Gå til innhold

Endring av medisinering på egen hånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger her blitt kritisert for å endre på medisinering uten å diskutere det med fastlegen først. Nå har jeg gjort det igjen. Vanskelig å få tak i fastlegen i ferien, og endringer var nødvendige.

Det jeg lurer på er hvilke fastleger dere andre har, som følger dere opp på medisinering? De fastleger jeg har hatt er lite interressert i å høre grunnen til endringer. De fører det bare inn i journalen hvilke medisiner og dose jeg har endret til. De virker lettet for at jeg finner ut av det selv så de slipper å bruke tid på det. Noe rådføring har de ikke tid til.

Jeg er kommet frem til at jeg er min beste lege selv. Trenger fastlegen til å ta blodprøver og å skrive ut resepter. 

Anonymkode: 2fc1d...e48

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger her blitt kritisert for å endre på medisinering uten å diskutere det med fastlegen først. Nå har jeg gjort det igjen. Vanskelig å få tak i fastlegen i ferien, og endringer var nødvendige.

Det jeg lurer på er hvilke fastleger dere andre har, som følger dere opp på medisinering? De fastleger jeg har hatt er lite interressert i å høre grunnen til endringer. De fører det bare inn i journalen hvilke medisiner og dose jeg har endret til. De virker lettet for at jeg finner ut av det selv så de slipper å bruke tid på det. Noe rådføring har de ikke tid til.

Jeg er kommet frem til at jeg er min beste lege selv. Trenger fastlegen til å ta blodprøver og å skrive ut resepter. 

Jeg lar fastlegen ta ansvaret for medisineringen, for her har jeg ingen kompetanse. Jeg stoler på at hun kan jobben sin, har full tillit til henne. Hun følger veldig godt opp med alt, ikke bare medisineringen. 

Skrevet

Nå følger ikke fastlegen opp medisineringen, ikke annet enn at hun noterer hva jeg tar og hvilken dose. Men det er fordi hun mener psykiateren har bedre kompetanse på dette. I tillegg har jeg prøvd endel medisiner som fastlegen ikke kan skrive ut uten å få godkjenning til det først. Hadde jeg fått medisiner for andre ting enn psykisk så hadde hun fulgt opp det. Men det er bare allergimedisiner og det krever ikke akkurat noen oppfølging. Noen ganger er det best å finne ut av medisineringen selv. Når jeg har testet ulike sentralstimulerende så har jeg styrt dosene selv, har bare fått beskjed om hva som er maks av det jeg kan ta og hvor lang tid jeg bør bruke på opptrapping.

Skrevet

Fastlegen skriver ut resepter på det jeg står stabilt på dosemessing. Om psykiateren min og jeg blir enige om å endre noe eller prøve ut noe nytt, tar han seg av reseptene til vi har bestemt oss for hva vi gjør. Videre skriver fastlegen resepter.

Om man selv justerer på medisinene sine, tenker jeg det er veldig viktig at man har en god dialog med lege rundt hva som er greit og ikke. F.eks. kan jeg ta ekstra Seroquel om jeg føler jeg er på opptur, men det er etter avtale med psykiateren min.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min hører på meg, og er nesten alltid positiv til mine forslag. Samtidig føler jeg meg trygg på å bli stoppet om forslagene mine skulle være uforsvarlige. Han kan også komme med forslag. Er jeg uenig, godtar han det, eller er i alle fall villig til å diskutere. Er vi i tvil, har han lav terskel for å henvise til spesialist. 

Skrevet

Føler meg litt "slem" fordi jeg avsluttet medisiner uten å ha prøvd dem lenge nok. Må kanskje si det til legen neste gang? Årsaken er at jeg føler for å få en skikkelig utredning for problemene mine siden de kommer igjen og igjen gang på gang. Jeg vil vite hva som er galt og på medisiner mister jeg sykdomsinnsikten (glemmer hvor vanskelig ting er, symptomer ol). Er ikke så lenge til jeg skal til psykolog og da vil jeg ha grep om det vi skal snakke om.

Anonymkode: af689...d29

Skrevet

Det høres ut som de fleste har greie ordninger. Jeg har flere ganger reagert på legenes manglende interesse. Så for meg er det tryggest å vurdere og å ta avgjørelser selv. Jeg diskuterer selvsagt med psykiateren de gangene jeg er der.

Skrevet

Jeg lar fastlegen skrive ut resepter. De faste medisinene skriver han ut. Om det blir endringer i epilepsimedisineringen gir nevrologen beskjed til fastlegen. Smertestillende får jeg styre selv innenfor ordinerte doser. Antidepressiva øker jeg selv om jeg går inn i en depressiv periode og trapper ned når denne stabiliserer seg.

Mange medisiner inne i bildet her, men det fungerer godt med hjemmesykepleie annenhver uke. Da er det kun smertestillende jeg selv tar hånd om.

Anonymkode: 47f1b...e0b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...