Gå til innhold

Finnes det en pille...

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, slabbedask skrev:

Er det sikkert at ADHD-diagnosen er riktig siden ingen medisiner virker? 

Man kan vel aldri være 100% sikker, men det har ikke vært noen tvil hos noen av de psykiaterene jeg har vært hos. Det er mange medisiner som ikke virker på meg, ikke bare adhd-medisiner.

Skrevet
14 hours ago, Trine said:

Det tviler jeg på at jeg får. Hvordan blir man egentlig på benzo? Blir man sånn at man gir fullstendig faen i alt og alle eller blir man bare litt roligere? Funker det når man har emosjonelle reguleringsproblemer som en del av adhd?

Du har fått A-preparater, men får ikke prøve benzo som er et B-preparat? Man kan reagere individuelt. Personlig fungerer jeg mye bedre når jeg tar benzo. Får ikke så voldsomme følelser, henger meg ikke opp i uvesentlige ting, har ro til å gjøre det jeg skal. Kan bli litt trøtt, men det forsvinner med kaffeinntak hos meg. :) Effekt og trøtthet kan også variere mellom benzopreparatene, og selvsagt med dosering.  Aner dessverre ikke hvordan det fungerer det fungerer på folk med ADHD, men det kan kanskje også være individuelt.

Anonymkode: 239f8...cf9

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått A-preparater, men får ikke prøve benzo som er et B-preparat? Man kan reagere individuelt. Personlig fungerer jeg mye bedre når jeg tar benzo. Får ikke så voldsomme følelser, henger meg ikke opp i uvesentlige ting, har ro til å gjøre det jeg skal. Kan bli litt trøtt, men det forsvinner med kaffeinntak hos meg. :) Effekt og trøtthet kan også variere mellom benzopreparatene, og selvsagt med dosering.  Aner dessverre ikke hvordan det fungerer det fungerer på folk med ADHD, men det kan kanskje også være individuelt.

Hehe, jada, jeg har skapet fullt av ulike sentralstimulerende medisiner. Skulle vel ha levert dem på apoteket, men jeg glemmer det. Har aldri spurt om å få benzo, jeg tenker liksom at det er legens jobb å finne ut hva jeg skal ha og ikke. Men nå virker det som at jeg kun skal ha Strattera. Prøvd ulike SSRI uten effekt og fått beskjed om å slutte å ta dem, men jeg har ikke fått noe annet å ta istede. Høres behagelig ut å ikke henge seg opp i alt og ha ro til å gjøre ting.

Skrevet
2 minutes ago, Trine said:

Høres behagelig ut å ikke henge seg opp i alt og ha ro til å gjøre ting.

Problemet er at man ikke kan ta dem særlig ofte, om man vil beholde effekt og unngå toleranseutvikling og avh.het.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at man ikke kan ta dem særlig ofte, om man vil beholde effekt og unngå toleranseutvikling og avh.het.

Ja, det beste hadde jo vært noe som holdt en stabil.

Skrevet

Ellers kan vel stemningsstabilserende meds gjøre at man får mer stabile følelser, og at man blir mer robust ifht følelsesmessige påkjenninger. Iallefall virket Lamictal slik på meg. :) 

Skrevet
16 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det beste hadde jo vært noe som holdt en stabil.

Beste er nok å unngå ting som trigger ustbilitet.

Anonymkode: 8604e...fdd

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers kan vel stemningsstabilserende meds gjøre at man får mer stabile følelser, og at man blir mer robust ifht følelsesmessige påkjenninger. Iallefall virket Lamictal slik på meg. :) 

Kanskje jeg burde høre om jeg kan prøve det.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beste er nok å unngå ting som trigger ustbilitet.

Anonymkode: 8604e...fdd

Ja, det hadde vært det beste, men det er desverre ikke mulig.

Skrevet
5 minutes ago, Trine said:

Kanskje jeg burde høre om jeg kan prøve det.

Om du har en (udiagnostisert) stemningslidelse/tilbakevendende depresjon som gjør deg følelsesmessig ustabil/lite robust, i tillegg til ADHD, kan det kanskje ha noe for seg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23784736

Ser også ut til at den har veldig god effekt hos noen med borderline som jo er kjennetegnet ved følelsesmessig ustabilitet og manglende følelsesregulering :

"There has never been a better medication for me to help contain my moods. I am a very emotional person and go from one extreme to the other from morning to night. My doctor says I am not bipolar, but that I have borderline personality disorder. I am also anorexic. This medication helps manage my mood. I would not be able to go from day to day without this! I have been on 225mgs for 5 years. No side effects that I am aware of. I wish I could go higher on the dose but it interferes with birth control medication (estrogen)."

https://www.drugs.com/comments/lamotrigine/for-borderline-personality-disorder.html

This medication changed my life. My thought processes have been normalized and my emotions are stable... nice and even all the way around. I've become a popular and successful guy. Looking back it's hard to believe how completely insane I was and how I could've denied it. I very much doubt I'd have survived much longer without Lamictal. I hope it helps you too :)

http://tinyurl.com/h7l422m

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har en (udiagnostisert) stemningslidelse/tilbakevendende depresjon som gjør deg følelsesmessig ustabil/lite robust, i tillegg til ADHD, kan det kanskje ha noe for seg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23784736

Jeg har vel egentlig ikke en tilbakevendende depresjon, mer et kronisk nedsatt stemningsleie som faller litt ekstra noen ganger. I følge MADRS har jeg fortsatt en moderat depresjon selv når jeg føler meg litt bedre. Hmm, man kan jo forsåvidt ha depresjoner i tillegg til dystymi. Både psykiateren og legen tror det er noe udiagnostisert her. Det beste er kanskje å prøve å holde ut til jeg er ferdig med den nevropsykologiske testingen i tilfelle de finner ut noe fornuftig der. Jeg får så lett bivirkninger også så jeg vil helst slippe å prøve altfor mye forskjellig.

Skrevet
11 minutes ago, Trine said:

Det beste er kanskje å prøve å holde ut til jeg er ferdig med den nevropsykologiske testingen i tilfelle de finner ut noe fornuftig der. Jeg får så lett bivirkninger også så jeg vil helst slippe å prøve altfor mye forskjellig.

Det kan kanskje være lurt ja. Håper det ikke er lenge til du får nevropsyk. test da. :)

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan kanskje være lurt ja. Håper det ikke er lenge til du får nevropsyk. test da. :)

Har time i midten av november, men det virker som jeg skal dit ihvertfall 4 ganger og jeg vet ikke hvor lang tid det går mellom hver time. Da jeg ble utredet for asperger gikk det jo 6 uker mellom hver time, men psykiateren jeg går til nå trodde man fikk timene ganske tett her.

Skrevet

av ting jeg har prøvde

Benzo lav-medium dose

truxal-nozinan medium-høy dose - men om du er pysete på bivirkninger er dette neppe å anbefale, om du sier du ikke fikser bivirkningene av alkohol vil du neppe fikse truxal eller nozinan.

Zoloft høy dose

alkohol lav-medium-høy dose alt etter hvor faen du vil gi ;) om du ikke liker øl, ta 1-3 dl 37+ sprit og bland det ut med funlight eller redbull.

av alt jeg har prøvd var det disse jeg ga mest faen på lol, men om det vil funke på deg er en annen sak.

Anonymkode: c6168...04d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

av ting jeg har prøvde

Benzo lav-medium dose

truxal-nozinan medium-høy dose - men om du er pysete på bivirkninger er dette neppe å anbefale, om du sier du ikke fikser bivirkningene av alkohol vil du neppe fikse truxal eller nozinan.

Zoloft høy dose

alkohol lav-medium-høy dose alt etter hvor faen du vil gi ;) om du ikke liker øl, ta 1-3 dl 37+ sprit og bland det ut med funlight eller redbull.

av alt jeg har prøvd var det disse jeg ga mest faen på lol, men om det vil funke på deg er en annen sak.

Anonymkode: c6168...04d

Om f.eks nyresvikt er pysete så er jeg pysete på bivirkninger ;) Jeg tåler mer bivirkninger dersom medisinen også har en god effekt, men om jeg blir skikkelig dårlig så blir jeg jo deprimert av det og da går jo vinninga opp i spinninga.

Skrevet
11 minutes ago, Trine said:

Har time i midten av november, men det virker som jeg skal dit ihvertfall 4 ganger og jeg vet ikke hvor lang tid det går mellom hver time. Da jeg ble utredet for asperger gikk det jo 6 uker mellom hver time, men psykiateren jeg går til nå trodde man fikk timene ganske tett her.

Er jo heldigvis ikke så altfor lenge til du skal ha time da. :) 6 uker mellom hver time høres for altfor lenge ut. Det kan da ikke være vanlig. Godt psykiateren tror du får timene ganske tett da. Da jeg hadde nevropsyk undersøkelser, skulle jeg egentlig ha flere timer tett på hverandre. Ikke snakk om noe ventetid. Men ble spurt om jeg heller ville ta alt på en dag i stedet. En ekstremt slitsom og lang dag ble det, men godt å bli ferdig med det. ;)

Skrevet
22 minutter siden, Trine skrev:

Denne utredningen går da ekstremt sakte?

Skrevet
7 minutter siden, slabbedask skrev:

Denne utredningen går da ekstremt sakte?

Virker seriøs og omfattende.

Anonymkode: f4f8d...031

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo heldigvis ikke så altfor lenge til du skal ha time da. :) 6 uker mellom hver time høres for altfor lenge ut. Det kan da ikke være vanlig. Godt psykiateren tror du får timene ganske tett da. Da jeg hadde nevropsyk undersøkelser, skulle jeg egentlig ha flere timer tett på hverandre. Ikke snakk om noe ventetid. Men ble spurt om jeg heller ville ta alt på en dag i stedet. En ekstremt slitsom og lang dag ble det, men godt å bli ferdig med det. ;)

Nei, det var "bare" 4 mnd ventetid. Jeg mener jeg leste et sted at det ikke skulle gå mer enn 6 uker mellom hver time. Var en sånn frist slik som de har for oppstart av behandling/utredning. Så de syns vel det var greit å benytte seg av fristen ;) Men jeg tror kanskje DPS jobber litt anderledes. Jeg må nok dit ihvertfall 3 ganger. Skulle først snakke med en nevropsykolog, så var det en testteknikker som skulle ta testen og den pleide de dele på to dager, så skulle jeg tilbake etter at de hadde vurdert resultatene.

Vil ikke resultatet bli dårligere dersom man tar hele på en dag? Blir jo så sliten i hodet tenker jeg.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Virker seriøs og omfattende.

Anonymkode: f4f8d...031

Mulig det, men det går fremover ned snegletempo.

Anonymkode: b599e...567

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...