Gå til innhold

NHD Øke Quetiapin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Har brukt 50 mg Quetiapin i noen måneder, men synes effekten ikke er like god lenger. Sover i 4 timer, våkner og er urolig. Greier ikke å finne roen til å sove lenger. Sliter nok litt ekstra for tiden så det kan være grunnen.

Har lite bivirkninger av medisinene, den mest plagsomme er nok at jeg blir sulten.  Går dessuten på 20 mg Brintellix og 20 mg Abilify 

Quetiapin er den eneste medisinen som noensinne har fått meg til å sove. Hva kan jeg gjøre?  Er det tilrådelig å øke? Eller bør jeg stå på samme dose?

Takknemlig for svar.

Skrevet

Jeg er ikke psykiater, men quetapin/seroquel kan man gå opp i ganske høye doser før det blir problematisk. På det meste stod jeg på 800mg daglig (så høyt er ikke å anbefale, hvertfall slik jeg opplevde det).

Skrevet
33 minutter siden, s e b r a skrev:

Jeg er ikke psykiater, men quetapin/seroquel kan man gå opp i ganske høye doser før det blir problematisk. På det meste stod jeg på 800mg daglig (så høyt er ikke å anbefale, hvertfall slik jeg opplevde det).

Takk for svar. 

Hvordan er dagen for deg med så høy dosering?  Blir du veldig trøtt?  Er litt redd for hang over.

Tar Quetiapin kun for søvn, har to andre som hovedmedisin. Tørr ikke øke på egenhånd 

Skrevet
2 timer siden, emilie321 skrev:

Hei 

Har brukt 50 mg Quetiapin i noen måneder, men synes effekten ikke er like god lenger. Sover i 4 timer, våkner og er urolig. Greier ikke å finne roen til å sove lenger. Sliter nok litt ekstra for tiden så det kan være grunnen.

Har lite bivirkninger av medisinene, den mest plagsomme er nok at jeg blir sulten.  Går dessuten på 20 mg Brintellix og 20 mg Abilify 

Quetiapin er den eneste medisinen som noensinne har fått meg til å sove. Hva kan jeg gjøre?  Er det tilrådelig å øke? Eller bør jeg stå på samme dose?

Takknemlig for svar.

Jeg tror du kan bare prøve med 100 mg...eller 75 mg. 

Skrevet
11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror du kan bare prøve med 100 mg...eller 75 mg. 

Takk for svar

Kanskje jeg burde prøve med 75 mg. Det gjør så godt å sove, 4 timer er i minste laget for meg. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, emilie321 skrev:

Takk for svar

Kanskje jeg burde prøve med 75 mg. Det gjør så godt å sove, 4 timer er i minste laget for meg. 

Ja prøv 75 mg først, det er godt å sove. 

Skrevet

Det er ikke problemer å stå på høye doser.

Men såvidt jeg vet er det ikke særlig mer søvn effekt på mer enn 300mg. Da går det mer på antipsykotisk virkning.

Selv står jeg på 200 morgen,  400 kveld. Blir ikke trøtt eller sløvet av denne medisinen.

Skrevet
4 minutter siden, Psykojenta skrev:

Det er ikke problemer å stå på høye doser.

Men såvidt jeg vet er det ikke særlig mer søvn effekt på mer enn 300mg. Da går det mer på antipsykotisk virkning.

Selv står jeg på 200 morgen,  400 kveld. Blir ikke trøtt eller sløvet av denne medisinen.

Får du maurkryp av den? 

Skrevet

Har endel uro, klarer ikke alltid ligge i ro når jeg skal sove. Eller sitte i ro når jeg koser meg med tv eller film...

Skrevet
4 minutter siden, Psykojenta skrev:

Har endel uro, klarer ikke alltid ligge i ro når jeg skal sove. Eller sitte i ro når jeg koser meg med tv eller film...

Ok, det fikk jeg og når jeg tok høyere dose enn nå, det er veldig plagsomt. 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok, det fikk jeg og når jeg tok høyere dose enn nå, det er veldig plagsomt. 

Jeg går jo også på Abilify og Brintellix,  kan jo hende at denne kombinasjonen sammen med en høyere dose Quetiapin ikke er bra. 

Skrevet
21 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg går jo også på Abilify og Brintellix,  kan jo hende at denne kombinasjonen sammen med en høyere dose Quetiapin ikke er bra. 

Ville ikke bekymret meg for det. Ta 75 mg å se hvordan det går,søvn er viktig. 

Skrevet
Den 30.8.2016 at 19.23, emilie321 skrev:

Takk for svar. 

Hvordan er dagen for deg med så høy dosering?  Blir du veldig trøtt?  Er litt redd for hang over.

Tar Quetiapin kun for søvn, har to andre som hovedmedisin. Tørr ikke øke på egenhånd 

Alltid lurt å øke i samråd med lege!

Fikk såpass toleranse etterhvert at jeg ikke var så hangover, hvertfall ikke sammenlignet med tyngre AP som feks Nozinan. Fikk jo litt hangover (opplevde at den gikk ganske fort over), men vurderte det slik at det var bedre sammenlignet med å ikke sove overhodet.

Skrevet
2 timer siden, s e b r a skrev:

Alltid lurt å øke i samråd med lege!

Fikk såpass toleranse etterhvert at jeg ikke var så hangover, hvertfall ikke sammenlignet med tyngre AP som feks Nozinan. Fikk jo litt hangover (opplevde at den gikk ganske fort over), men vurderte det slik at det var bedre sammenlignet med å ikke sove overhodet.

Hei og takk for svar.  

Da legen min har vært umulig å få tak i denne uka så har jeg ikke villet økt dosen, skal kontakte han til mandag.

Godt å høre andres erfaringer.  Selv store doser med Nozinan sov jeg ikke på. Quetiapin er det første som har virket, men ser ut som at 50 mg ikke virker lenger (stått på den i noen måneder) Ønsker å prøve høyere dose, men er redd for at jeg skal bli tolerant for den dosen også. 

Fikk en bedre ro da jeg begynte på Quetiapin,  men nå er uroen også økende.  Opplever ingen hangover nå, men nå står jeg jo  på en lav dose. Enig med at det er bedre med litt hangover enn å ikke sove (sover ca 3 timer totalt pr natt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...