Gå til innhold

En tråd om tips til å få redusert forbruket

Anbefalte innlegg

Jeg vet vi er flere som er kommet i en situasjon der forbruket må ned. Jeg ønsker derfor å starte en tråd som kan gi tips og inspirasjon til å redusere forbruket. Årsakene våre kan være forskjellig. Hos oss er hovedårsaken redusert inntekt og økt kostnader i forbindelse med sykdom. For oss er et låst ukesbudsjett umulig da det varierer veldig mye hvor mange munner som skal mettes. 

Det jeg spesielt ønsker tips om kan være rimelige middager, og andre enkle tiltak. Vi har alltid handlet på tilbud og billigprodukter der vi synes de er god. Jeg prøver å bake endel.

Jeg har allerede sagt opp aviser og TV- pakke. Er vi på byen døyver vi ikke sulten på kafé, men handler oss noe lett spiselig på kolonialen.

Anonymkode: d3cde...26f

Fortsetter under...

Dere er jo ganske drevne allerede, så det er ikke like lett å komme med tips som når folk ikke har peiling i det hele tatt ;)

Ang. rimelig mat kan jeg tipse om denne siden: http://enhver.no/tilbudsaviser/  Jeg vet ikke hvor mange butikker dere har å velge mellom (vi er litt bortskjemt på den måten, nesten alle kjedebutikkene er i nærheten), men det er viktig å være klar over at det en relativt dyr butikk kaller "tilbud", kan være samme eller høyere pris som det Rema eller Kiwi har til vanlig.  Nettsiden gir en oversikt over ukas "høydepunkt".

Har dere en "innvandrerbutikk" i nærheten - typisk med frukt og grønnsaker som hovedvarer - kan det være lurt å kikke på hva de tar for andre produkter også.  F.eks. kan de ha ris, krydder og andre tørrvarer i uvant innpakning, men langt rimeligere enn de merkene de norske butikkene bruker. 

Ellers anbefaler jeg å tenke på rester også når man velger middagsretter - altså slik at f.eks. restene fra to av middagene kan bli til en tredje, hvis man tenker langsiktig f.eks. ved valg av tilbehør.  Når antallet som skal ha middag, varierer slik du nevner, kan man ofte få en full middag for to personer ut fra restene fra det flere har spist.  Eks.: Hvis du velger frosne grønnsaker som tilbehør til to middager (noe som uansett kan være veldig billig hvis du bruker butikkens eget merke), kan du lettere hive restene oppi en form med litt ost på toppen og få en tredje middag ut av dem, enn hvis du velger salat som tilbehør.   

Dere har vel gjort det allerede, men når situasjonen forandrer seg (som sykdommen du beskriver eller barn som er blitt voksne og forsørger seg selv), bør man gå gjennom forsikringene.  Både for å sjekke om man har dekning for et eller annet som gjør at man har rett på å få noe ut, og for å se om det er noe man kan kutte ut i den nye situasjonen.  Du kan få hjelp med dette i selskapet du er kunde i.  Er dere kunder flere steder, kan det lønne seg å flytte alt inn i ett selskap og samtidig få ryddet opp i hva som egentlig trengs.

51 minutter siden, laban skrev:

Dere er jo ganske drevne allerede, så det er ikke like lett å komme med tips som når folk ikke har peiling i det hele tatt ;)

Ang. rimelig mat kan jeg tipse om denne siden: http://enhver.no/tilbudsaviser/  Jeg vet ikke hvor mange butikker dere har å velge mellom (vi er litt bortskjemt på den måten, nesten alle kjedebutikkene er i nærheten), men det er viktig å være klar over at det en relativt dyr butikk kaller "tilbud", kan være samme eller høyere pris som det Rema eller Kiwi har til vanlig.  Nettsiden gir en oversikt over ukas "høydepunkt".

Har dere en "innvandrerbutikk" i nærheten - typisk med frukt og grønnsaker som hovedvarer - kan det være lurt å kikke på hva de tar for andre produkter også.  F.eks. kan de ha ris, krydder og andre tørrvarer i uvant innpakning, men langt rimeligere enn de merkene de norske butikkene bruker. 

Ellers anbefaler jeg å tenke på rester også når man velger middagsretter - altså slik at f.eks. restene fra to av middagene kan bli til en tredje, hvis man tenker langsiktig f.eks. ved valg av tilbehør.  Når antallet som skal ha middag, varierer slik du nevner, kan man ofte få en full middag for to personer ut fra restene fra det flere har spist.  Eks.: Hvis du velger frosne grønnsaker som tilbehør til to middager (noe som uansett kan være veldig billig hvis du bruker butikkens eget merke), kan du lettere hive restene oppi en form med litt ost på toppen og få en tredje middag ut av dem, enn hvis du velger salat som tilbehør.   

Dere har vel gjort det allerede, men når situasjonen forandrer seg (som sykdommen du beskriver eller barn som er blitt voksne og forsørger seg selv), bør man gå gjennom forsikringene.  Både for å sjekke om man har dekning for et eller annet som gjør at man har rett på å få noe ut, og for å se om det er noe man kan kutte ut i den nye situasjonen.  Du kan få hjelp med dette i selskapet du er kunde i.  Er dere kunder flere steder, kan det lønne seg å flytte alt inn i ett selskap og samtidig få ryddet opp i hva som egentlig trengs.

Når det gjelder uføreforsikringer har jeg forstått det slik at du må ha fått innvilget uføre før du kan søke. Noe som ofte tar flere år med avklaring og redusert inntekt. Vi har en liten forsikring som vil bli brukt til en nødvendig reparasjon av huset hvis vi får den utbetalt en gang.

Ellers kan det som du sier være lurt å se gjennom forsikringene. Det svarer seg ofte å avslutte kasko på bil når de begynner å dra på årene. Men så er jo jeg den typen som er sikker på at noe skjer når vi har tatt bort kaskoen.

Jeg prøver aldri mer å skifte forsikringsselskap da vi opplevde å stå uten forsikringer uten å vite om det en kort periode. Dette i forbindelse med lokketilbud i nytt forsikringsselskap som da regningen kom var blitt lagt til så mye gebyrer at det ble dyrere enn det vi hadde. Vi ville da heller holde oss til det vi hadde. Det viste seg å bare bli problemer etterpå. Vi må bare være glad vi ikke ble utsatt for brann og ulykker den perioden.

Jeg tror at for de fleste som tegner døds og ulykkesforsikring mens de er ung og frisk, skal tenke seg nøye om før de noen gang sier opp forsikringen. Burde du ha kjent til svakheten som førte til sykdommen før du tegnet forsikring kan du bli nektet utbetaling. Da står du sikrest med en forsikring som er tegnet mens du er ung og frisk. 

Vi spiser mye rester så lenge jeg ikke er redd for at maten begynner å bli dårlig. Det kan fort bli dyrere å bli syk av maten enn å kjøpe ny mat tenker jeg, og kaster den med bedre samvittighet i søpla hvis jeg er usikker. Men et sted å spare er å planlegge så godt at det hører til sjeldenheten å måtte kaste mat.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser mye rester så lenge jeg ikke er redd for at maten begynner å bli dårlig. Det kan fort bli dyrere å bli syk av maten enn å kjøpe ny mat tenker jeg, og kaster den med bedre samvittighet i søpla hvis jeg er usikker. Men et sted å spare er å planlegge så godt at det hører til sjeldenheten å måtte kaste mat.

Jeg lar ofte restene få et opphold i fryseren fram til et egnet tidspunkt for gjenbruk.  Men dette gjelder jo ikke veldig små rester - og bare de som tåler denne løsningen.

Jeg prøver å tenke litt fremover når det gjelder klær også. Er det noe jeg trenger så prøver jeg finne det på tilbud. Sjeldent det er sånn at man må ha et plagg umiddelbart. Ofte vet man jo på våren at man trenger nye sko neste vinter. Da er det lurt å kjøpe dem på våren for da er det som regel tilbud på vinterklær.

Ellers så syns jeg det virker som du har tenkt på det meste så jeg har ikke noe å tilføye, ikke som jeg kommer på nå ihvertfall ;)

6 minutter siden, Trine skrev:

Jeg prøver å tenke litt fremover når det gjelder klær også. Er det noe jeg trenger så prøver jeg finne det på tilbud.

Enig.  Typiske "sesongklær" er nesten gratis mot slutten av vinteren / sommeren, sammenliknet med hva de koster i starten. 

Annonse

1 time siden, laban skrev:

Jeg lar ofte restene få et opphold i fryseren fram til et egnet tidspunkt for gjenbruk.  Men dette gjelder jo ikke veldig små rester - og bare de som tåler denne løsningen.

Etter to dager med pinnekjøtt hadde jeg så mye rester at jeg ikke klarte å kaste det. Poteter, kålrotstappe og pinnekjøtt fikk plass i fryseren. Men det var unødvendig å la poteter og kålrotstappe gå innom fryseren før det gikk i søpla. :) Pinnekjøttet tålte det jo. Jeg måtte bare lære meg at etter mye gjester i flere dager kan det bli nødvendig å kaste mat. Så her gjelder det vel å finne en balanse. Det kan være vanskelig å beregne på forhånd når det kommer flere gjester.

Ellers ved frysing av rester ser jeg at det kan være en fordel å skrive nedfrysingsdato.

1 time siden, Trine skrev:

Jeg prøver å tenke litt fremover når det gjelder klær også. Er det noe jeg trenger så prøver jeg finne det på tilbud. Sjeldent det er sånn at man må ha et plagg umiddelbart. Ofte vet man jo på våren at man trenger nye sko neste vinter. Da er det lurt å kjøpe dem på våren for da er det som regel tilbud på vinterklær.

Ellers så syns jeg det virker som du har tenkt på det meste så jeg har ikke noe å tilføye, ikke som jeg kommer på nå ihvertfall ;)

Kjøper sjelden klær det ikke er minst 50 % på. Aller helst 70 %. Dette er noe jeg alltid har hatt i meg. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være vanskelig å beregne på forhånd når det kommer flere gjester.

Det er klart - man kan ikke forutse mengden 100%, og det er ikke absolutt alt som egner seg for frysing. 

Endret av laban

Hvis dere har to biler, kan dere klare dere med en bil?

Det går mye penger til bil :-(

Bake brød, kjøpe frukt og grønnsaker direkte fra en bonde nå på høsten?

Plukke bær i skogen (jeg var på tyttebær- og blåbærtur i går) - det bugner av bær!

Forhøre deg om noen har plommetrær og epletrær som ikke blir plukket, lage syltetøy og saft av dette hvis du kan få plukke gratis?

Jeg mener at det er to ting som er viktigere enn alt annet når det gjelder å redusere forbruket:

1. Planlegge middager.

2. Forhindre impulskjøp.

Vedr. punkt 1 så kan forskjellen mellom to middager til en familie lett bli flere hundre kroner. Det er ikke nødvendig å bruke kjøtt til hver middag, det er også greit å iblant bruke posesupper eller grønnsaker og poteter som hovedråvare. I den grad man skal bruke kjøtt eller fisk så er det helt legitimt å bruke frossenprodukter som er mye billigere. Det er også helt greit å spise brødskiver til middag en gang iblant.

Vedr. punkt 2 så er dette etter min mening det aller viktigste. Man bør ha et bevisst forhold til hva man har som timelønn etter skatt (f.eks 200 kr/time minus 70 kr i skatt = 130 kr/time). Man tenker seg gjerne om to ganger før man bruker en femhundrelapp på ett eller annet unødvendig når man tenker at man må svette på jobb i fire timer for å kjøpe det.

Endret av issomethingwrong
2 timer siden, laban skrev:

Enig.  Typiske "sesongklær" er nesten gratis mot slutten av vinteren / sommeren, sammenliknet med hva de koster i starten. 

Ja, husker det var en dunjakke jeg gjerne ville ha. En skikkelig heftig en. Blir ofte så kaldt å trene hund ute, midt på vinteren ;) Men den var altfor dyr syns jeg. Men så var jeg tilfeldigvis i en butikk utpå våren og der hadde de jakka nedsatt med 60%. Nå har jeg dunjakke så lenge jeg lever. Kan tro jeg gledet meg til vinteren :D Jeg er nok litt heldig med størrelsen jeg bruker både i klær og sko for ofte har de kun hatt igjen min størrelse. Dersom det er mye klær jeg trenger så drar jeg til et outlet-senter. Men her jeg bor nå så er det egentlig akkurat litt for langt dit. Blir litt penger i diesel og bompassering så jeg bør være rimelig sikker på at jeg får kjøpt det jeg trenger for at det skal lønne seg.

Annonse

Når jeg tenker impulshandling tenker jeg på to ting. Det ene er at du skal handle, og kommer hjem med fullt av andre ting som du ikke trenger eller fint kunne klart deg uten. 

Men du kan ha en handleliste med deg på kolonialen. Når du kommer til hyllen med bakevarer ligger hvetemel på tilbud og du er usikker på om du har bakepulver på hus. Du tar med begge deler selv om det ikke stod på handlelisten. Du vet at dette er noe du kommer til å bruke før det går ut på dato.

Likt på handlesenter. Vi vet ikke alltid hva som kommer på salg, hva vi vil finne og andre nødvendige ting som dukker opp. Da må du vurdere om det er noe du trenger når du finner en vare. Er økonomien veldig dårlig må du tenke om dette virkelig er noe jeg er nødt til å ha. 

Men grundige vurdering ut fra hva man trenger og økonomisituasjon er viktig. Enkelte ganger har man igjen for å handle det som ikke var planlagt også. Men viljen og vurderingsevnen er forskjellig hos oss, så dette gir ikke et absolutt svar som passer alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...