Gå til innhold

Klarer ikke la være å tvangs-spørre folk om ting.


Blomsterfluen

Anbefalte innlegg

 

1 time siden, Blomsterfluen skrev:

Så det er altså sånn at bare de med et fullverdig liv får psykologisk hjelp/samtaler?

"Fullverdig liv", uansett hvordan det defineres, er ikke noen betingelse for å få verken psykologisk eller annen type hjelp.  Ikke bry deg om den avsporingen.   

Og for å gå tilbake til startinnlegget ditt: Det er ikke vanlig å stille den typen spørsmål, det forstår du sikkert ut fra reaksjonene du får.  Jeg vet ikke hva slags lidelse / diagnose dette er et symptom på, men det er ikke normalt. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Trine said:

Alle. Jobb kan riktignok være vanskelig dersom man ikke er i stand til å jobbe og da kan det også bli vanskelig å få mye penger. Men de andre punktene kan man gjøre noe med om man ønsker det.

Hvorfor går det an å ikke være i stand til å jobbe, om det ikke går an å være inkompatibel med "familie, venner og sosialt liv", man ikke kan være for deprimert til "hobbies og interesser", og alle kan mestre å dra på "ferier og reiser"?

(Ang. det med penger, så kan jo hvem som helst arve formuer, eller vinne i Lotto.)

Anonymkode: 17176...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går det an å ikke være i stand til å jobbe, om det ikke går an å være inkompatibel med "familie, venner og sosialt liv", man ikke kan være for deprimert til "hobbies og interesser", og alle kan mestre å dra på "ferier og reiser"?

(Ang. det med penger, så kan jo hvem som helst arve formuer, eller vinne i Lotto.)

Anonymkode: 17176...f76

Fordi det krever mye mer å være i jobb, da må man prestere. Så er man avhengig av at noen faktisk gidder ansette en. Et sosialt liv og hobbyer kan lettere tilpasses de begrensninger man har. Det stilles f.eks ingen krav for å dra på dagsenteret og prate med folk der. Om man er lam fra nakken og ned så er det jo en ting, men det er ikke tilfelle for noen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Trine skrev:

Ingen har vel påstått at det er lett, men det er ikke umulig. Hva er så spesielt med deg at du ikke er i stand til å bevege deg utenfor døra hjemme?

Hva skal jeg gjøre utenfor døra hjemme da?

35 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har vært deprimert bort imot hele livet, men jeg har fortsatt en hobby, så å være deprimert er ingen unnskyldning.

Mulig du ikke er deprimert nok. Og kanskje du ikke har angst i tillegg.

35 minutter siden, Trine skrev:

Det kan være vanskelig ja, men ikke umulig. Man kan fint reise uten å ha mye penger. F.eks kan man ta buss fra Oslo til Trondheim for 99 kr.

Og hva skal man gjøre i Trondheim? Sove ute på en benk natten over og så dra tilbake? Ganske meningsløst spør du meg.

35 minutter siden, Trine skrev:

Om man ikke har råd til å reise så er man kanskje for kravstor. Jeg reiser stadig uten at det koster meg mer enn dieselen jeg bruker.

Du spør om hvilke punkter man kan gjøre noe med selv. Jeg svarer alle, muligens med unntak av et par av dem. Du svarer Nei, det er vanskelig. Vanskelig betyr ikke at det ikke går, man må kanskje bare tenke litt anderledes.

Nei, det er umulig.

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trine skrev:

Fordi det krever mye mer å være i jobb, da må man prestere. Så er man avhengig av at noen faktisk gidder ansette en. Et sosialt liv og hobbyer kan lettere tilpasses de begrensninger man har. Det stilles f.eks ingen krav for å dra på dagsenteret og prate med folk der.

Kanskje man ikke fungerer sammen med andre folk?

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal jeg gjøre utenfor døra hjemme da?

Hva enn du vil. Gå en tur, dra på et dagsenter. Jeg vet ikke, det kommer jo an på hva du liker å gjøre og hva du har lyst til.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig du ikke er deprimert nok. Og kanskje du ikke har angst i tillegg.

Eller kanskje jeg tvinger meg selv, samme hvor mye jeg mener jeg ikke vil eller orker eller kan.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva skal man gjøre i Trondheim? Sove ute på en benk natten over og så dra tilbake? Ganske meningsløst spør du meg.

Herregud, det var bare et eksempel på at det ikke behøver være svindyrt å reise. Men om du ikke har lyst til å reise så er jo det også helt greit, men da kan du ikke klage over at du ikke kan reise noe sted. Dropp cola i en måned så har du sikkert råd til en natt på hotell.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er umulig.

Så det er plutselig umulig nå, i sta var det vanskelig. Jeg tror du bare ønsker å klage og overhode ikke finne et snev av løsning på noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke fungerer sammen med andre folk?

Eller kanskje man gjør det, om man bare er villig til å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, AnonymBruker said:

Og hva skal man gjøre i Trondheim? Sove ute på en benk natten over og så dra tilbake? Ganske meningsløst spør du meg.

:lol:

Du kan spare opp til en natt på hotell da, koster bare 800-1000 kr. Så har du god seng og minibar. Da må vel ferien bli fullverdig, spør du meg. :ph34r:

Anonymkode: 17176...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Trine said:

Fordi det krever mye mer å være i jobb, da må man prestere. Så er man avhengig av at noen faktisk gidder ansette en. Et sosialt liv og hobbyer kan lettere tilpasses de begrensninger man har. Det stilles f.eks ingen krav for å dra på dagsenteret og prate med folk der. Om man er lam fra nakken og ned så er det jo en ting, men det er ikke tilfelle for noen her.

Kanskje man ikke klarer å dra på dagsenter, fordi det er for deprimerende?

Anonymkode: 17176...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Trine skrev:

Hva enn du vil. Gå en tur, dra på et dagsenter. Jeg vet ikke, det kommer jo an på hva du liker å gjøre og hva du har lyst til.

Jeg liker ikke, og fungerer ikke sammen med, andre folk.

24 minutter siden, Trine skrev:

Eller kanskje jeg tvinger meg selv, samme hvor mye jeg mener jeg ikke vil eller orker eller kan.

Takk, jeg har presset meg nok, noe som førte til at jeg ble "alvorlig syk", ifølge utredningen.

24 minutter siden, Trine skrev:

Herregud, det var bare et eksempel på at det ikke behøver være svindyrt å reise. Men om du ikke har lyst til å reise så er jo det også helt greit, men da kan du ikke klage over at du ikke kan reise noe sted. Dropp cola i en måned så har du sikkert råd til en natt på hotell.

Jeg har ikke det minste lyst til hverken å dra til Trondheim eller bo på hotell.

24 minutter siden, Trine skrev:

Så det er plutselig umulig nå, i sta var det vanskelig. Jeg tror du bare ønsker å klage og overhode ikke finne et snev av løsning på noenting.

Nei, jeg er realistisk basert på tidligere erfaringer.

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:lol:

Du kan spare opp til en natt på hotell da, koster bare 800-1000 kr. Så har du god seng og minibar. Da må vel ferien bli fullverdig, spør du meg. :ph34r:

Anonymkode: 17176...f76

Kan man vel likegodt drikke seg full hjemme, vel?

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje man ikke klarer å dra på dagsenter, fordi det er for deprimerende?

Anonymkode: 17176...f76

Men å sitte hjemme og syte over at man ikke har et fullverdig liv er ikke deprimerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trine skrev:

Men å sitte hjemme og syte over at man ikke har et fullverdig liv er ikke deprimerende?

Det er mindre deprimerende enn å sitte på dagsenter å kaste ertepose.

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke, og fungerer ikke sammen med, andre folk.

Hvordan kan du da mene at man må ha et sosialt liv for å ha et fullverdig liv, om du ikke engang liker å være sosial?

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg har presset meg nok, noe som førte til at jeg ble "alvorlig syk", ifølge utredningen.

Ikke så rart kanskje, når du har så ekstreme krav til livet.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke det minste lyst til hverken å dra til Trondheim eller bo på hotell.

Så reis et annet sted da. Om du ikke har lyst til å reise så kan du heller ikke si at man må reise for å ha et fullverdig liv. Jeg trodde ikke et fullverdig liv innebar å gjøre alle ting man absolutt ikke har lyst til. Du vil ikke være sosial og du vil ikke reise, da kan du stryke de to tingene fra "fullverdig"-lista di.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er realistisk basert på tidligere erfaringer.

Jeg skjønner ikke hvorfor du klager over at du ikke kan gjøre ting du ikke har lyst til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mindre deprimerende enn å sitte på dagsenter å kaste ertepose.

Anonymkode: 5da24...c1d

Jeg tror ikke ertepose-kasting er obligatorisk. Men om du ikke vil være sosial så er det ingen som tvinger deg. Det er jo du som mener man må være sosial for å ha et ok liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Trine said:

Så reis et annet sted da. Om du ikke har lyst til å reise så kan du heller ikke si at man må reise for å ha et fullverdig liv. Jeg trodde ikke et fullverdig liv innebar å gjøre alle ting man absolutt ikke har lyst til. Du vil ikke være sosial og du vil ikke reise, da kan du stryke de to tingene fra "fullverdig"-lista di.

Kanskje dette er ting som ville gjort en lykkeligere om man hadde mestret det slik at det var noe man fant glede ved?

Anonymkode: 17176...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Trine said:

Jeg tror ikke ertepose-kasting er obligatorisk.

Jo, det er det. Alle slike dusteaktiviteter er obligatoriske i psykiatrien, fordi de tror vi er åndssvake.

Anonymkode: 17176...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Trine skrev:

Hvordan kan du da mene at man må ha et sosialt liv for å ha et fullverdig liv, om du ikke engang liker å være sosial?

Skulle gjerne likt det. Man blir deprimert av ikke å være sosial.

NHD skrev tidligere i dag: de fleste har nytte av en passe mengde kontakt med andre mennesker

28 minutter siden, Trine skrev:

Ikke så rart kanskje, når du har så ekstreme krav til livet.

Slutt å ralle om ting du ikke aner noe som helst om.

28 minutter siden, Trine skrev:

Så reis et annet sted da. Om du ikke har lyst til å reise så kan du heller ikke si at man må reise for å ha et fullverdig liv. Jeg trodde ikke et fullverdig liv innebar å gjøre alle ting man absolutt ikke har lyst til. Du vil ikke være sosial og du vil ikke reise, da kan du stryke de to tingene fra "fullverdig"-lista di.

Skulle gjerne hatt lyst til å reise. 

28 minutter siden, Trine skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du klager over at du ikke kan gjøre ting du ikke har lyst til å gjøre.

Det er merkelig hvordan alt mulig er så vanskelig for deg, mens så enkelt for alle andre!

Anonymkode: 5da24...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dette er ting som ville gjort en lykkeligere om man hadde mestret det slik at det var noe man fant glede ved?

Anonymkode: 17176...f76

Og kanskje det finnes andre tnig som man faktisk mestrer som kan gi glede. Ved å ha alt fokus på disse uoppnåelige tingene så vil du ikke oppdage de litt mindre tingene som også kan gi glede. Om du ikke mestrer de tingene du har på lista så vet du heller ikke om de ville gitt deg glede dersom du mestret dem. Likte du å reise eller være sosial før du ble syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er det. Alle slike dusteaktiviteter er obligatoriske i psykiatrien, fordi de tror vi er åndssvake.

Anonymkode: 17176...f76

Tull!!! Du er skikkelig elendig på å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...