Gå til innhold

Voldtatt, deprimert, vil dø

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er reglene for en person som opplevde overgrep natt til søndag og nå har fått skikkelige problemer. Spiser ikke, drikker ikke, orker ingenting, gråter bare og personen ønsker aller helst å bare ta livet av seg. Personen klarer ikke være alene og har heller ingen familie eller venner som kan tas av henne heller...

Legen på Psyk tilbydde henne 2 netter. Å sa til henne. Du har vært utsatt for voldtekt for mange år siden, så da er det enklere å komme seg ut av det denne gangen. Men det er det ikke. Denne var ekstremt dramatisk. Hun ble holdt kvelertak på helt til hun besvimte. Blåmerker på hals. Når hun våknet hadde han hatt sex med henne. . Når hu var i bevisst tvunget han henne til å suge han. Han kjøp henne på brystene å hr store blodutredelser der. Fun ble påført brist i ankel, lårhøne, forstuet høyre håndledd ingen ringt nedentil. Hun ble også påført bittskader i fingeren. Å merker etter å ha blitt dyttet opp etter en vegg. Hun hr vært på voldtektsmottak å tatt alle mulige undersøkelser og prøver. Fått hepatitt b vaksine, angrepille og noen andre tabletter.

hum blir skrivet ut fredag nå er klokken 00:56 som vil da si Idag! Hun klarer ikke å ta vare på seg selv. Ligger på sofaen å ser i veggen. Hun trenger døgnbemannet hjelp i denne krisen så hun ikke gjør noe dumt. Hvordan anbefales d å gå frem for det? Har hun rett på innleggelse ? 

hun hr vært mye ut å inn av Psyk i 5 år Pga sucide og selvskading! Men opplever ikke å få hjelp. Blir kastet ut med en gang

Anonymkode: 01bff...33b

Gjest Kanuttius
Skrevet

Håper NHD kan hjelpe deg med ett godt svar her. 

Denne personen hun har deg?? I så fall bra at du er der. Det er jo klart at hun må følges opp av fagfolk. Det skal være hjelp å få innen den kommunale psykiatrien. Du trenger ikke henvisning, pasienten tar direkte kontakt og beretter hva som er problemet og hva hun trenger. I det kommunale kan feks en psykiatrisk sykepleier komme på  faste hjemmebesøk hvis man ønsker det. Ellers kan de tilby samtaler på kontoret, det er dagsenter osv. 

En tur til fastlege og be om ytterlig hjelp som psykolog på dps, evt medisinering hvis det er aktuelt. Det er fult mulig å benytte både kommunens tilbud samtidig som man bruker dps. 

Til slutt, en god klem, dele en kopp kaffe og låne ut en gjesteseng eller sofa hvis hun ikke tør være alene. Tøffe tak men en bedre venn finnes ikke. 

Klem fra Sulosi 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en vanskelig situasjon. På den ene side vil slike overgrep prege henne meget lenge, og hun kan ikke være innlagt hele denne tiden.

På den annen side synes jeg ikke hun bør utskrives på en fredag og uten oppfølgingsavtaler. Jeg synes døgnavdelingen burde gjort avtaler med psykiatritjenesten i kommunen FØR hun utskrives, og jeg synes hun burde skrives ut på en mandag og ikke en fredag til et offentlig Norge som er helgestengt.

Skrevet

Jeg reagerer på det du skriver om at legen sa at ☆ du har blitt utsatt for voldtekt før så da blir det enklere å komme over det denne gangen☆ . Voldtekt er ingen trenigssak der en gang er forferdelig men neste gang ikke så ille.Det vil vel heller være større sjanse for at å flink voldtatt flere ganger øker traume og personen i tillegg vil tenke hva er galt med meg som får menn til å behandle meg så forferdelig. Hun som har vært utsatt for nok et overgrep kan også få skyldfølelse for å ikke takle det nye overgrepet bra nok vis legens ord om at hun burde ha trening i å takle overgrep henger i gjenn i hodet.

Helsepersonell bør være mer følsomme for hva de sier til en person i krise. Jeg hadde vurdert å melde i fra til avdelingen vis en så hjerteløs uttalelse var sagt til meg.

Anonymkode: b3544...3f2

Skrevet
4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette er en vanskelig situasjon. På den ene side vil slike overgrep prege henne meget lenge, og hun kan ikke være innlagt hele denne tiden.

På den annen side synes jeg ikke hun bør utskrives på en fredag og uten oppfølgingsavtaler. Jeg synes døgnavdelingen burde gjort avtaler med psykiatritjenesten i kommunen FØR hun utskrives, og jeg synes hun burde skrives ut på en mandag og ikke en fredag til et offentlig Norge som er helgestengt.

Hun får ingenting. Å jeg er enig at hun kan ikke være innlagt hele tiden. Men det er nå som dette nylig har hendt henne å hun er ekstremt ute av stand til å gjøre noe som helst. 

Har hjulpet til med alt så godt jeg kan. Men hun er heldig impulsiv og får raskt blackout. Så plutselig kan hun skade seg å da blir jeg hjelpeløs! Er så vondt å se på å slik som hun er nå trenger hun døgnbemanning for å ikke skade seg! Hun fortalte meg at når hun kommer hjem skal hun ta alt av tabletter osv. Da ringte jeg opp til psykiatrien der hun ble skrevet ut av å fikk da bare beskjed om at det hva ikke dem sitt problem

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Håper NHD kan hjelpe deg med ett godt svar her. 

Denne personen hun har deg?? I så fall bra at du er der. Det er jo klart at hun må følges opp av fagfolk. Det skal være hjelp å få innen den kommunale psykiatrien. Du trenger ikke henvisning, pasienten tar direkte kontakt og beretter hva som er problemet og hva hun trenger. I det kommunale kan feks en psykiatrisk sykepleier komme på  faste hjemmebesøk hvis man ønsker det. Ellers kan de tilby samtaler på kontoret, det er dagsenter osv. 

En tur til fastlege og be om ytterlig hjelp som psykolog på dps, evt medisinering hvis det er aktuelt. Det er fult mulig å benytte både kommunens tilbud samtidig som man bruker dps. 

Til slutt, en god klem, dele en kopp kaffe og låne ut en gjesteseng eller sofa hvis hun ikke tør være alene. Tøffe tak men en bedre venn finnes ikke. 

Klem fra Sulosi 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Når det blir veldig impulsivt med selvskading, Blackout ol, ring 113 eller få henne på legevakt. Vær tydelig på at du ikke kan gjøre dette alene for henne og at helsevesenet MÅ ta sin del. Jeg regner med du har jobb og slikt som du må gjøre, du har ikke mulighet til å vie all tid til henne alene, ei heller kompetansen. Vil de ikke hjelpe på kan du spørre om de mener du skal sykemeldes for å være omsorgsgiver..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...