Gå til innhold

Er diagnosesystemet godt nok? NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som pasient kan man oppleve både lettelse eller byrde (kanskje begge deler) ved å få en diagnose. Noen får et bedre liv av å ha de som en retningspil i behandlingen og en forklaring på hvordan man har det, mens mange føler diagnosen fører til flere utfordringer enn hjelp. Mange opplever at mennesket ikke blir sett, og at diagnoser kunne vært like mange som pasienter i seg selv.  Da har jeg et spørsmål i forbindelse med dette.

Er diagnosesystemet godt nok slik det er i dag? 

Noen som vil si noe om dette på generelt grunnlag?

Skrevet
8 minutter siden, Poet skrev:

Som pasient kan man oppleve både lettelse eller byrde (kanskje begge deler) ved å få en diagnose. Noen får et bedre liv av å ha de som en retningspil i behandlingen og en forklaring på hvordan man har det, mens mange føler diagnosen fører til flere utfordringer enn hjelp. Mange opplever at mennesket ikke blir sett, og at diagnoser kunne vært like mange som pasienter i seg selv.  Da har jeg et spørsmål i forbindelse med dette.

Er diagnosesystemet godt nok slik det er i dag? 

Noen som vil si noe om dette på generelt grunnlag?

Hva har dette med diagnosesystemet å gjøre ?

Anonymkode: 25fff...6e1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med diagnosesystemet å gjøre ?

Hva mener du med "dette"?

Skrevet

Jeg mener at diagnose systemet burde være avskaffet, greit nok med enkelte diagnoser som angst og depresjon men mange diagnoser fører med seg et stigma sånn som schizofreni og en god del av personlighetsforstyrrelsene. 

I diagnose systemet er det en gruppe symptomer som pasienten må oppfylle for å få en bestemt diagnose, men folk er forskjellige og kan ha mye eller lite av de forskjellige symptomene og de kan mangle noen av symptomene som er nevnt i diagnose systemet men allikevel ha nok symptomer til å oppfylle diagnosen. I tillegg kan pasienten har symptomer fra andre lignende diagnoser,og av og til en god blanding av symptomer fra mange diagnoser. 

Jeg mener det hadde vært bedre å bruke en god beskrivelse av den enkelte pasient sine problemer i stede for diagnose. 

Anonymkode: c0524...a38

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at diagnose systemet burde være avskaffet, greit nok med enkelte diagnoser som angst og depresjon men mange diagnoser fører med seg et stigma sånn som schizofreni og en god del av personlighetsforstyrrelsene. 

I diagnose systemet er det en gruppe symptomer som pasienten må oppfylle for å få en bestemt diagnose, men folk er forskjellige og kan ha mye eller lite av de forskjellige symptomene og de kan mangle noen av symptomene som er nevnt i diagnose systemet men allikevel ha nok symptomer til å oppfylle diagnosen. I tillegg kan pasienten har symptomer fra andre lignende diagnoser,og av og til en god blanding av symptomer fra mange diagnoser. 

Jeg mener det hadde vært bedre å bruke en god beskrivelse av den enkelte pasient sine problemer i stede for diagnose. 

Helt enig med alt du sier. 

Jeg leste nettopp dette i tidsskriftet Sykepleien. Legg merke til kildene saken er basert på. https://sykepleien.no/meninger/innspill/2016/09/diagnosane-er-ikkje-gode-nok

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse førte til at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Stigma er det kun fra kunnskapsløse mennesker. De fleste oppegående mennesker skjønner at man er noe mer enn diagnosen sin, og at diagnoser kan variere litt i uttrykksform fra menneske til menneske.

En ubehandlet schizofrenidiagnose er ogås uheldig. De kan visst få varige endringer i hjernen om ikke de psykotiske symptomene blir behandlet tidlig. 

Diagnoser er viktige for å kunne gi rett behandling og for at både helsepersonell og pasienten selv kan få økt innsikt i hva pasienten sliter med. Man kan oppsøke støtteforeninger og søke opp forskning på lidelsene. Det er også viktig for å få de rettighetene man har krav på i nav-systemet. 

Anonymkode: b4259...96d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror diagnosesystemet er bra nok. Det er hvordan en bruker diagnoser og den generelle holdningen til pasienter som er avgjørende.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse førte til at jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Stigma er det kun fra kunnskapsløse mennesker. De fleste oppegående mennesker skjønner at man er noe mer enn diagnosen sin, og at diagnoser kan variere litt i uttrykksform fra menneske til menneske.

En ubehandlet schizofrenidiagnose er ogås uheldig. De kan visst få varige endringer i hjernen om ikke de psykotiske symptomene blir behandlet tidlig. 

Diagnoser er viktige for å kunne gi rett behandling og for at både helsepersonell og pasienten selv kan få økt innsikt i hva pasienten sliter med. Man kan oppsøke støtteforeninger og søke opp forskning på lidelsene. Det er også viktig for å få de rettighetene man har krav på i nav-systemet. 

Du sier avgjørende. Hva legger du i dette ordet i denne sammenhengen?

Skrevet
16 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg tror diagnosesystemet er bra nok. Det er hvordan en bruker diagnoser og den generelle holdningen til pasienter som er avgjørende.

Skrevet

A. Diagnosen er navnet på den sykdommen/lidelsen pasienten har søkt hjelp for. Ulike diagnoser skal ha ulik behandling enten det er somatikk eller psykiatri. At diagnosen er riktig og behandlingen i tråd med anerkjente behandlingsretningslinjer er nødvendig for tilfriskning,

B. Men det er en konkret person som har diagnosen. Denne personen er ulik andre pasienter med samme diagnose. Dette må behandleren forstå og ta hensyn til i sin behandling av pasienten.

Behandlingen blir sjelden vellykket om behandleren ikke er nøye med både A og B. Å ha øye for begge forhold er derfor "avgjørende" for vellykket behandling.

Skrevet
1 time siden, Poet skrev:

Hvor sier jeg det?

Skrevet
2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vil det komme vesentlige endringer i utredningen av bipolar lidelse etter innføringen av ICD-11? Vil vi som "så vidt" innfrir kriteriene for BP2 i ICD-10 måtte gjennom om en ny diagnostisk vurdering om kravene til diagnosen skjerpes i ICD-11?

Skrevet
29 minutter siden, Janus30 skrev:

Vil det komme vesentlige endringer i utredningen av bipolar lidelse etter innføringen av ICD-11? Vil vi som "så vidt" innfrir kriteriene for BP2 i ICD-10 måtte gjennom om en ny diagnostisk vurdering om kravene til diagnosen skjerpes i ICD-11?

Beklager, men jeg tror tankegangen din er "feil". Du og problemene dine/sykdommen din endrer seg ikke en millimeter når det kommer en ny versjon av ICD. Det som er god behandling for deg i dag vil være det også med ICD-11 :-)

Du skal ikke gjennom noen ny vurdering om ICD endrer seg. Men hvis du endrer deg, bør du vurderes på nytt enten versjonen er 10 eller 11.

Skrevet

Kommer det nye diagnoser inn i 11?

Skrevet

I noen grad bruker det å følge endringene i DSM-systemet.

Jeg er rimelig sikker på at BP2 får en egen kode og ikke bare "andre spesifiserte" som i F31.8.

Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

A. Diagnosen er navnet på den sykdommen/lidelsen pasienten har søkt hjelp for. Ulike diagnoser skal ha ulik behandling enten det er somatikk eller psykiatri. At diagnosen er riktig og behandlingen i tråd med anerkjente behandlingsretningslinjer er nødvendig for tilfriskning,

B. Men det er en konkret person som har diagnosen. Denne personen er ulik andre pasienter med samme diagnose. Dette må behandleren forstå og ta hensyn til i sin behandling av pasienten.

Behandlingen blir sjelden vellykket om behandleren ikke er nøye med både A og B. Å ha øye for begge forhold er derfor "avgjørende" for vellykket behandling.

Misforstå meg rett, jeg ser det er mange som har utbytte av dette systemet, men ikke alle. Du og de andre som opprettholder diagnosekriteriene må se de som faller utenfor også .Spørsmålet jeg stilte innledningsvis er stort og vanskelig. Det omhandler mange mennesker, både behandlere, pasienter, samfunnet i helhet. 

For å sette dette på spissen kan vi ta et stygt eksempel som kunne gitt, om mulig, enda større konsekvenser både for personen selv og samfunnet sådan. Alt sto og falt på synsing. 

Når jeg ser saken som skjedde 22 juli 2011,  kan man da diskutere hvorvidt dette systemet er godt nok? Kan vi dra en parallell til den "dagligdagse" pasienten? Sykeliggjøre vs ansvarliggjøre. Behandling-ikkebehandling. For meg kan det virke litt tilfeldig om man får riktig eller feil behandling ut i fra hvem man møter på i psykiatrien. Et behandlingsforløp kan baseres på feil grunnlag dersom man ikke ser hele mennesket og forhistorien. Alle er ikke like snakkesalig. Alle søker ikke hjelp selv. Noen er så religiøs at de er fullstendig på sidelinjen. Jeg tror man bør diskutere hva som er normale reaksjoner i et menneske og hva som er patologisk. Bør vi se litt nærmere på om man skal ha et system som er delt opp i flere nivåer? vem er egentlig syke og hvem er normale.  Jeg er helt sikker på at slik det er i dag kan de sykeste lyve til seg dom eller behandling alt ettersom de vil selv. 

Jeg sliter med å si at systemet fungerer med tanke på hva vi vet i dag. 

Når dette er sagt vil jeg si at personlig har jeg fått fin hjelp og er "fornøyd" med min plassering i diagnosesystemet. Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk hjelp på din avdeling da jeg hadde behov for det og det er sant at begge parter i behandlingsrommet må være innstilt på å jobbe litt. Spørsmålet omhandler vel mere en observasjon av livet som utspiller seg omkring meg og om du som psykiater kan dele av synspunkter rundt dette. 

Dersom dette er teit å ta opp her beklager jeg dette. 

Skrevet

Hvor sier jeg det?

Beklager, jeg svarte på feil. Er helt ny på dette.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Helt siden jeg var barn har jeg følt at "noe" er galt/anderledes med meg. I møte med systemet har jeg flere ganger tatt dette opp feks i forbindelse med at jeg ikke takler arbeidslivet slik som andre. Hver gang har jeg fått høre at det ikke er noe galt for jeg er visstnok veldig ressurssterk. Nå har jeg min 7.eller 8.sykemeldig (er litt ute av telling) pga psykiske problemer (div nedstemthet, angst, migrene, depresjon, gad) og min tredje periode på cipralex. En varig diagnose hadde vert en lettelse for meg for da hadde jeg hatt noe å styre livet mitt etter, nå famler jeg i blinde hver gang jeg går inn I atter en dårlig periode. 

Skrevet
17 timer siden, BamseLiten skrev:

Helt siden jeg var barn har jeg følt at "noe" er galt/anderledes med meg. I møte med systemet har jeg flere ganger tatt dette opp feks i forbindelse med at jeg ikke takler arbeidslivet slik som andre. Hver gang har jeg fått høre at det ikke er noe galt for jeg er visstnok veldig ressurssterk. Nå har jeg min 7.eller 8.sykemeldig (er litt ute av telling) pga psykiske problemer (div nedstemthet, angst, migrene, depresjon, gad) og min tredje periode på cipralex. En varig diagnose hadde vert en lettelse for meg for da hadde jeg hatt noe å styre livet mitt etter, nå famler jeg i blinde hver gang jeg går inn I atter en dårlig periode. 

Har du blitt utredet skikkelig? Jeg opplevde det samme som deg, ble sykemeldt gang på gang pga "depresjonsfølelse". Da jeg omsider fikk en prdentlig utredning så var det mye alvorligere diagnoser, bl. a eupf. Og for å bli bedre fra det, må man i en strukturert behandling, ikke bare sykemeldes og settes på Cipralex. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Har du blitt utredet skikkelig? Jeg opplevde det samme som deg, ble sykemeldt gang på gang pga "depresjonsfølelse". Da jeg omsider fikk en prdentlig utredning så var det mye alvorligere diagnoser, bl. a eupf. Og for å bli bedre fra det, må man i en strukturert behandling, ikke bare sykemeldes og settes på Cipralex. 

Jeg har vert på dps to ganger med ca 10 år mellom. Begge gangene har jeg fått beskjed om at depresjonen har kommet av ytre faktorer (samlivsbrudd, mobbing på jobb). Det har jeg godtatt da det hørtes rimelig ut men nå har det de siste tre årene slått meg at mine reaksjoner og depresjoner på hendelser... andre som opplever liknes ting reagerer ikke med så voldsomme depresjoner. 

Jeg kommer ikke inn på dps lengre. Jeg er visstnok for frisk til det så jeg er henvist til privat psykolog. Jeg kommer til å bruke en del tid på å få han til å se den store sammenhengen som jeg kjenner på, håper han er åpen for det. 

Tusen takk for ett fint og nyttig svar AB :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...