Gå til innhold

Bipolart eller eupf?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så ustabil! To dager i det mørkeste mørke så to dager hvor jeg er helt oppe. En uke uten energi, så noen dager i full fart. Ned igjen og opp igjen. Jeg føler at jeg sitter i en evig berg-og-dalbane. Hva er dette? Hvordan skal det bli bedre uten at jeg behøver å dope meg helt ned?

Skrevet

Høres ut som meg (BP1). Enten for høyt oppe, eller for langt nede. Aldri noen mellomting lenger. 

Anonymkode: 81411...258

Skrevet

Hei,

Er det noen grunn til disse svingningene? Hvis de for det meste kommer av seg selv, er det ikke EUPF.

Uansett vil du svinge mye mindre om du tar Lamictal som legen din har bedt deg om. 

Skrevet

hvis du har BP og tar antidepressiva kan du svinge MER.

Skrevet

Kortvarige svingninger over timer eller noen få dager er mer tegn på EUPF. Da er det ofte utløst som en reaksjon på ytre omstendigheter, men ikke alltid.

BP1 og 2 har svingninger som varer mer over uker og måneder. Da er det ofte ikke ytre omstendigheter, men heller en indre, biologisk årsak. Det finnes noe som heter rapic cycling som svinger oftere.

En dyktig psykologspesialist elle psykiater kan differensiere mellom disse diagnosene. EUPF har andre symptomer enn kun svingninger. 

Anonymkode: 04727...5cf

Gjest Kanuttius
Skrevet

Men er eupf noe som kan oppstå hos voksne? Jeg trodde personlighetsforstyrrelser var noe man hadde med seg fra man var barn/tenåring eller ung voksen og ikke voksen. 

Skrevet

Jeg tror at forskjellen mellom eupf og bp er mer komplisert enn mange mener.

Selv har jeg aldri forstått at straks svingningene blir hyppigere er det en personlighetsforstyrrelse. Selv har jeg BP med hyppige svingniinger. Enkelte ganger forstår jeg ikke hva som utløser det, mens andre ganger kan jeg ha en teori over hva som forårsaker svingningene. Jeg vet at nhd står fast på kriteriene slik de står skrevet. Som han selvsagt må gjøre som fagperson. Men jeg  har diskutert med min egen psykiater som er enig i at så enkelt er det ikke. Vi er kompliserte mennesker. 

Hvis du har begge diagnosene og det påvirker hverandre burde behandlingen kombineres. Jeg tror ikke alltid symtomene vi har er enten eller. Å få det best mulig er det viktigste.

Anonymkode: 3eeef...df2

Skrevet
2 timer siden, BamseLiten skrev:

Men er eupf noe som kan oppstå hos voksne? Jeg trodde personlighetsforstyrrelser var noe man hadde med seg fra man var barn/tenåring eller ung voksen og ikke voksen. 

Det oppstår gjerne i barne -eller ungdomsår. Men trekkene kan faktisk bli mer tydelige med alderen om man ikke får behandling. Om man får diagnose sent, så kan man likevel ha hatt det fra tidlig alder. Det er ikke noe som blir bedre av seg selv, nødvendigvis.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at forskjellen mellom eupf og bp er mer komplisert enn mange mener.

Selv har jeg aldri forstått at straks svingningene blir hyppigere er det en personlighetsforstyrrelse. Selv har jeg BP med hyppige svingniinger. Enkelte ganger forstår jeg ikke hva som utløser det, mens andre ganger kan jeg ha en teori over hva som forårsaker svingningene. Jeg vet at nhd står fast på kriteriene slik de står skrevet. Som han selvsagt må gjøre som fagperson. Men jeg  har diskutert med min egen psykiater som er enig i at så enkelt er det ikke. Vi er kompliserte mennesker. 

Hvis du har begge diagnosene og det påvirker hverandre burde behandlingen kombineres. Jeg tror ikke alltid symtomene vi har er enten eller. Å få det best mulig er det viktigste.

Ved en personlighetsforstyrrelse, her eupf, så er det ni kriterier man ser på. Ustabilitet i stemningsleie er bare en av dem. Man må ha minst fem av trekkene for å få en slik diagnose. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved en personlighetsforstyrrelse, her eupf, så er det ni kriterier man ser på. Ustabilitet i stemningsleie er bare en av dem. Man må ha minst fem av trekkene for å få en slik diagnose. 

Du trenger ikke å ha 5 for at det kalles trekk av eupf.

Jeg fikk faktisk trekk av eupf når jeg nærmet meg 40 år og hadde begynt på AD. Jeg har problemer med å se sammenheng med umodenhet.

Jeg tviler sterkt på at diagnoser alltid gir et sikkert svar på årsaken til plagene. Diagnosekriteriene er menneskeskapt og har endret seg så lenge de finner ut mer om den kompliserte menneskekroppen.

Gjest Kanuttius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk faktisk trekk av eupf når jeg nærmet meg 40 år og hadde begynt på AD. Jeg har problemer med å se sammenheng med umodenhet.

Jeg tviler sterkt på at diagnoser alltid gir et sikkert svar på årsaken til plagene. Diagnosekriteriene er menneskeskapt og har endret seg så lenge de finner ut mer om den kompliserte menneskekroppen.

Jeg er i den alderen nå og må bare spørre (du trenger ikke svare). Har du fått noen meninger om hvorfor du utviklet denne forstyrrelsen og ikke ble diagnostisert før? Hvordan har jobb fungert før og etter diagnose? Jeg har nemlig aldri funnet meg til rette i jobb, det går skeis uansett yrke. Jeg har hode på plass mtp å lære, ta studiepoeng ol men å gå i en jobb fungerer ikke. Føler jeg tiltrekker meg dritt samme hvor jeg snur meg. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Jeg er i den alderen nå og må bare spørre (du trenger ikke svare). Har du fått noen meninger om hvorfor du utviklet denne forstyrrelsen og ikke ble diagnostisert før? Hvordan har jobb fungert før og etter diagnose? Jeg har nemlig aldri funnet meg til rette i jobb, det går skeis uansett yrke. Jeg har hode på plass mtp å lære, ta studiepoeng ol men å gå i en jobb fungerer ikke. Føler jeg tiltrekker meg dritt samme hvor jeg snur meg. 

I RL har jeg kun fått diagnosen BP. Det er på dol de har ment jeg har trekk av eupf. Jeg kjenner meg igjen i enkelte kriterier av eupf,  men ikke årsaken. Symtomene kom etter at jeg begynte med AD, og har blitt redusert når jeg reduserte AD. Jeg har min personlighet og min sårbarhet som jeg alltid har hatt. Men det er ikke umodenhet.

Jeg fungerer fint på jobb, Noe jeg alltid har gjort. Men jeg er veldig sårbar. Og jeg trenger stabilitet. Det siste har blitt verre med årene.

Skrevet

Det er sant at diagnoser er menneskeskapte og at psykiatri ikke er noen eksakt vitenskap. Allikevel kan en diagnose være god å få. Da får man en knagg å henge elendigheten på.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha trekk, for eks tre trekk. Men for å få diagnosen må man ha fem eller flere trekk. Trekkene har gjerne vært der fra ungdommen av, men man kan også få nye trekk eller endre trekk noe. 

Diagnoser er deskriptive, de beskriver plagene. De sier ikke noe om årsakene. Det må man ta med sin behandler, for det er ganske viktig å forstå.

Skrevet
2 timer siden, Gondor skrev:

Det er sant at diagnoser er menneskeskapte og at psykiatri ikke er noen eksakt vitenskap. Allikevel kan en diagnose være god å få. Da får man en knagg å henge elendigheten på.

Jeg er enig med deg i det, så lenge vi ikke blir totalt låst i diagnoser og kriterier.

Bp2 og eupf kan ha veldig mye felles, men de mener årsaken er totalt forskjellig.

En forskjell som vi hører ofte om her er at ved BP varer hver episode lengre og hvis du skifter flere ganger for dagen eller uken er det eupf. Jeg har aldri følt at årsaken endrer seg etter hvor ofte jeg skifter. 

En annen forskjell er at bp kommer av seg selv og eupf av ytre årsaker. Selv opplever jeg svingninger kan komme av ytre årsaker. Andre ganger kan jeg lure på om det kan være enkelte ting som har utløst svingninger. Mens jeg ofte ikke har peiling på hvorfor jeg svinger.

Bp kommer av seg selv, mens eupf skyldes personlighetsforstyrrelse og umodenhet.

Når da symtomene kan ha så mye til felles, så setter jeg spørsmålstegn ved at de skal behandles så forskjellig kun ut i fra noen kriterier. 

Diagnoser trenger vi, men vi må se lengre og rundere. Alt er ikke enten eller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...