Gjest datteren Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Min mor på 67 har i lengre tid vært plaget av tungpustethet og har i den forbindelse fått beskjed av legen om at hun har Astma/bronkitt men at det ikke var noe å gjøre med den. Hun har fått astmamedisin som hun skal innhalere morgen og kveld. Jeg har lest litt her på dol om astma og bronkitt og så at det var en lungesykdom som het Kols som var litt vanskelig å skille fra astma. Utifra det jeg leste, så synes jeg det høres ut som hun kan ha det. Dette fordi hun ikke har noen direkte anfall, og at det piper i lungene hele tiden. Hver gang jeg snakker med henne i telefonen så hører jeg pipingen, og dette har jeg hørt nå i flere måneder. Hun sier at den medisinen heller ikke hjelper. Hun hoster ikke. Jeg var hjemme der i jula og hørte ikke noe hosting. Jeg begynner da og tenke på min bestemor, altså mor til mor. Hun døde 69 år gammel for 30 år siden. Hun hadde ettersom jeg har skjønt også problemer med lungene, da det ble trodd at hun hadde tuberkolose. Jeg husker hele familien måtte inn og sjekke oss. Hun var på et spesialsykehus for lungesykdommer så vidt jeg husker. Hun døde plutselig en natt, etter å ha hatt problemer om kvelden. Da min bestefar ringte legen, var hun allerede død da han kom. Jeg er usikker på hva som ble registrert som dødsårsak på bestemor. Jeg lurer på om dette kan være noe arvelig, og at mor også nå har fått dette. Jeg leser at røyking er hovedårsak til Kols, nå har ikke mor røkt noen gang, men det kan vel være andre årsaker også. Hva tror du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41462-kols-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 16. januar 2002 Del Skrevet 16. januar 2002 Hvis din mor har diagnosen astmabronkitt, så skulle jo astmamedisinene hjelpe henne. Jeg vet ikke hvilke medisiner hun har fått, men generelt får astmapasienter en medisin for å ta anfall (blå, turkis emballasje) og en for å forebygge anfall (brun, orange emb.). Den blå skulle hjelpe mot tungpust, men når hun ikke har anfall som du sier, så er jo ikke det så rart at hun ikke merker noe. Det er absolutt noe å gjøre med den diagnosen hun har fått, så det hørtes rart ut at legen sier det motsatte. Det tyder på at hun har feil diagnose. Kols er som du sier, hovedsaklig forårsaket av røyking, men det finnes noen få tilfelle som er arvelig betinget eller har annen årsak. Jeg ville tro at om hun har en arvelig belastning, så skulle det ha kommet frem mye tidligere, så dette må du nesten snakke med legen din ( eller hennes ) om. Jeg tror det eneste vi her kan si er at du også kan snakke med din mor om tillatelse til å kontakte hennes egen lege. Når du da vet noe mer, så ta gjerne kontakt igjen her, så kan vi gå mer i dybden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41462-kols-astma/#findComment-155835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest datteren Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hvis din mor har diagnosen astmabronkitt, så skulle jo astmamedisinene hjelpe henne. Jeg vet ikke hvilke medisiner hun har fått, men generelt får astmapasienter en medisin for å ta anfall (blå, turkis emballasje) og en for å forebygge anfall (brun, orange emb.). Den blå skulle hjelpe mot tungpust, men når hun ikke har anfall som du sier, så er jo ikke det så rart at hun ikke merker noe. Det er absolutt noe å gjøre med den diagnosen hun har fått, så det hørtes rart ut at legen sier det motsatte. Det tyder på at hun har feil diagnose. Kols er som du sier, hovedsaklig forårsaket av røyking, men det finnes noen få tilfelle som er arvelig betinget eller har annen årsak. Jeg ville tro at om hun har en arvelig belastning, så skulle det ha kommet frem mye tidligere, så dette må du nesten snakke med legen din ( eller hennes ) om. Jeg tror det eneste vi her kan si er at du også kan snakke med din mor om tillatelse til å kontakte hennes egen lege. Når du da vet noe mer, så ta gjerne kontakt igjen her, så kan vi gå mer i dybden. Tusen takk for fint svar. Jeg spurte mor i går hvilken type astmamedisin hun brukte. Det var Seretide Diskus 50/250 sa hun. Det er vel forebyggende det sikkert. Jeg får se dette an, og se om hun blir noe bedre, hun tar jo fortsatt denne medisinen hver dag. Jeg er jo litt redd for å skremme henne unødig. Det var jo en artikkel her i dag om akkurat Kols, og der sto det at et av symptomene kunne være svimmelhet, og det har hun klagd over før ihvertfall, har ikke hørt noe særlig om det i siste men.. Det sto også at det var vanlig med daglig hoste, og det har hun ikke, så det var jo et godt tegn ihvertfall. Hun hadde også tatt røntgen sa hun, og de fant ikke noe galt der, så jeg får håpe at det ikke er noe alvorlige greier. Jeg ble bare så engstelig når jeg tenkte på bestemors lungesykdom. Skal prøve og finne ut hva hun egentlig døde av. Hvis hun ikke blir noe bedre, og hun skal til legen igjen, så kan jeg jo si til henne at hun kan nevne Kols til legen, og høre hva han mener om det. Ser ikke bort fra at jeg kan dukke opp med flere spørsmål til deg. Sier tusen takk så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41462-kols-astma/#findComment-156127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Tusen takk for fint svar. Jeg spurte mor i går hvilken type astmamedisin hun brukte. Det var Seretide Diskus 50/250 sa hun. Det er vel forebyggende det sikkert. Jeg får se dette an, og se om hun blir noe bedre, hun tar jo fortsatt denne medisinen hver dag. Jeg er jo litt redd for å skremme henne unødig. Det var jo en artikkel her i dag om akkurat Kols, og der sto det at et av symptomene kunne være svimmelhet, og det har hun klagd over før ihvertfall, har ikke hørt noe særlig om det i siste men.. Det sto også at det var vanlig med daglig hoste, og det har hun ikke, så det var jo et godt tegn ihvertfall. Hun hadde også tatt røntgen sa hun, og de fant ikke noe galt der, så jeg får håpe at det ikke er noe alvorlige greier. Jeg ble bare så engstelig når jeg tenkte på bestemors lungesykdom. Skal prøve og finne ut hva hun egentlig døde av. Hvis hun ikke blir noe bedre, og hun skal til legen igjen, så kan jeg jo si til henne at hun kan nevne Kols til legen, og høre hva han mener om det. Ser ikke bort fra at jeg kan dukke opp med flere spørsmål til deg. Sier tusen takk så langt. Seretide er et kombinasjonspreparat, som virker både forebyggende og mot akutte anfall. Her er det viktig at hun inhalerer riktig, fikk hun undervisning? Hun skal legge leppene godt om åpningen, og suge rolig inn så lenge hun klarer. Dette skal hun gjøre to ganger daglig, helst med 12 timers mellomrom, slik at fordelingen av døgndosen blir jevn. Hun skal altså ikke dra inn brått, dette er et medikament som skal "følges" ned i luftveine. Hun må også skylle munnen godt etterpå, for å forhindre at noe av stoffet blir liggende i munnhulen. Det kan bli soppdannelse og hes stemme av slikt. Bare kom igjen i spalten vår. Det er gøy å følge enkeltpersoner over tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41462-kols-astma/#findComment-156184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest datteren Skrevet 19. januar 2002 Del Skrevet 19. januar 2002 Seretide er et kombinasjonspreparat, som virker både forebyggende og mot akutte anfall. Her er det viktig at hun inhalerer riktig, fikk hun undervisning? Hun skal legge leppene godt om åpningen, og suge rolig inn så lenge hun klarer. Dette skal hun gjøre to ganger daglig, helst med 12 timers mellomrom, slik at fordelingen av døgndosen blir jevn. Hun skal altså ikke dra inn brått, dette er et medikament som skal "følges" ned i luftveine. Hun må også skylle munnen godt etterpå, for å forhindre at noe av stoffet blir liggende i munnhulen. Det kan bli soppdannelse og hes stemme av slikt. Bare kom igjen i spalten vår. Det er gøy å følge enkeltpersoner over tid. Takk for svar igjen. Spurte mor om hun hadde fått undervisning i astmamedisinen, og det hadde hun ikke. Da jeg fortalte at hun skulle suge rolig inn, så ble hun overrasket. Jeg trodde man skulle dra fort inn jeg sa hun. Så nå skulle hun gjøre det riktig. Hun hadde fått beskjed på apoteket at det var viktig at man skyldte munnen godt. Hun gjør det sier hun, først skyller noen ganger og så pusser hun tenna. Hva er egentlig å skylle godt? Holder det slik hun gjør, med vanlig vann, eller er det noe spesielt vann som må til? Da jeg snakket med henne i kveld, så kremtet hun for å snakke videre og sa "skjønner ikke hvorfor jeg er så hes". Jeg sa da at det kan være fordi du ikke skyller godt nok, og fortalte henne da at det var viktig for å unngå soppdannelser slik du skrev. Men en annen ting. Jeg har nok misforstått henne med hensyn til hva legen sa, men det gjør det hele egentlig enda mer rart. Hun fortalte at legen hadde sagt at hun hadde bronkitt (altså ikke astmabronkitt slik jeg skrev) men at bronkitt var det ingenting å gjøre med. Hvorpå legen sa til henne at du kan få astmamedisin hvis du vil. Min mor svarte da at det må du bestemme, og så fikk hun det. Mor syntes det var rart at legen spurte om hun ville ha, men hun er slik som ikke spør så mye, så hun tok bare resepten uten noen flere spørsmål. Er det vanlig å gå med bronkitt i mange måneder? En kollega av meg fikk bronkitt og da fikk hun noen tabletter som hun antok var antibiotika, fikk en sykmelding en ukes tid og nå er hun på jobb igjen. Hva tror du om dette Wenke? Selv om hun nå begynner å innhalere riktig, vil medisinen ha noen virkning dersom hun ikke har astma i det hele tatt? Hilsen den forvirrede 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41462-kols-astma/#findComment-156350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.