Gå til innhold

Er jeg utsatt for partnerdrap?

Anbefalte innlegg

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting! Jeg traff en mann. Vi vil være sammen og ha barn. Når forelskelsen "har lagt seg" så kom angsten. Som jeg hadde fra dag 1 jeg flyttet ut fra eksen. Så jeg har vært redd i to år snart. Men vet ikke hva jeg skal gjøre. Politiet hjelper ikke. "Han har ikke gjort noe ennå" sier de, men hva hvis jeg er redd da?? MÅ det skje noe først før de tar meg på alvor? Tenk om det er da for seint! 

Anonymkode: b885b...32c

Hvis han ikke har kommet med trusler og dere ikke har hatt kontakt på to år, så er det lite sannsynlig at han skulle skade deg. Slike skader og drap skjer gjerne impulsivt i en situasjon der mannen er i ferd med å miste kontrollen, dvs når kvinnen er på vei til å forlate han. De færreste kommmer flere år etter for å gjøre dette. Og det beste er bare å ikke ha noenmed denne mannen å gjøre, ikke svare om han skulle kontakte deg, bare "stay away". 

Anonymkode: 341f1...0f1

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

68

• Trine

23

• XbellaX

6

• Kayia

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her kan du oppdatere deg litt. Om man er i stand til å drepe en hund, så er sjansen mye høyere for at man kan skade eller drepe et menneske enn en person som ikke har slike voldelige tendenser.

http://dyrepoliti.no/vold-mot-dyr-og-vold-mot-mennesker

"Sammenhengen mellom vold mot mennesker og vold mot dyr blir sett på som stadig viktigere av voldsforskere. Dyremishandling er ofte det første tegn på at en person har voldelige tendenser som også kan manifestere seg i vold mot mennesker.

Denne sammenhengen har vært påvist i mer enn 30 år, og i USA følges dyremishandlingssaker opp av politiet på bakgrunn av at vold mot ethvert individ anses som et faresignal som setter alle individer i fare.[1] Studier har nå overbevist sosiologer, jurister og domstoler i de land hvor denne forskningen er gjort, at voldshandlinger mot dyr fortjener samfunnets oppmerksomhet. I Norge har NOAH i en årrekke informert politi og politikere om denne forskningen, og i de siste årene ser vi en begynnende interesse."

Har jeg noen gang påstått noe annet? Dette er jo ikke noe nytt. Men at han har drept en hund og vært voldlig mot henne betyr ikke at han to år etter bruddet plutselig kommer og dreper henne. Med tanke på ts sin bekymring syns jeg dette var fryktelig unødvendig av deg.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke har kommet med trusler og dere ikke har hatt kontakt på to år, så er det lite sannsynlig at han skulle skade deg. Slike skader og drap skjer gjerne impulsivt i en situasjon der mannen er i ferd med å miste kontrollen, dvs når kvinnen er på vei til å forlate han. De færreste kommmer flere år etter for å gjøre dette. Og det beste er bare å ikke ha noenmed denne mannen å gjøre, ikke svare om han skulle kontakte deg, bare "stay away". 

Han har prøvd å ta kontakt mange ganger. Men jeg blokkerte og ignorerte alt som kom fra han. Så nå er jeg redd for at det at jeg er taus vil gjøre han rasende. 

Jeg holder meg unna jeg. Men det må gå litt mer tid før jeg kan slappe av.

Skrevet

Og så lurer jeg også på om det er bare dårlig følelse jeg har i kroppen fordi det faktisk kan skje meg (dårlig magefølelse) eller er det angsten som snakker. Vurderer å ringe spådame

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og så lurer jeg også på om det er bare dårlig følelse jeg har i kroppen fordi det faktisk kan skje meg (dårlig magefølelse) eller er det angsten som snakker. Vurderer å ringe spådame

Jeg ville langt heller kontaktet politiet for å be om en uttalelse og en vurdering fra deres kant. Å ringe spåkoner blir det samme som å helle bensin på angst-bålet ditt.

Skrevet
17 minutter siden, XbellaX skrev:

Jeg ville langt heller kontaktet politiet for å be om en uttalelse og en vurdering fra deres kant. Å ringe spåkoner blir det samme som å helle bensin på angst-bålet ditt.

Har allerede vært i kontakt med purken. De sa det er ingeting de kan gjøre før han faktisk gjør noe eller truer. Men de mente ikke jeg burde vært bekymret. De fikk navnet hans. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede vært i kontakt med purken. De sa det er ingeting de kan gjøre før han faktisk gjør noe eller truer. Men de mente ikke jeg burde vært bekymret. De fikk navnet hans. 

Da har du svaret og forholder deg til det videre. Jeg synes også du skal følge de gode rådene du har fått fra flere her som ber deg oppsøke hjelp for den angsten du sitter med.

Skrevet
5 minutter siden, XbellaX skrev:

Da har du svaret og forholder deg til det videre. Jeg synes også du skal følge de gode rådene du har fått fra flere her som ber deg oppsøke hjelp for den angsten du sitter med.

Jeg håper det ordner seg. Er ikke kjekt å gå og tenke på at noen kan komme og ta meg. I det tilfelle eksen. Har jo lyst å leve livet mitt. 

Satser på at han ville kommet og drept meg før dersom han hadde lyst, og at han er ikke den som plutselig får lyst til å drepe og det blir meg (siden han har fortsatt følelser for meg). Det hadde vært litt dumt hvis det hadde skjedd nå, nå som jeg er etablert med ny mann. 

Skrevet

Men det er heller ikke slik at: "ikke bekymre deg, du har ikke noe grunn, dette går fint". "OK da jeg skal ikke bekymre meg, saken er ute av verden".

hadde det bare vært så lett. Jeg har tross alt opplevd mye dritt med denne mannen hvor jeg var både redd og lei meg. Har levd i utrygghet i mange år. Så det er egentlig ikke så rart at det henger igjen. Som noen av mine venner sier " det er du som kjenner han, og du som vet hva han er i stand til".  

I følge han selv så er han ikke "en sånn". Og at det bare var en periode i livet. Han bruker ikke vold mot kvinner. 

Men jeg har opplevd han slik, så for meg, er han "en sånn". Og jeg tror jeg kommer alltid til å være redd han. Fordi han har vist meg hva han er i stand til. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er heller ikke slik at: "ikke bekymre deg, du har ikke noe grunn, dette går fint". "OK da jeg skal ikke bekymre meg, saken er ute av verden".

Det erderfor vi anbefaler deg å søke hjelp.

Skrevet
29 minutter siden, Trine skrev:

Det erderfor vi anbefaler deg å søke hjelp.

Så dere mener jeg ikke har noe grunn selv om mannen var og er voldelig? 

Har bestilt time til fastlege til neste uke.

Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Har jeg noen gang påstått noe annet? Dette er jo ikke noe nytt. Men at han har drept en hund og vært voldlig mot henne betyr ikke at han to år etter bruddet plutselig kommer og dreper henne. Med tanke på ts sin bekymring syns jeg dette var fryktelig unødvendig av deg.

Ja, jeg oppfattet deg slik at du påstod at det er en veldig liten sjanse, og at det ikke er noen spesielt økt risiko om vedkommende har drept dyr. Siden drap på dyr vitner om manglende empati og impulskontroll, og dette er et alvorlig antisosiale trekk, så viser forskning at dette øker risikoen for at de skal være voldelige mot mennesker. Også seriemordere begynner gjerne med dyr, før de avanserer til mennesker. 

Du er veldig påståelig, men da må du i det minste vise til at det du påstår er rett. Jeg skrev også at risikoen for at han skal gjøre noe to år etter bruddet er liten, men advarte samtidig mot å ha noen som helst kontakt med denne mannen. Slike mennesker er farlige, og de skal man holde seg langt unna. Normale mennesker dreper ikke en hund som har bæsjet et sted man ikke ønsker. 

Skrevet
13 timer siden, Trine skrev:

Selvfølgelig er det ille at noen er i stand til å drepe en hund. Det er ikke noen tvil om at denne fyren ikke er helt god. Men enn så lenge har han ikke drept noe menneske og er pr.def. ikke en morder. Du har så mange "mordere har ditt og mordere har datt, før de myrdet". Det er enda flere voldlige som ender med å ikke myrde noen, det er enda flere dyremishandlere som ikke ender opp med å drepe et menneske, enn det er voldelige og dyremishandlere som ender opp med å drepe et menneske. Sorry altså, ingen kan gi deg en 100% garanti, men sannsynligheten er så liten at det ikke er noe å tenke på. Ring noen kyndige i dag du, så kanskje du får bearbeidet dette og kommet deg videre i livet.

Her er det jeg har tolket deg som du påstår at mennesker som er voldelige mor dyr har liten risiko for å være voldelige mot mennesker. Mens forskere mener det er en klar sammenheng. Selvfølgelig er risikoen alltid relativt liten, men det skjer. Det var jo nettopp et drap på en dame og barnet, utført av barnefaren. Var det i Tromsø? Men da er det typisk i en situasjon der det er et pågående brudd, ikke to år etter. Om det er to år etter er det gjerne en stalker-type.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om han ikke har tatt kontakt på to år, er nok risikoen veldig liten. Bare hold deg unna han. Du burde nok få hjelp med angsten din. Kanskje et nytt forhold har vekket gamle traumer til live? 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg oppfattet deg slik at du påstod at det er en veldig liten sjanse, og at det ikke er noen spesielt økt risiko om vedkommende har drept dyr. Siden drap på dyr vitner om manglende empati og impulskontroll, og dette er et alvorlig antisosiale trekk, så viser forskning at dette øker risikoen for at de skal være voldelige mot mennesker. Også seriemordere begynner gjerne med dyr, før de avanserer til mennesker. 

Du er veldig påståelig, men da må du i det minste vise til at det du påstår er rett. Jeg skrev også at risikoen for at han skal gjøre noe to år etter bruddet er liten, men advarte samtidig mot å ha noen som helst kontakt med denne mannen. Slike mennesker er farlige, og de skal man holde seg langt unna. Normale mennesker dreper ikke en hund som har bæsjet et sted man ikke ønsker. 

Da oppfattet du feil. Det jeg sier er at det er veldig langt mellom voldlig og morder.

Så hva mener du ts skal gjøre? Stenge seg inne resten av livet i tilfelle han skulle få lyst til å drepe henne?

Hun har jo ikke kontakt med han, det har hun skrevet. Hvorfor skremme henne når hun allerede har gjort det hun kan gjøre? Hvorfor mate frykten hennes? Det du driver med her er å bidra til å frarøve ts livet sitt. Da kan vi begynne å snakke om manglende empati og antisosiale tendenser.

Hva seriemordere gjerne begynner med er uvesentlig, det er fortsatt veldig lite sannsynlig at eksen til ts kommer til å drepe henne.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva vi mener, det har vi svart på mange ganger allerede.

Bra du har bestilt time hos fastlegen.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det jeg har tolket deg som du påstår at mennesker som er voldelige mor dyr har liten risiko for å være voldelige mot mennesker. Mens forskere mener det er en klar sammenheng. Selvfølgelig er risikoen alltid relativt liten, men det skjer. Det var jo nettopp et drap på en dame og barnet, utført av barnefaren. Var det i Tromsø? Men da er det typisk i en situasjon der det er et pågående brudd, ikke to år etter. Om det er to år etter er det gjerne en stalker-type.

Kanskje du burde lese en gang til da. " Det er enda flere voldlige som ender med å ikke myrde noen, det er enda flere dyremishandlere som ikke ender opp med å drepe et menneske, enn det er voldelige og dyremishandlere som ender opp med å drepe et menneske " Det det står her er at de færreste voldlige, dyremishandlere eller ikke, ender med å drepe noen!

Selvfølgelig skjer det, folk blir drept stadig vekk, men hva hjelper det ts at du gnir det inn? Sjansen for at eksen kommer til å drepe henne er så liten at å være redd for det ikke bidrar til annet enn at hun ødelegger sitt eget liv.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en sak i Kirkenes. Mannen drepte ekskona og sønnen hennes. Fordi hun ville flytte fra han.

ja, jeg skjønner jo selv at sjansen for at han kommer etter to år er liten, men den er der. Hvis han før var voldelig mot meg så er det vel ingenting som kan stoppe han i å gjøre det igjen dersom han skulle få lyst. Men det at han aldri har klart å banke meg er kanskje et godt tegn? 

Skrevet

Jeg holder meg unna jeg. Oppsøker han ikke på noen måter. Prøver bare å finne noen logiske svar for meg selv i denne tråden. Han tok kontakt ca 5 ganger i løpet av de to årene, og det lengste var 8 måneder mellom hver melding. Og i den ene meldingen stod det: jeg håper du noensinne kan tilgi meg for jeg har utsatt deg for og håper virkelig du har det fint. Men jeg elsker deg. Og kommer til å elske deg for alltid. 

Skrevet
19 minutter siden, Trine skrev:

Det spiller ingen rolle hva vi mener, det har vi svart på mange ganger allerede.

Bra du har bestilt time hos fastlegen.

Vi har svart på det i andre tråder også. 

Anonymkode: d1a0d...95b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...