Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Søkte om en tjeneste i kommunen og de skulle bare ha en bekreftelse fra den psyk sykepleieren at jeg trengte den. Resultatet ble at hu leverte opplysninger jeg absolutt ikke ville andre skulle se :( fikk omtrent ikke mulighet til å komme med mine egne opplysninger. Bare tanken på at de har så sensitive opplysninger sliter meg på psyken min og har knapt sovet hele helga :( angrer nå på hele søknaden og har nå trukket den og samtykket. Vil søke på nytt, men bruker de da fremdeles de opplysningen de fikk av psykepleieren jeg ikke vil de skal ha? 

Endret av aa-k-j
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan vel dessverre ikke gjøre så mye fra eller til. Gjort er gjort.

Skrevet
1 minutt siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du kan vel dessverre ikke gjøre så mye fra eller til. Gjort er gjort.

Har endret på innlegget

Skrevet
3 minutter siden, aa-k-j skrev:

Vil søke på nytt, men bruker de da fremdeles de opplysningen de fikk av psykepleieren jeg ikke vil de skal ha? 

Hvis opplysningene er korrekte, antar jeg at de vil bruke dem.

Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis opplysningene er korrekte, antar jeg at de vil bruke dem.

Har bedt om et møte med de. Psykepleieren mener jeg absolutt trenger den tjenesten, men nå har hu fått beskjed at utlevering av slike opplysninger resulterte i at jeg måtte trekke søknaden. Får høre vel høre i morgen hva de sier. 

Skrevet

Jeg kjenner ikke hvilke opplysninger du snakker om. Men generelt kan jeg si at en får den beste hjelpen om hjelperne har mest mulig korrekte opplysninger. Å unndra viktige opplysninger fra hjelperne kan føre til dårligere eller feil hjelp.

Skrevet

Føler du ikke at du gir sykdommen din litt "mat" med å stille så mange spørsmål om dette tema? (diverse rundt journaler, diagnose, osv).

Det er jo som kjent ingenting å gjøre med ting som har skjedd, så man blir bare dårlig av å dvele ved dem. For øvrig tror jeg at du må la dine behandlere få mest mulig innsikt i situasjonen din uten å tenke på at det kan bli brukt mot deg. 

Skrevet
6 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg kjenner ikke hvilke opplysninger du snakker om. Men generelt kan jeg si at en får den beste hjelpen om hjelperne har mest mulig korrekte opplysninger. Å unndra viktige opplysninger fra hjelperne kan føre til dårligere eller feil hjelp.

Nei de hadde fått korrekte opplysninger, men akkurat dette ble for sensitivt for meg. 

Skrevet

Det er vondt å ikke lenger selv ha kontroll på egen livsforetlling. Min erfaring er at enkelte  i helsevesenet noen ganger  glemmer viktigheten av å respektere den enkeltes behov og rett til selv å velge, eller i det minste være med på å drøfte, hva som skal kunne deles av informasjon til andre instanser.

Særlig tenker jeg det er viktig når det handler om informasjon til instanser som i utgangspunktet ikke har tilgang til journalen din.

Du har allerede gitt et signal om at du ikke syntes dette var greit. Du kan også gjøre det enda mer tydelig ved å sende en skriftlig klage til vedkommendes overordnede. Det kan være du har vært utsatt for et brudd på taushetsplikten, og gjennom en klage kan det bli tydeliggjort.

Dette kan pasientombudet hjelpe deg med. De er flinke på sånt, og de er der for deg.

Skrevet

Det avgjørende punktet her er om opplysningen er "need to know" for de som skal gi en tjeneste, eller om de kun er "nice to know".

Uansett bør en drøfte med pasienten hva som skal bringes videre av opplysninger.

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det avgjørende punktet her er om opplysningen er "need to know" for de som skal gi en tjeneste, eller om de kun er "nice to know".

Uansett bør en drøfte med pasienten hva som skal bringes videre av opplysninger.

Dette var ikke need to know. Opplysningene som ble utlevert hjelper ikke i denne tjenesten. Ja har allerede skrevet klage.

Skrevet
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Føler du ikke at du gir sykdommen din litt "mat" med å stille så mange spørsmål om dette tema? (diverse rundt journaler, diagnose, osv).

Det er jo som kjent ingenting å gjøre med ting som har skjedd, så man blir bare dårlig av å dvele ved dem. For øvrig tror jeg at du må la dine behandlere få mest mulig innsikt i situasjonen din uten å tenke på at det kan bli brukt mot deg. 

Dette handler om sensitive opplysninger som ikke er avgjørende for tjenesten jeg søkte om. Har ingenting med noen diagnose å gjøre. Journalen inneholdt en masse feil. Til og med navn på ukjent person jeg liksom hadde kontakt med :blink:

Skrevet

Journalen måtte jeg sperre pga alle de feilene. Kunne jo like greit slettet alt, men akkurat det henger jeg meg ikke opp i. Har bedt om et møte ang tjenesten jeg har søkt om for må endre på søknaden likevel så får bare ta det derfra. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...