Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Maks 30 mg.

Skrevet

ok jeg fikk beskjed av lege at jeg måtte gå ned til 10mg da jeg gikk på 20mg? i forrige uke

Skrevet

det er nye regler fra 1 okt sa hun,men jeg har jo forstått det sånn som du sier her at det er 30mg?

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden, men tenkte det var teit å opprette en ny tråd bare for å spørre om dette.

Legen min sa at jeg må vente 8 timer fra jeg tar Sobril til jeg kjører, stemmer dette? Det vil jo isåfall si at jeg ikke kan ta Sobril om morgenen siden jeg er avhengig av bil på dagtid...

Anonymkode: 9f732...064

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Maks 30 mg.

Jeg har brukt ca 60 Stilnoct og 25 sobril i året. Sliter voldsomt med søvn. Siste pakke med Stilnoct fikk jeg i begynnelsen av august med dosering maks 2 i uken. 

Jeg spurte fastlegen i dag om en pakke Sobril, da jeg har en vanskelig periode. Jeg fikk nei fordi jeg bruker  Stilnoct. Jeg må vente til midten av november før jeg kan få det om jeg vil beholde førerkortet.???  Da har jeg kommet til den datoen som jeg har brukt opp Stilnocten- altså 2 i uken i 15 uker. Jeg kan så velge om jeg vil ha en pakke sobril eller stilnocht... Men jeg får ikke begge samtidig. Medfører dette riktighet? Har aldri misbrukt noe. 

Skrevet

Beklager at jeg blander meg i tråden din, ts! Jeg er bare så undrende til dagens legebesøk...

Skrevet

Hvis du tar Stilnoct 10 mg på kvelden, kan du ikke ta Sobril det døgnet om jeg har forstått reglene riktig. Men de 5 dagen i uken du ikke tar Stilnoct, kan du ta inntil 30 mg Sobril.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meningen å kuppe tråden, men tenkte det var teit å opprette en ny tråd bare for å spørre om dette.

Legen min sa at jeg må vente 8 timer fra jeg tar Sobril til jeg kjører, stemmer dette? Det vil jo isåfall si at jeg ikke kan ta Sobril om morgenen siden jeg er avhengig av bil på dagtid...

Det er feil. Du kan ta Sobril både som 15 mg x 2 og 10 mg x 3 med en morgendose.

Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du tar Stilnoct 10 mg på kvelden, kan du ikke ta Sobril det døgnet om jeg har forstått reglene riktig. Men de 5 dagen i uken du ikke tar Stilnoct, kan du ta inntil 30 mg Sobril.

Takk for svar! Det trodde jeg også. Jeg klarer fint å forholde meg til den regelen, men ble så paff av svaret at jeg svarte bare OK. -Jeg kjører jo ikke bil etter ett glass vin for eksempel. Det er 10 mg Sobril jeg som regel har fått og kun til sporadisk bruk. Så nå må jeg altså velge... Jeg hadde skjønt det om jeg brukte Stilnoct hver dag, men det er maks to i uken...

Skrevet
37 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er feil. Du kan ta Sobril både som 15 mg x 2 og 10 mg x 3 med en morgendose.

Takk for svar, det var det jeg mistenkte. Det er bare 10 mg jeg tar, så det er ikke akkurat noen hestedose heller. 

Skrevet

Det som er vanskelig med at det har kommet en ny forskrift er at dette igjen er nytt for alle leger og behandlere, og om de ikke har forstått det riktig, risikerer man førerkortet. Og man er jo prisgitt den behandleren man har, med mindre man har ork og initiativ til å ta dette til et høyere nivå. Så da er det nok en del pasienter som seponerer både det ene og det andre for å beholde førerkortet, til tross for at de egentlig kan stå på det de gjorde fra før. Det kommer nok til å ta lang tid før de fleste behandlere har "landet" på den samme tolkningen.

Jeg ble (muntlig) fratatt førerkortet i går, basert på feilaktig tolkning av den nye forskriften. Dette på grunn av "behandlende" medikamenter, dvs. ikke B-preparater eller annen behovsmedisin. Mange i min situasjon ville nok bråseponert ett eller flere medikamenter, og blitt svært dårlige. Jeg gjør foreløpig ikke det.

Skrevet

Fikk beskjed av legen om å kjøreforbud i 8-10 timer om jeg spiser Imovane. Trodde disse pillene hadde virkning i toppen 5 timer?

Ja, det blir nok mye sykemeldinger etterhvert, nå når folk tvinges til å slutte med nødvendige medisiner.

Anonymkode: e7bfb...499

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk beskjed av legen om å kjøreforbud i 8-10 timer om jeg spiser Imovane. Trodde disse pillene hadde virkning i toppen 5 timer?

Ja, det blir nok mye sykemeldinger etterhvert, nå når folk tvinges til å slutte med nødvendige medisiner.

Forskriften sier at ved inntak av Stilnoct eller Imovane skal en vente åtte timer før bilkjøring. Så der er loven helt klar.

Skrevet
22 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Er det ikke slik at man ved bruk av to slike medisiner kun kan bruke halv dose, dvs. 5mg stilnoct og 15mg sobril?.

Anonymkode: a2022...736

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg merker at jeg har dem i kroppen, iallefall 10-12 timer når jeg tar dem. Kanskje du kan ta dem tidligere på kvelden, evt ta Stilnoct. Den går fortere ut av systemet. De vil tydeligvis at folk skal ta sederende AP og AD istedet. De er så mye bedre for oppmerksomhet og årvåkenhet, bl.a. :P 

Anonymkode: 3abd8...d72

Skrevet
23 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvorvidt reglene kan tolkes som at man kan ta Sobril 30 mg og Stilnoct 10 mg samme døgn eller kun Sobril kan man ikke lese ut fra forskriftsteksten:

Helsekrav oppfylt ved bruk av: Oksazepam inntil 30 mg/døgn eller Diazepam inntil 10 mg/døgn Helsekrav er også oppfylt ved bruk av: Zopiklon inntil 7,5 mg /døgn, Zolpidem inntil 10 mg/døgn eller Nitrazepam inntil 10 mg /døgn, dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring. Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av andre benzodiazepiner. 

Jeg er ikke kjent med at direktoratet har kommet med noen merknader til dette, er du Nils Håvard ? Hvis ikke tenker jeg at en slik upresis formulering må kunne tolkes som at begge typer preparater er lov samtidig. 

Thor Kvakkestad

Skrevet

Her er det tre tolkninger Cilie sin fastlege, mitt svar til Cilie og den tredje som du Thor kommer med. Den første er åpenbart feil.

De to andre er en streng og en mindre streng fortolkning av reglene. Det er meget sannsynlig at den mindre strenge fortolking er riktig, men på et forum som dette vil jeg ikke sette brukerne i en vanskelig situasjon, så jeg valgte den strengere versjonen for å være på den sikre side.

Nei, jeg kjenner ikke til at direktoratet har kommet med noen merknader til dette.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at man ved bruk av to slike medisiner kun kan bruke halv dose, dvs. 5mg stilnoct og 15mg sobril?.

Anonymkode: a2022...736

Ja, hvis de tas i samme døgn kan det tolkes slik (se ellers mitt svar til Thor K). Hvis de tas på forskjellige døgn kan det ikke være nødvendig å halvere dosen.

Skrevet

Fra Helsedirektoratet :

"

Bruk av to eller flere legemidler

• Ved bruk av to legemidler opplistet i helsekravene i § 36 Legemidler (lovdata.no), reduseres angitt døgndose med 50 %.
  • Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36. "
  • Står under de kravene til førerkort 2 og 3.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...