Villanda Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Økte lamotrigin for en uke siden. Fryser så mye. Selv om det er varmt i rommet og jeg er jodt kledd..Over hele meg, men blir spesielt kald på hender, føtter og nese. Som om jeg holder på å få feber. Men temp ligger mellom 37 og 37,7 rectalt og litt over 38 målt i øre. Øretemp har vært høy i flere år, så kan ikke stole på den. Har vært sånn i flere uker. Innimellom svimmel og ekstra trøtt. Hatt muskelsmerter og hodepine første uke etter økning av lamotrigin, men det kan ha vært gangsperre etter uvandt aktivitet, og hodeverk i forbindelse med forkjølelse. Samtidig kjentes dette som noen dager etter jeg første gang forsøkte øke til 200 mg., bare at jeg da fikk feber i tillegg. Blodprøver da var forenlig med virusinfeksjon ifølge legen. Crp 17 og resten vet jeg ikke. Men gikk ned i dose for sikkerhets skyld. Hatt såre slimhinner, to steder på kroppen siste uke, men dette kan jo også ha en annen forklaring. Det har gått nesten over nå. En dag kom en plutselig intens og stikkende smerte i øye. Varte bare i noen sekunder. I går oppdaget jeg en liten blemme fyllt med klar væske. Det er ikke gnagsår og jeg har ikke brent meg. Det var bare denne ene. Tenkte på steven johnsons og sjekket om det var rødt under øya. Syntes det var så blekt, så da tenkte jeg på anemi.. (ja, godt mulig jeg har tendenser til hypokondri. Setter det i sammenheng med frysing og svimmelheten) Mye minner om mine tidligere svangerskap, men jeg er ikke gravid nå. Spm: 1) Er det sannsynlig at disse symptomene har med lamotrigin å gjøre? 2) Bør jeg ta blodprøver igjen, utover nytt serum speil? Som crp, Sr, celletelling, HB, stoffskifte? Evt nå eller ok når jeg likevel skal ta lamotrigin prøve om et par uker. 3) Denne øretemperaturen som konstant er høy, og som skiller seg fra rectaltemp, er det vanlig ved psykiske og nevrologiske lidelser? (På andre i familien måler termometeret riktig). 0 Siter
ISW Skrevet 31. oktober 2016 Skrevet 31. oktober 2016 Tenkte å svare på en del av spørsmålene dine. At du er kald på hender, føtter og nese har ofte sammenheng med økte mengder av visse stresshormoner i kroppen din. Disse virker på små blodårer (i huden) ved å trekke de sammen, for å konsentrere blodstrømmen i muskler og vitale organer. Om dette har med Lamictal å gjøre, om det indirekte har det ved at Lamictal øker stressnivået, om det er feber eller om det er tilfeldig, aner jeg dessverre ikke. At øretemperaturen avviker fra rektal temperatur trenger ikke bety noe som helst. "Bekvemmelige" termometre (altså de som ikke brukes rektalt, da det er noe mer bekvemmelig å ikke ha et termometer i rumpa), måler en temperatur, og så legges det på et beregnet påslag (f.eks at det beregnes at temperaturen i øret er X grader lavere enn kjernetemperaturen) - dette "påslaget" varierer imidlertid fra person til person ut fra hvordan blodårene ligger, hvordan sirkulasjonen i disse årene er, osv. osv. Målinger andre steder enn rektalt er derfor i beste fall noe usikre. Med temperatur mellom 37 og 37,7 grader tror jeg rett og slett jeg ikke hadde giddet å måle kroppstemperaturen hele tiden. 0 Siter
Villanda Skrevet 31. oktober 2016 Forfatter Skrevet 31. oktober 2016 37 minutter siden, issomethingwrong skrev: Tenkte å svare på en del av spørsmålene dine. At du er kald på hender, føtter og nese har ofte sammenheng med økte mengder av visse stresshormoner i kroppen din. Disse virker på små blodårer (i huden) ved å trekke de sammen, for å konsentrere blodstrømmen i muskler og vitale organer. Om dette har med Lamictal å gjøre, om det indirekte har det ved at Lamictal øker stressnivået, om det er feber eller om det er tilfeldig, aner jeg dessverre ikke. At øretemperaturen avviker fra rektal temperatur trenger ikke bety noe som helst. "Bekvemmelige" termometre (altså de som ikke brukes rektalt, da det er noe mer bekvemmelig å ikke ha et termometer i rumpa), måler en temperatur, og så legges det på et beregnet påslag (f.eks at det beregnes at temperaturen i øret er X grader lavere enn kjernetemperaturen) - dette "påslaget" varierer imidlertid fra person til person ut fra hvordan blodårene ligger, hvordan sirkulasjonen i disse årene er, osv. osv. Målinger andre steder enn rektalt er derfor i beste fall noe usikre. Med temperatur mellom 37 og 37,7 grader tror jeg rett og slett jeg ikke hadde giddet å måle kroppstemperaturen hele tiden. Tror egentlig ikke jeg er spesielt stressa for tiden. Legger noen øretermometer på dette påslaget automatisk? Nei, prøver jo å ikke måle hele tiden. Er gjerne litt obs siden jeg faktisk ble syk sist jeg trappet opp. Pluss at når jeg rapporterer om følelse av feber til en lege, både når det gjelder meg selv, og i jobbsammenheng, er jeg vandt med å bli spurt hva tempen konkret ligger på. Dette med øremåling er noe jeg har funnet ut for lenge siden i forbindelse med halsbetennelser. Og lurt på lenge. Det er liksom mer vanlig at avviket er andre veien. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.