stor fysisk smerte og en isende og pulserende følelse i hodet i tillegg til alle de andre følelsene man har når man er nedstemt.  Mareritt med andre ord.

Skrevet

Gjennom livet har jeg i korte eller lengre perioder vært nedstemt, trøtt eller lat.  

Da jeg fikk en depresjon var jeg allikevel ikke i tvil. Mørke tanker og svartsyn som ikke slapp til noe annet. Vondt i magen og kvalm. Orket ikke spise, og klarte nesten ikke å stå oppreist.   Hvis det ikke var for de mørke tankene, ville jeg trodd at jeg var fysisk syk. 

Skrevet

Første gang jeg ble deprimert var jeg heller ikke i tvil. Jeg sluttet å fungere, rett og slett, skjønte at noe var galt og leste meg opp på depresjonskriteriene, fylte alle. Depresjon stikker dypere enn nedstemthet, lathet og trøtthet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...