Gå til innhold

Fått epikrise

Anbefalte innlegg

Gjest Hypokonderen

Hei

Har skrevet mange ganger til deg angående ekstraslag. Er nå på rett vei. Fikk epikrise fra senteret der jeg var og det var som følger:

Status presens: Engstelig kvinne i god almenntilstand (ble litt flau da)

AKG. Hvile ekg normalt. Under arbeidekg ingen brystsmerter, ingen dyspnoe, ingen arytmier, heller ingen ekstrasystoler. ekg viser ingen ichemitegn.

Holtermonitering: Sinusrytme med gjenommsnittlig hjertefrekvens 84 /min med lavest på 47 og 155 på høyest(løp i trapper da) Endel unifokale ventrikulære ekstrssystoler totalt vel 800 i løpet av døgnet. En del tilfeller av ves i bigemini men ingen løp av ventrikulær arytmi. Spesielt ingen tegn til ventrikkeltachycardi. Få SVES. Ingen bradyarytmi eller pauser.

Ekkocardiografi med doppler:

Normalt dimesjonert venstre ventrikkel ,ed symmetrisk og god kontraktilitet og uten hypertrofitegn. Venstre atrium normalt stort.

Aorta ascendens er ikke dilatert. Det er ingen mitral eller aortaklaffefeil. Fysiologisk

tricuspidalinsuffiens. Det er ingen synlig ASD. Høyre hjertehalvdel har normale dimensjoner og det er normal systologisk høyre ventrikkelfunksjon.

Konklusjon/vurdering.

Alt normalt ingen holdepunkter for reel hjertelidelse utover mest sannsynlig katekolaminfølsomt ektopisk fokus som trigger ventrikulær ekstrasystoli. Står videre at betablokker kan ha god effekt på slike ting men bør trappes gradvis ned da det er fare for rebound effekt. Skinner igjennom at det strengt tatt ikke er nødvendig med betablokker og skriver også at dette er en hjertenevrose og at det hele bør avdramatiseres og at det er enklar sammenheng med stress.

Går meget bedre nå. Har fortsatt endel ekstrasystoler men mye mindre. Vil gjerne bli kvitt dem helt. Kom for alvor i september i forbindelse med en adopsjon. Tidligere hadde jeg mellom 0-10 pr dag og jeg vil få det slik igjen. Nå har jeg kanskje mellom 10 -100 pr dag avhengig av stress.

Hadde en periode i julen der jeg hadde stort sett hele dagen men var veldig stresset da.

Har ingen angst i forbindelse med ekstrasystoler lenger. Er begynt å gå lange kveldsturer i rask gange og kondisen føles veldig bra. Er foreløpig ikke begynt med betablokker da ekstrasystoler har avtatt mye og jeg engster meg litt for å ta dem på grunn av at jeg har så lavt blodtrykk 100/60 og på grunn av fare for å bli verre når jeg slutter med dem. Kan mosjon gjøre at jeg blir kvitt ekstrasystoler og kan jeg bli slik som jeg var før med 0-10 ekstrasystoler pr dag eller er det sannsynlig at den forverrelsen av ekstrasystoler som jeg fikk i forbindelse med adopsjon vil vedvare. Er som sagt myyyye bedre enn jeg var da gullklumpen kom og vi koser oss veldig.

Hjertet hopper faktisk av glede også. Vil så gjerne bli helt bra.

Ps: Er det like ufarlig med ekstrasystoler på en flytur som ellers. Har flyskrekk skjønner du og regner med at hjertet vil hoppe endel i flyet. Kan jeg ta betablokker i de 14 dagene sydenturen varer. Er veldig takknemlig hvis du gidder å lese gjennom dette og svare. Er ihverfall kommet mye lenger med å få kontroll over hjerteangsten.

Forsvinner siste rest av ekstarsystolene vil jeg være verdens lykkeligste menneske. Har det meget godt for tiden. Tusen takk for en flott svartjeneste

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41390-f%C3%A5tt-epikrise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Hypokonderen.

Dette lyder meget bra.

Du er blitt grundig undersøkt og skikkelig vurdert.

Alle resultater er tilfredsstillende.

Du kan godt trene av deg tendensen til ekstraslag, mange opplever at de blir ytterligere mindre oppmerksom på sine ekstraslag når formen bedrer seg.

Hvis du blir helt kvitt dem vil du være sjelden. Som du vet har vi alle enkelte slike slag hvert døgn. I perioder mange, andre ganger et fåtall.

Glem dine ekstraslag og kos deg med barnet. Du har gjort en god jobb for deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41390-f%C3%A5tt-epikrise/#findComment-157510
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Glemte å spørrre,men den hjertelidelsen som en viss fotballspiller fikk påvist i våres, ville den vistes på alle de undersøkelsene som jeg har vært gjennom. På forhånd takk

Tilleggssvar :

Ja. Dine ekstraslag tilhører en helt annen og helt uskyldig tilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41390-f%C3%A5tt-epikrise/#findComment-157511
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...