Gå til innhold

Dokumentasjon nytt referanseområde serum lamotrigin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes en oppdatert veileder hvor det står anbefalt serumkonsentrasjon for lamotrigin? Jeg vet din anbefaling,  men står samme, nye tall i retningslinjer for fastleger og psykiatere, eller i et skriv enhver kan finne på nett og ta utskrift av?

Jeg kommer til legen, og har stadig hørt ditt, eller lest datt. Han har ikke alltid oppfanget det samme. Vet ikke hvilken holdning og tiltro han har til slike fora, derfor ønsker jeg å finne seriøs dokumentasjon

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En nyere studie konkluderte med at referanseområdet for bruk av lamotrigin ved bipolar lidelse er 20-44 mikromol/L  

Grunze H, Walden J. Katamaya et al. Therapeutic Window of Lamotrigine for Mood Disorders: A naturalistic Retrospective Study. Pharmacopsychiatry. 2014 Nov; 47(7): 268-9.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24846086

Vær oppmerksom på at i artikkelen har en brukt andre enheter, ikke SI-enheter som vi bruker i Norge. Omregnet til SI blir det de omtalte 20-44 mikromol/liter

Skrevet

Tusen takk! Denne tjenesten sparer nok samfunnet for noen psykiatertimer, idet man ved hjelp av råd herfra kan klare seg mer med fastlegen.

Da har jeg noe å vise til. Jeg går for å komme opp i slik dose, så sant jeg tåler det, men det må vel forskes mer på. EN Studie med 25 testpersoner er vel for lite til at det kommer i behandlingsretningslinjer? Noen flere studier på gang?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er implementert i retningslinjen utgitt fra Mayoklinikken. Jeg tar ikke på meg å argumentere mot dem :-)

Skrevet

Hvis forskjellen er veldig stor, kan 25 være et godt nok utvalg. Jo tydeligere noe er, jo færre eksempler trenger man.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...