Gå til innhold

NHD - Hvor lenge skal jeg gi Elvanse en sjanse?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg begynte på Elvanse 15 mg på tirsdag pga ikke tilstrekkelig effekt og/eller uutholdelige bivirkninger av Ritalin (modifisert frisetting) og Strattera. Medisinen fungerte fint første dagen, men etter dag 2 har jeg bare vært ekstremt trøtt, hatt tilbakevendende hodepine og er konstant utslitt. Jeg spiser frokost før jeg tar medisinen og sover minst 7 timer hver natt. 

Hvor lenge burde jeg prøve ut Elvanse før jeg eventuelt gir meg. Psykiateren min sa at jeg skulle gå opp til 30 mg etter en uke. Jeg har dårlig tid før to store eksamener i oktober på medisinstudiet og har ikke tid til å være trøtt og utslitt eller miste lesedager. Uten medisinering er jeg i alle fall ikke utslitt og trøtt, men må takle ADHD-symptomene som jeg uansett har slitt med hele livet. 

Jeg vet at dosen jeg går på er veldig liten, men psykiateren tok hensyn til at jeg er asiat og muligens omsetter medisiner annerledes enn vestlige (blir f.eks. veldig brisen av ett glass vin). 

Tusen takk på forhånd :) 

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her blir det første spørsmålet om du skal ta sjansen på å prøve ut Elvanse nå, eller om du skal vente til etter eksamen.

Jeg har begrenset erfaring med Elvanse, og har ikke hørt om eller opplevd andre som blir trøtte etter en time. En spekulasjon er om du får en ro av stoffet som gjør deg søvnig, men at dette vil gå over etter en stund. Det er imidlertid umulig å vite sikkert. Vanlig opptrapping er 30, 50 og 70 mg med en ukes mellomrom.

Jeg kan dessverre ikke gi deg et konkret råd på nett. Du må snakke med din psykiater.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...