Gå til innhold

Lammende helseangst :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har periodevis helseangst, og nå har det kommet igjen. Har hatt mye angst, og vært deprimert store deler av 2016. Har blitt helt opphengt i hjertet mitt nå mens jeg har angst. Hører det bedre. Kjenner det bedre. Redd for å få infarkt. Og så i tillegg må jeg nå rotfylle en tann. Leste at rotfyllinger kan føre til hjerteinfarkt, og alt mulig fælt. Og at dårlig tannhelse er årsaken til 90% av tilfeller av hjerte -og karsykdom. Trodde kosthold, livsstil og arv spilte en større rolle? - Men nå har jeg i alle fall megaangst for å rotfylle. Har en rotfylt tann fra før og. Er så redd for å dø at jeg er kvalm og "invalid". Bare ligger i senga og gråter og sover. Tørr ikke gå ut av huset. Har jeg god grunn til å frykte dette, eller har jeg blitt hypokonder? Hjelp :( 

Anonymkode: 5ba60...ec3

Skrevet (endret)

Hei!

Ja, jeg tror du har alvorlig helseangst.

Det du har lest, er med all respekt bare vås. Hjerteinfarkt er en sykdom som skyldes tette kransårer i hjertet (altså blodårene som forsyner hjertet selv med blod, går tette som følge av åreforkalkninger). Det er riktig at det er forsket noe på sammenhengen mellom tannhelse og hjertesykdom, men såvidt meg bekjent er det ikke konkludert med at dårlig tannhelse fører til hjertesykdom som i hjerteinfarkt (selv om en del med dårlig tannhelse også har hjertesykdom).

En rotfylling kan, med absolutt sikkerhet, ikke føre til et hjerteinfarkt. Det du muligens har lest om, er de som har skader på hjerteklaffene sine, hvor infeksjon i tennene lettere kan føre til sykdommen endokarditt (betennelse i hjerteklaffene som følge av at bakterier beveger seg via blodet fra infeksjonen til hjerteklaffene). Med mindre man har sykdommer i hjerteklaffene er dette ikke tema, rotfylling kurerer uansett infeksjonen, og det har ingenting med hjerteinfarkt å gjøre.

Endret av issomethingwrong
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og at dårlig tannhelse er årsaken til 90% av tilfeller av hjerte- og karsykdom.

Beklager at jeg krangler med deg i denne tråden også, men den årsakssammenhengen der (90%?!) er bare tull.  Ikke tro på alt du leser på nett. 

Røyking, høyt kolesterol og høyt blodtrykk er viktige risikofaktorer for hjerteinfarkt. 

Er man hardt angrepet av periodontitt eller andre sykdommer i munnhulen, kan det være en risiko for at bakterier "vandrer" i kroppen og skaper infeksjoner andre steder også.  Man har funnet slike statistiske sammenhenger - og de er interessante fordi man ikke alltid finner noen tydelig årsak til at hjerte- og karsykdom oppstår.  Men dette gjelder altså infeksjonssykdommer i munnen, ikke tannbehandling. 

Tvert imot vil jeg tro (nå synser jeg bare, altså) at det å unnlate å gjøre noe med problemer med tennene, øke risikoen for at de utvikler seg til en risikofaktor for ens generelle helsetilstand.     

Skrevet
2 minutter siden, laban skrev:

Beklager at jeg krangler med deg i denne tråden også, men den årsakssammenhengen der (90%?!) er bare tull.  Ikke tro på alt du leser på nett. 

Røyking, høyt kolesterol og høyt blodtrykk er viktige risikofaktorer for hjerteinfarkt. 

Er man hardt angrepet av periodontitt eller andre sykdommer i munnhulen, kan det være en risiko for at bakterier "vandrer" i kroppen og skaper infeksjoner andre steder også.  Man har funnet slike statistiske sammenhenger - og de er interessante fordi man ikke alltid finner noen tydelig årsak til at hjerte- og karsykdom oppstår.  Men dette gjelder altså infeksjonssykdommer i munnen, ikke tannbehandling. 

Tvert imot vil jeg tro (nå synser jeg bare, altså) at det å unnlate å gjøre noe med problemer med tennene, øke risikoen for at de utvikler seg til en risikofaktor for ens generelle helsetilstand.     

Ikke be om unnskyldning for det. Jeg har sånn angst at jeg "mister hodet", jeg vet det. - Men så har jeg det likevel. Og jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt det. 

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Hei!

Ja, jeg tror du har alvorlig helseangst.

Det du har lest, er med all respekt bare vås. Hjerteinfarkt er en sykdom som skyldes tette kransårer i hjertet (altså blodårene som forsyner hjertet selv med blod, går tette som følge av åreforkalkninger). Det er riktig at det er forsket noe på sammenhengen mellom tannhelse og hjertesykdom, men såvidt meg bekjent er det ikke konkludert med at dårlig tannhelse fører til hjertesykdom som i hjerteinfarkt (selv om en del med dårlig tannhelse også har hjertesykdom).

En rotfylling kan, med absolutt sikkerhet, ikke føre til et hjerteinfarkt. Det du muligens har lest om, er de som har skader på hjerteklaffene sine, hvor infeksjon i tennene lettere kan føre til sykdommen endokarditt (betennelse i hjerteklaffene som følge av at bakterier beveger seg via blodet fra infeksjonen til hjerteklaffene). Med mindre man har sykdommer i hjerteklaffene er dette ikke tema, rotfylling kurerer uansett infeksjonen, og det har ingenting med hjerteinfarkt å gjøre.

Jeg vil jo gjerne høre at jeg har feil, eller at jeg ikke har grunn til å ha angst, da. Hjernen min er helt fucked up :( Hvorfor må det stå så mye dritt på nettet. Søkte ikke for å finne noe negativt. Ville bare se hvordan en rotfylling utføres på youtube, fordi jeg synes det var interessant. Og så kommer neste video, med en person som liksom fikk livet ødelagt pga rotfyllingen. I perioder blir jeg heelt opphengt i alvorlig sykdom, og blir så redd for å få det. Det er noe dritt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...