AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 Skrev tidligere om samboeren min som plages med hodepine.. Du skrev at du tror hodepinen er spennings/stress relatert. Er det usannsynlig at det er hjernesvulst/kreft siden han ikke har noen andre symptomer?. Fin koordinasjon, normale pupiller, normalt blodtrykk, ikke svimmelhet ,tretthet eller annet? Var hos legen men de kunne ikke finne noe, men ble henvist til MR for sikkerhetsskyld.. Et nært familiemedlem fikk hjernekreft på sine eldre dager, derfor er jeg så redd. Samboeren min er 47 år. Han mista jobben for en stund sia og lever derfor under ekstra stress og press. Takknemlig for svar. Karianne Anonymkode: c7c84...d6a 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 Det er alltid slik at en ikke 100% kan utelukke. Jeg kan f.eks ikke utelukke at det i kveld faller ned et fly på huset deres og dreper hele familien. Jeg kan derimot si at det er svært usannsynlig. Det samme gjelder din manns hodepine. Svaret er det samme som sist. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er alltid slik at en ikke 100% kan utelukke. Jeg kan f.eks ikke utelukke at det i kveld faller ned et fly på huset deres og dreper hele familien. Jeg kan derimot si at det er svært usannsynlig. Det samme gjelder din manns hodepine. Svaret er det samme som sist. Tusen takk for svar. Men i dag var hodepina vondt også mens han var ute i naturen.. Er dette et dårlig tegn? Et tegn at dette kanskje ikke er stresshodepine allikevel? Han sier det er en murrende og trykkende hodepine.. BEKLAGER maset, lurer bare på dette siste. Men skjønner forøvrig alt det du svarer meg om at det er umulig å garantere 100 prosent. Takk. :-) K. Anonymkode: c7c84...d6a 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Men i dag var hodepina vondt også mens han var ute i naturen.. Er dette et dårlig tegn? Et tegn at dette kanskje ikke er stresshodepine allikevel? Han sier det er en murrende og trykkende hodepine.. BEKLAGER maset, lurer bare på dette siste. Men skjønner forøvrig alt det du svarer meg om at det er umulig å garantere 100 prosent. Takk. :-) K. Anonymkode: c7c84...d6a Har du helseangst/hypokondri på andres vegne? Man er frisk til det motsatte er bevist. Man er således ikke syk til det motsatte er bevist. Anonymkode: 85bed...e84 0 Siter
ISW Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 Du skriver til NHD fordi du er redd og ønsker betryggelse. Fordi du tror at et svar fra han vil gi deg "ro i sjela". Det fungerer dessverre ikke slik. Ikke på sikt. Det er trist å høre at du hadde kreft i hjernen i familien. Men jeg regner med at du selv ser at det faktum at en i familien din tilfeldigvis fikk kreft i hjernen ikke gjør det mer sannsynlig at samboeren din har eller får det. Du har bare blitt mer sensitiv for temaet. NHD sitter trolig noen titalls mil unna deg og kan verken bekrefte eller utelukke hjernekreft over nettet. Han kan som lege si at det er usannsynlig, og noe mer får han ikke gjort. At du stiller oppfølgingsspørsmål for å gi svaret hans større validitet er kun for å dempe angsten din. Det vil ikke kunne diagnosere eller behandle kreft. Det eneste som vil hjelpe på angsten din, er at du lærer deg å takle usikkerhet på en bedre måte. Livet er alltid litt usikkert. Du tenker kanskje at "bare du får vite dette sikkert, så trenger du ikke være redd". Det fungerer ikke sånn. Du kan i morgen finne noe annet å være redd for hvis du blir sensitiv på det. Men hvis det hjelper, så kan jeg si at spenningshodepine kan bli verre av aktivitet. Det skjer fordi de stramme musklene blir provosert. Hvis hodepinen forverres vesentlig og konsekvent av å ligge flatt og slappe av, så kan man være litt obs. 4 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, issomethingwrong skrev: Du skriver til NHD fordi du er redd og ønsker betryggelse. Fordi du tror at et svar fra han vil gi deg "ro i sjela". Det fungerer dessverre ikke slik. Ikke på sikt. Det er trist å høre at du hadde kreft i hjernen i familien. Men jeg regner med at du selv ser at det faktum at en i familien din tilfeldigvis fikk kreft i hjernen ikke gjør det mer sannsynlig at samboeren din har eller får det. Du har bare blitt mer sensitiv for temaet. NHD sitter trolig noen titalls mil unna deg og kan verken bekrefte eller utelukke hjernekreft over nettet. Han kan som lege si at det er usannsynlig, og noe mer får han ikke gjort. At du stiller oppfølgingsspørsmål for å gi svaret hans større validitet er kun for å dempe angsten din. Det vil ikke kunne diagnosere eller behandle kreft. Det eneste som vil hjelpe på angsten din, er at du lærer deg å takle usikkerhet på en bedre måte. Livet er alltid litt usikkert. Du tenker kanskje at "bare du får vite dette sikkert, så trenger du ikke være redd". Det fungerer ikke sånn. Du kan i morgen finne noe annet å være redd for hvis du blir sensitiv på det. Men hvis det hjelper, så kan jeg si at spenningshodepine kan bli verre av aktivitet. Det skjer fordi de stramme musklene blir provosert. Hvis hodepinen forverres vesentlig og konsekvent av å ligge flatt og slappe av, så kan man være litt obs. TUSEN TAKK for at du tok deg tid til å gi meg et slikt klokt og gjennomtenkt svar. Det trengte jeg. TAKK snille du! K. Anonymkode: c7c84...d6a 0 Siter
ISW Skrevet 26. oktober 2016 Skrevet 26. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TUSEN TAKK for at du tok deg tid til å gi meg et slikt klokt og gjennomtenkt svar. Det trengte jeg. TAKK snille du! K. Anonymkode: c7c84...d6a Bare hyggelig Håper ikke jeg var "tøff" mot deg - i såfall ikke meningen. Men har hatt helseangst selv og har skjønt hva som må til, og ikke minst hva som ikke fungerer på sikt. Takk for hyggelig tilbakemelding! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.