Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Legen min har i dag sagt at siden den nye førerkortforskriften er noe utydelig, får jeg fra i dag et muntlig forbud mot å kjøre bil. Dette med bakgrunn i at jeg bruker tre typer psykofarmaka (Litium, Lamictal, Seroquel). Hun sier at de har bedt om mer tydelighet rundt dette, og avventer svar. Jeg forstår det da som at hun sikter til den siste linjen her:

----
§ 37. Bruk av flere legemidler opplistet i § 36

Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36, reduseres angitt døgndose med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36.

----

De legemidlene jeg bruker er jo strengt tatt ikke listet opp. Jeg bruker Sobril og Imovane ved behov, men ikke over grensene. Hun sa også at det ikke var de to som var problemet.

Hva mener du, NHD? Er det slik at jeg kommer til å miste førerkortet fordi jeg står på tre typer psykofarmaka?

Hun understreket at det ikke hadde noe med verken impulskontroll, ustabilitet eller dosejusteringer å gjøre. Kun dette med tre typer psykofarmaka.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har en dårlig og en god nyhet til deg. Den dårlige er at du har en fastlege som ikke har forstått reglene. Den gode er at du kan fortsette å kjøre bil.

De tre medikamenter du nevner (LLS) gjør ikke noe som påvirker din kjøreferdighet. Du kan derfor trygt fortsette å kjøre.

Din forståelse av reglene er helt korrekt.

Med de medisinene du bruker (LLS) antar jeg at du har bipolar lidelse. Her er det selve sykdommen som kan gi kjøreforbud. Vanligvis under manier og i 3 måneder deretter.

Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har en dårlig og en god nyhet til deg. Den dårlige er at du har en fastlege som ikke har forstått reglene. Den gode er at du kan fortsette å kjøre bil.

De tre medikamenter du nevner (LLS) gjør ikke noe som påvirker din kjøreferdighet. Du kan derfor trygt fortsette å kjøre.

Din forståelse av reglene er helt korrekt.

Med de medisinene du bruker (LLS) antar jeg at du har bipolar lidelse. Her er det selve sykdommen som kan gi kjøreforbud. Vanligvis under manier og i 3 måneder deretter.

Tusen takk for svar!

Dette er en LIS-lege ved en DPS, og hun sa at "de" (jeg regner med flere leger i samme seksjon) synes dette var utydelig, og venter på svar. Merkelig at de ikke har klart å forstå det som du skriver her.

Jeg har ikke en bipolar lidelse, men F33.2 som er vanskelig å behandle. Vi forsøker å symptombehandle og stabilisere med disse medikamentene.

Plutselig blir situasjonen litt kinkig. Jeg godtok velvillig et muntlig pålegg, og følte meg heldig siden hun ikke sendte inn noe til fylkesmannen. Jeg føler jeg må etterfølge det pålegget ettersom jeg godtok det. Samtidig er det jo dumt at jeg ikke kan kjøre bil bare fordi hun ikke kan lese.

Hva vil du anbefale meg å gjøre? Vil jo helst ikke være en vanskelig pasient heller, når det ikke er strengt nødvendig. Jeg er ikke avhengig av å kjøre bil, men det er jo greit å ha muligheten.

Skrevet

Som LiS må hun følge påleggene fra sin overlege evt avdelingsoverlege. Her må du henvende deg til ledelsen på DPS og få dem til å sette seg inn i reglene.

Skrevet

Som LiS må hun følge påleggene fra sin overlege evt avdelingsoverlege. Her må du henvende deg til ledelsen på DPS og få dem til å sette seg inn i reglene.

Hun sa flere ganger "vi", at den nye forskriften var utrydelig, og at "de" hadde sendt en henvendelse. SÅ mange leger er det ikke der, så det må jo dreie seg om teamet ved den seksjonen, inkludert overlege(r).

Skrevet

Du kan skrive til Fylkeslegen, fortelle hva du bruker, og be om en uttalelse.

Skrevet

Du kan skrive til Fylkeslegen, fortelle hva du bruker, og be om en uttalelse.

OK, da har jeg iallfall et par alternativer.

Takk for hjelpen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...