YoplaitDouble Skrevet 19. oktober 2016 Forfatter Skrevet 19. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er denne primitiviseringen reversibel? Anonymkode: 77659...ac1 Og er denne personlighetsendringen reversibel ved gradvis seponering av benzo igjen? Kan du utdype litt rundt hva som gjelder MENS man er på benzo og hva som er PERMANENT ved en gradvis seponerng? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 2 minutes ago, YoplaitDouble said: Og er denne personlighetsendringen reversibel ved gradvis seponering av benzo igjen? Kan du utdype litt rundt hva som gjelder MENS man er på benzo og hva som er PERMANENT ved en gradvis seponerng? Syns du bør redusere på dosen allerede i dag, selv om det er "på egenhånd". Det her er jo ikke trygt! Men tror du får altfor mye angst med "cold turkey", så det er kanskje bortkastet på egenhånd. Men hva vet jeg. Lykke til! Anonymkode: 77659...ac1 0 Siter
kovakova Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 44 minutter siden, YoplaitDouble skrev: Ja, og en random normann har sikkert spist kjøkkenkniver av Imovane. Dette var et rimelig meningsløst poeng fra din side. Var ikke sånn ment 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 3 timer siden, YoplaitDouble skrev: Jeg kutter heller ned på egenhånd enn å legges inn. Ser ingen positive ting med å legges inn. Jeg kan vel ikke tvinges til det om jeg ikke ønsker, og heller trapper ned på egenhånd. MEN: Jeg må få en annen behandling som funker. Og det har vært ikke-eksisterende hittil. Alle AD, 3 AP, masse annet, 2 år med pyskolog. Hva er det egentlig igjen å gjøre? Da må man kanskje bare stå i angsten og overvinne den på den måten? Anonymkode: 9d540...986 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 2 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er to problemer med dette, og de henger sammen. Toleranseutviklingen slutter ikke 19.okt. 2016. Du vil få bruk for stadig større doser, og du vil bli mer og mer desperat dersom du ikke får det. Det andre merker du kanskje ikke selv, men andre vil merke det etterhvert. Det skjer en demping av "frontale funksjoner". De selvkritiske ("overjeg") funksjoner blir svekket. Selvkritikken blir svekket. Det skjer en primitivisering av personligheten. Uheldig adferd som du tidligere stoppet med din selvkritikk får passere. Du begynner å gjøre ting som du før ville avstått fra. Dette skjer så gradvis at du ikke merker det selv. Personer som kjenner deg vil oppleve en personlighetsendring som de ikke setter pris på. Jeg har sett noen meget tragiske utfall av slikt misbruk av benzo. Skjer dette også på lave, foreskrevne doser, men over flere år? Er det reversibelt? Anonymkode: 3084b...44a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er denne primitiviseringen reversibel? Anonymkode: 77659...ac1 Ja, den er reversibel. Om det ikke går mer enn en måned til du begynner nedtrappingen, så skal vel det gå bra. En trenger ikke legges inn for å trappe ned om en klarer å motstå ubehaget alene og hjemme. Jeg anbefaler å ta relativt mye i starten, men redusere nedtrappingshastigheten når dosene blir mindre (liggende parabelarm). 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 Hårreisende at noen som helst er villig til å skrive ut så store mengder. Jeg ba om 10 mg Alopam i forbindelse med en viktig oppgave/besøk jeg skal gjennom før jul. Det må drøftes opp og i mente til det uendelige. Sist jeg prøvde var i 2006, da fikk jeg ei eske 5 mg tror jeg og brukte 4 av pillene på ett år. Resten ble kassert pga dato. Håper du kommer ut av avhengigheten! Anonymkode: a7431...aed 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 6 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said: Det er to problemer med dette, og de henger sammen. Toleranseutviklingen slutter ikke 19.okt. 2016. Du vil få bruk for stadig større doser, og du vil bli mer og mer desperat dersom du ikke får det. Det andre merker du kanskje ikke selv, men andre vil merke det etterhvert. Det skjer en demping av "frontale funksjoner". De selvkritiske ("overjeg") funksjoner blir svekket. Selvkritikken blir svekket. Det skjer en primitivisering av personligheten. Uheldig adferd som du tidligere stoppet med din selvkritikk får passere. Du begynner å gjøre ting som du før ville avstått fra. Dette skjer så gradvis at du ikke merker det selv. Personer som kjenner deg vil oppleve en personlighetsendring som de ikke setter pris på. Jeg har sett noen meget tragiske utfall av slikt misbruk av benzo. Dette kan umulig være slik for absolutt alle. Jeg tok en lav dose alprazolam mot angst, morgen og kveld, i årevis. Økte aldri, og hadde heller ikke ønske om det. Når det er sagt, forstår jeg at mange kan få problemer med dette. Hadde nok også for mye selvkritikk i utg.punktet, så godt at den ble litt redusert. Etterhvert som man utvikler toleranse, vil vel reduksjon av selvkritiskhet også avta, dersom man ikke øker på medisinen? Anonymkode: 3697c...926 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 Jeg gjentar for n-te gang: Jeg svarer TS. Siden de fleste er enige om at ikke alle mennesker er helt like, vil svaret til TS ikke ha gyldighet for alle andre. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette kan umulig være slik for absolutt alle. Jeg tok en lav dose alprazolam mot angst, morgen og kveld, i årevis. Økte aldri, og hadde heller ikke ønske om det. Det gjelder nok ikke for smådoser. Anonymkode: 9d540...986 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2016 Skrevet 19. oktober 2016 Egentlig så er det vel ikke det at man er enige om at mennesker ikke er like som medfører at svaret ikke er gyldig andre, men det faktum at det stemmer. Dårlig retorikk fra dr. Doktor. Skjerpings! Anonymkode: 77659...ac1 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Skrevet 20. oktober 2016 15 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Ja, den er reversibel. Om det ikke går mer enn en måned til du begynner nedtrappingen, så skal vel det gå bra. En trenger ikke legges inn for å trappe ned om en klarer å motstå ubehaget alene og hjemme. Jeg anbefaler å ta relativt mye i starten, men redusere nedtrappingshastigheten når dosene blir mindre (liggende parabelarm). Hva vil de kunen tilby på DPS, som jeg allerede har vært innom for tå år siden, annet enn en nedtrapping? Mer behandling med psykolog, som viser seg å ikke ha særlig stor effekt. Hvis jeg klarer å holder meg på dosen jeg er på nå (klarer meg uten å "makse" det jeg har tilgjengelig). Er ikke det en mulighet når så lite annet fungerer? NHD - Jeg mener ikke å være kranglete 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2016 Skrevet 20. oktober 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Egentlig så er det vel ikke det at man er enige om at mennesker ikke er like som medfører at svaret ikke er gyldig andre, men det faktum at det stemmer. Dårlig retorikk fra dr. Doktor. Skjerpings! Anonymkode: 77659...ac1 Det øker sannsynligheten for at noe stemmer når et overveiende flertall mener det. Det er så mange som mener at jorden er rund, at jeg tror på det uten å dra ut i verdensrommet for å sjekke det selv. 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2016 Skrevet 20. oktober 2016 39 minutter siden, YoplaitDouble skrev: Hva vil de kunen tilby på DPS, som jeg allerede har vært innom for tå år siden, annet enn en nedtrapping? Mer behandling med psykolog, som viser seg å ikke ha særlig stor effekt. Hvis jeg klarer å holder meg på dosen jeg er på nå (klarer meg uten å "makse" det jeg har tilgjengelig). Er ikke det en mulighet når så lite annet fungerer? NHD - Jeg mener ikke å være kranglete Jeg står fortsatt ved at det må kunne finnes kombinasjoner av psykoterapi/psykologisk angstbehandling og ikke vanedannende medisiner som vil kunne hjelpe deg. Evt i kombinasjon med en forsvarlig mengde benzo. Den dosen du har nå er totalt uakseptabel på sikt. Jeg foreslår at du prøver å komme i kontakt med denne personen: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/angstlidelser_/Sider/ANGSTSEMINARET-2015-.aspx 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 20. oktober 2016 Forfatter Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 32 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg står fortsatt ved at det må kunne finnes kombinasjoner av psykoterapi/psykologisk angstbehandling og ikke vanedannende medisiner som vil kunne hjelpe deg. Evt i kombinasjon med en forsvarlig mengde benzo. Den dosen du har nå er totalt uakseptabel på sikt. Jeg foreslår at du prøver å komme i kontakt med denne personen: http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss_/avdelinger_/angstlidelser_/Sider/ANGSTSEMINARET-2015-.aspx Jeg skal til overlege på DPS Vinderen siden jeg hører til Vestre Aker, på mandag med navn Torunn Grønvik - Er dette noen du kjenner til? Ser ut som hun skal fungere som behandler for meg over en periode der. Jeg er livredd for å si hvor mye Sobril jeg har fått av legen når jeg kommer dit, men kommer ikke til å lyve om det. Selvfølgelig er dosen spinnvill på sikt. Jeg ligger skyhøyt opp i serumkonsentrasjon, men fastlegen vil ikke gi noe annet, fordi han mener Sobril er lettest å seponere. I følge han. Så du mener en mulig behandling er en kombinasjon av C-preparat (har blitt anbefalt stemningsstabiliserende, men ikke prøvd ennå), sammen med AD, psykolog og benzo? Det må i så fall bli et annet benzo enn Sobril, for der har jeg ingen effekt av "fornuftige" doser lenger. Kommer overlegen til å bli forbanna over Sobril-bruken? Og problemet med offentlige psykologer er at de krever full seponering av benzo for å ikke kaste deg ut av behandlingen. Men så er mitt tilfelle noe spesielt, spør du meg. Jeg har en krevende og prestisjetung jobb som jeg ikke ønsker å måtte gi opp og vil for all del kunne kombinere behandlingen med å fortsette i jobb. Hva er det du typisk ville satt sammen av C-prep, psykologbehandling og benzo i mitt tilfelle? De de hvertfall IKKE kan gjøre nå er å kreve full seponering av benzo uten at noe annet gjøres i parallell. Da er vi tilbake til slik ting var før - om ikke mye verre. Og det må DPS virkelig forstå. Endret 20. oktober 2016 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 20. oktober 2016 Skrevet 20. oktober 2016 (endret) 3 timer siden, YoplaitDouble skrev: Jeg skal til overlege på DPS Vinderen siden jeg hører til Vestre Aker, på mandag med navn Torunn Grønvik - Er dette noen du kjenner til? Ser ut som hun skal fungere som behandler for meg over en periode der. Jeg er livredd for å si hvor mye Sobril jeg har fått av legen når jeg kommer dit, men kommer ikke til å lyve om det. Selvfølgelig er dosen spinnvill på sikt. Jeg ligger skyhøyt opp i serumkonsentrasjon, men fastlegen vil ikke gi noe annet, fordi han mener Sobril er lettest å seponere. I følge han. Så du mener en mulig behandling er en kombinasjon av C-preparat (har blitt anbefalt stemningsstabiliserende, men ikke prøvd ennå), sammen med AD, psykolog og benzo? Det må i så fall bli et annet benzo enn Sobril, for der har jeg ingen effekt av "fornuftige" doser lenger. Kommer overlegen til å bli forbanna over Sobril-bruken? Og problemet med offentlige psykologer er at de krever full seponering av benzo for å ikke kaste deg ut av behandlingen. Men så er mitt tilfelle noe spesielt, spør du meg. Jeg har en krevende og prestisjetung jobb som jeg ikke ønsker å måtte gi opp og vil for all del kunne kombinere behandlingen med å fortsette i jobb. Hva er det du typisk ville satt sammen av C-prep, psykologbehandling og benzo i mitt tilfelle? De de hvertfall IKKE kan gjøre nå er å kreve full seponering av benzo uten at noe annet gjøres i parallell. Da er vi tilbake til slik ting var før - om ikke mye verre. Og det må DPS virkelig forstå. Det er jo fortsatt en del ting som ikke er prøvd ut medikamentelt. Hvis jeg husker rett, så har du brukt følgende i ganske høy dose: Serotonerge AD: Brintellix, Zoloft, Efexor, Cipralex. Ingen av disse har fungert bortsett fra 1 ukes "hypomani" av Cipralex. Av Efexor fikk du kun NA-effekt. Øvrige AD: Tolvon, kun effekt på søvn, ga matlyst. Aurorix. AP: Fluanxol, Seroquel. Bittelitt effekt av Seroquel, men mest på søvn. Zeldox. Ga trøtthet og slapphet. Øvrige: Pranolol, ga en viss effekt men hadde bivirkninger. Buspiron, ingen effekt. ----- Hvis jeg var deg, ville jeg kanskje gitt de to andre SSRI et forsøk også, bare for at ingenting skulle stå uprøvd. Altså Fontex og Fevarin (sistnevnte har en alvorlig interaksjon med kaffe, litt uheldig, og kan ikke brukes sammen med Pranolol). Det er jo (merkelig nok) et ikke helt ubetydelig antall som responderer på ett SSRI, men ikke et annet. Evt kombinere SSRI med pindolol (betablokker med serotonerge effekter som skaffes på reg.fritak). Evt Cymbalta. Stemningsstabiliserende er selvfølgelig også et alternativ, og et "kapittel" i seg selv. Evt få en vurdering av Psykia/Kvakkestad på det? Klonidin brukes en del i USA mot både angst og ADHD, med ganske gode resultater. Selges i Norge som Catapresan. Har en helt ulik virkningsmekanisme fra noe som helst annet (sentralt virkende antiadrenergikum). Lav dose av et annet AP med noe beroligende egenskaper? Jeg går langt utenfor det jeg egentlig skal mene noe om her, men ville bare forklare at det finnes alternativer fortsatt av C-preparater. Endret 20. oktober 2016 av issomethingwrong 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. oktober 2016 Skrevet 20. oktober 2016 Jeg synes du skal gå til Vindern med et åpen sinn og full ærlighet. Du skal ikke ha med deg tiltakene. Du skal ha med deg ønskene og målene. Ta med et notat om hva du har prøvd med doser, varighet, effekter og bivirkninger. Ta også med psykologisk behandling. Fortell om benzobruken - både utvikling og status i dag. Fortell hva du ønsker: Fungere i nåværende jobb, osv osv. Vær innstilt på at dette koster både tid, ubehag og betydelig egeninnsats. La så henne komme med et forslag til hvordan dette skal behandles. Hun arbeider på et sted med mange meget kompetente behandlere, og sammen kan de finne en god behandling for deg. Lykke til :-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter Skrevet 25. oktober 2016 (endret) På 20.10.2016 den 14.10, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Jeg synes du skal gå til Vindern med et åpen sinn og full ærlighet. Du skal ikke ha med deg tiltakene. Du skal ha med deg ønskene og målene. Ta med et notat om hva du har prøvd med doser, varighet, effekter og bivirkninger. Ta også med psykologisk behandling. Fortell om benzobruken - både utvikling og status i dag. Fortell hva du ønsker: Fungere i nåværende jobb, osv osv. Vær innstilt på at dette koster både tid, ubehag og betydelig egeninnsats. La så henne komme med et forslag til hvordan dette skal behandles. Hun arbeider på et sted med mange meget kompetente behandlere, og sammen kan de finne en god behandling for deg. Lykke til :-) Hei igjen :-) I dag har jeg tatt MR av hodet, fordi psykiateren fattet veldig interesse for min oppstart med Cipralex, som grenset til mani og eufori. Jeg har også fått med skjema til familie og meg selv om affektiv lidelse der det skal krysses av i forhold til ulike tegn på BP. Oppfatter psykiateren jeg nå har fått som den aller mest seriøse jeg noen gang har vært borti her i Oslo, og er kjempeglad jeg ble henvist til DPS Vinderen. Der kan de virkelig sakene sine. Vet ikke helt hva MR-undersøkelsen skal brukes til, men det var visst en mening bak den. Vet du hva den brukes til? Og ut i fra svarene på skjemaet skal jeg begynne på en form for stemningsstabiliserende i tillegg til Brintellix. Allerede fra neste uke. Svarene skulle visst brukes til å avgjøre hvilken av de ulike typene som var mest egnet. Jeg gleder meg til å se hvordan dette går. Hun stusset veldig over så utrolig dårlig respons på alt av AD jeg har prøvd, så da var visst stemningsstabiliserende neste kandidat. Noen innvendinger? Endret 25. oktober 2016 av YoplaitDouble 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. oktober 2016 Skrevet 25. oktober 2016 Høres bra ut. MR tas for å utelukke andre (svært sjeldne) årsaker + til forskning. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Skrevet 27. oktober 2016 På 25.10.2016 den 15.55, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Høres bra ut. MR tas for å utelukke andre (svært sjeldne) årsaker + til forskning. Tror dette også ble gjort fordi jeg klager på veldig mye hodepine. Kan det gi mening? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.