Gå til innhold

Rusa personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan man vite om en person bare er sterkt rusa? Om han har tatt farlig høye rusblandinger? Eller om det er noe annet som feiler personen i tillegg?

Når bør man ringe etter hjelp?

Anonymkode: d0219...329

Skrevet

De gangene jeg har funnet en person som ikke greier og gjøre rede for seg eller ikke greier å stå på bena så har jeg ringt etter hjelp. Det har endt med at ambulansen har tatt med seg vedkommende. 

Skrevet
2 timer siden, emilie321 skrev:

De gangene jeg har funnet en person som ikke greier og gjøre rede for seg eller ikke greier å stå på bena så har jeg ringt etter hjelp. Det har endt med at ambulansen har tatt med seg vedkommende. 

Ville du også gjort det hvis det var en kjent rusproblematikk, og du visste at personen hadde ruset seg, eller ville du da sett etter noe ekstra?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du også gjort det hvis det var en kjent rusproblematikk, og du visste at personen hadde ruset seg, eller ville du da sett etter noe ekstra?

Ja, det ville jeg gjort..to ganger har jeg ringt etter hjelp når det har vært en jeg har visst om at har ruset seg .  Vel så viktig da, vedkommende kan jo dø av overdose eller sitt eget oppkast

Skrevet
29 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det ville jeg gjort..to ganger har jeg ringt etter hjelp når det har vært en jeg har visst om at har ruset seg .  Vel så viktig da, vedkommende kan jo dø av overdose eller sitt eget oppkast

Ok. Dette var en narkoman. Ingen oppkast. Reiste seg ved hjelp, men hadde ingen balanse. Delvis klar og uklar. Vi observerte flere timer før vi kjørte personen hjem etter eget ønske. Balansen var da betraktelig bedre. Vurderte en stund å ringe legevakten, men tror ikke det hadde noen hensikt. Det er derfor jeg spør her hva vi skal se etter, som skiller en person fra å være sterkt ruset, til alvorligere tilstand. Jeg tror ikke vi kan ringe etter hjelp hver gang personen ruser seg. Dette er vanskelig.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Dette var en narkoman. Ingen oppkast. Reiste seg ved hjelp, men hadde ingen balanse. Delvis klar og uklar. Vi observerte flere timer før vi kjørte personen hjem etter eget ønske. Balansen var da betraktelig bedre. Vurderte en stund å ringe legevakten, men tror ikke det hadde noen hensikt. Det er derfor jeg spør her hva vi skal se etter, som skiller en person fra å være sterkt ruset, til alvorligere tilstand. Jeg tror ikke vi kan ringe etter hjelp hver gang personen ruser seg. Dette er vanskelig.

Ja, det er noen ganger vanskelig, men det går an å ringe legevakten for å få råd, man trenger ikke å dra ditt. Siden dere observerte personen i flere timer og vedkommende ble bedre så tenker jeg at det vil gå bra. 

Skrevet

Det er bedre å rnge en gang for mye. I alle fall når det dreier seg om mennesker man ikke kjenner. Det kan da f.eks. dreie seg om diabetes og for lavt blodsukker. Hvis man kjenner den det gjelder blir det vel litt mer et skjønsspørsmål. Men hadde jeg vært i en slik situasjon og vært usikker, ville jeg ringt legevakta eller AMK. De sender ambulanse hvis de tror det er riktig. Det å være ekstremt beruset kan jo i seg selv være skummelt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...