Gå til innhold

Føler meg dårlig!!


kaos2

Anbefalte innlegg

Heisann doktor!

Har følt meg kvalm i et par dager. Har lite matlyst og blir dårligere hvis jeg spiser. Har spist en del IBUX for å fungere. Det siste døgnet har jeg også følt en slags prikkende nummen følelese i hender/armer. Kan det være noe jeg har spist og ikke tålt eller kan det være noe alvorlig? Kan ikke skjønne hva som er dette skyldes fordi jeg trodde jeg levde sunt. Jeg drikker lite alkohol og røyker ikke. Trener gjør jeg gjevnlig og jeg pleier ikke å få influensa når kjæresten min får det.

Håper du kan hjelpe meg!

Derfor lurer jeg på hva dette er og hva jeg bør gjøre nå!

På forhånd takk

Kjetil s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til kaos 2 vedr. "føler meg dårlig".

Kvalme er kun et symptom på at noe annet er galt. Årsak kan være alt fra slitenhet, til virusinfeksjoner som hovedsaklig angriper mage- og tarm-kanalen, til andre lokale sykdommer i magen, til i værste fall kvalme som skyldes påvirkninger av nervesystemet, hjernen inkludert. Kvalme som skyldes sistnevnte, er oftest værst om morgenen, og ellers ganske konstant og uavhengig av måltider. I og med at kvalmen din er værre etter måltider, er det mer sannsynlig at slimhinnen i magesekk eller tolvfingertarm er irritert. Har du smerter? Smerter fra magesekk kommer gjerne rett etter måltid, mens smerter fra tolvfingertarm kommer en halvtimes tid etterpå.

Stress og tabletter som Ibux og andre betennelsesdempende tabletter vil øke irritasjonen i tarmslimhinnen, disse bør du kutte ut. Dersom kvalmen og eventuell magesmerte ikke gradvis avtar etter at du slutter med Ibux, og særlig om du blir slapp og observerer blod ( svart ) avføring, bør du være raskere med legekontakt. Ved tilbakefall bør du også kontakte lege, hos noen skyldes tilbakevendende sårhet i mageslimhinnen en spesiell bakterie som kan påvises ved blodprøve, og som kan behandles med reseptpliktig medisin. Prikking og nummenhetsfølelse i hender og armer kan skyldes alt fra gal og anspent arbeidsstilling med mye bøyd nakke, til engstelse og ubevisst hurtig pusting. Felles for alle plagene dine kan være høyt arbeidstempo, stress og stort ansvar, og dermed engstelse for sykdom. Dersom du kontakter legen din, håper jeg dere kommuniserer såpass bra at du tør snakke om slike eventuelle belastninger også, ikke bare om de fysiske plagene.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...