Gå til innhold

NHD: Hvor stor er sannsynlig for å bli psykostisk av angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier, hvor stor er sannsynlig for å bli psykostisk av angst?. Hadde i dag ekstrem høy angst i mange timer og følte neste at noe skulle bli ødelagt i hodet, har aldri før hatt så høyt angstnivå over så lang tid før. 

Hadde ingen psykotiske symtomer og har aldri hatt det heller, men ble av en eller annen grunn redd for det.

Er dette "bare" en angsttanke ?.

Er det mange som blir psykotiske av angst?.

Skrevet
3 minutter siden, Angstlei skrev:

Som tittelen sier, hvor stor er sannsynlig for å bli psykostisk av angst?. Hadde i dag ekstrem høy angst i mange timer og følte neste at noe skulle bli ødelagt i hodet, har aldri før hatt så høyt angstnivå over så lang tid før. 

Hadde ingen psykotiske symtomer og har aldri hatt det heller, men ble av en eller annen grunn redd for det.

Jeg får angst av å se og høre ting, så angst av psykose. 

Skrevet

Det er en av de vanligste tingene å ha angst for (frykt for å bli "gal", psykotisk, miste kontroll, osv osv..)

Det skjer så og si aldri.

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Det er en av de vanligste tingene å ha angst for (frykt for å bli "gal", psykotisk, miste kontroll, osv osv..)

Det skjer så og si aldri.

Jeg var alltid redd for å bli gal hele tiden, hadde sett hvordan de ble behandlet på film. Jeg ble gal! :unsure:

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Jeg var alltid redd for å bli gal hele tiden, hadde sett hvordan de ble behandlet på film. Jeg ble gal! :unsure:

Men du har jo angst som del av en psykoselidelse, det er jo noe annet.

Men uansett kan man bli gal selv om man er redd for å bli gal, men sjansen er ikke noe større.

Og du er vel strengt talt ikke gal, bare litt rar :) 

Skrevet
4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Men du har jo angst som del av en psykoselidelse, det er jo noe annet.

Men uansett kan man bli gal selv om man er redd for å bli gal, men sjansen er ikke noe større.

Og du er vel strengt talt ikke gal, bare litt rar :) 

Jo takk for det, rar kan jeg leve med ;) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 time siden, Angstlei skrev:

Tilnærmet ingen. Dvs at sannsynligheten er svært nær null.

Skrevet

Da hadde jeg vært psykotisk for lenge siden, om det var tilfelle. I mange år var det min store skrekk, men når jeg tenker på hvor mye angst/antall panikkanfall jeg har hatt uten å bli gal - så taler det et tydelig språk

Hadde jeg hatt en psykoselidelse, ville jeg nok vært redd for å få nye episoder. Men da snakker man jo om et annet sykdomsbilde i utgangspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...