Gå til innhold

Er det vanlig å bli møtt på denne måten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men det har jeg opplevd selv opptil flere ganger... Har også opplevd å ikke få lov til å bli sydd på legevakta fordi jeg "må jo like å ha mange, store arr" 

Anonymkode: d0994...4c1

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det er vanlig. Har selv blitt sydd hundrevis av sting uten bedøvelse. Ulike begrunnelser ble gitt. Noen ganger som beskrevet i linken ovenfor. Andre ganger fordi det ikke var mulig å gi så store doser lokalbedøvelse som ville vært nødvendig. Det er en del år siden.

Anonymkode: 3dfba...bb9

Skrevet

Jeg har aldri blitt møtt på den måten. Alltid med forståelse og omsorg.

Anonymkode: cec05...bc2

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En skal bli møtt med forståelse, respekt og omsorg. Så skal en få velge selv om en vil ha bedøvelse eller ikke.

Skrevet

Vis en pasient ikke blir tilbudt bedøvelse ved behandling av en skade der det ville være normalt å tilby bedøvelse vil jeg mener at behandlende lege opptrer uforsvarlig.Leger sin oppgave er å lindre og helbrede sykdom og skade .Å straffe pasienten ved å nekte smertestillende vitner om et kaldt hjerte og en sånn person bør finne seg et annet sted å jobbe. 

Dessverre er det mange slike personer i helsevesenet og det ser ut til å bli stadig flere ,mange blir tiltrukket til helsevesenet av andre grunner enn et ønske om å hjelpe andre,penger, makt og status er de tre hovedgrunnene. 

Anonymkode: 2116b...e51

Skrevet

Jeg har dessverre opplevd slikt en og annen gang. F.esk. en lege som bare travet inn, og begynte å stifte sammen et kutt uten å si et ord. Ikke presenterte han seg, ikke sa han noe om hva han gjorde underveis heller. Ikke sterile hansker en gang. Bedøvelse ble det aldri noe snakk om. Dårlig behandlet sår, jeg fikk en stygg infekjson i det og opplevde at fastlegen fikk bakoversveis.

Stort sett har jeg fått bedøvelse heldigvis, men dessverre har jeg møtt mange stikkende ord. Andre leger opptrer veldig seriøst, har f.eks. hjulpet så jeg har fått framskyndet avtaler med DPS. De er jo folk legene og, men jeg synes det er ille at det fortsatt skal være så mye uvitenhet og uetisk behandling av folk som har selvskadet. Nå har jo mye rundt dette blitt opplest og vedtatt som en del av et større bilde. Man gjør ikke det fordi man kjeder seg, men fordi man har det vondt. Da føler man seg ikke bedre når man møter uproff behandling. Jeg har selv opplevd så sterk angst for å bli behandlet dårlig, at jeg har blitt gående rundt med skader som absolutt burde vært behandlet (sydd). Å få orden på det selv, kostet meg en formue i riktige bandasjer osv. Så i mine øyne kan skremmetaktikker være totalt kontraproduktivt.

Jeg mener ikke at man skal anerkjenne selvskading som ok, men behandlingen av det psykiske synes jeg er en jobb for den kontakten man måtte ha i hjelpeapparatet ellers. Det holder at legevakta viser normal profesjonalitet.

Nå selvskader ikke jeg mer, heldigvis. Men det ryster meg at det fortsatt skal være slik som det dessverre er rundtomkring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...