Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Diagnosen F 62.0 og  K-PTSD - det samme?

Om ikke - kan du si litt om hvilke behandling som kan tilbys F 62.0

Vet førstnevnte er sjelden satt, uvisst hvorfor, mens sistnevnte har fått større fokus senere år. Særlig i forbindelse med alvorlige relasjons traumer. 

Håper på ekspertsvar!

Hilsen student

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg beklager at svaret ikke blir mer faglig spennende enn at K-PTSD ikke finnes i ICD-10, og at en derfor har valgt å bruke koden F62.0 for å dekke dette syndromet.

Skrevet

Aha!

Takk for svar! Det var oppklarende uansett!

Skrevet
38 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg beklager at svaret ikke blir mer faglig spennende enn at K-PTSD ikke finnes i ICD-10, og at en derfor har valgt å bruke koden F62.0 for å dekke dette syndromet.

Kommer den noen gang i ICD-10? 

Skrevet
3 minutter siden, MxxM skrev:

Kommer den noen gang i ICD-10? 

Nei, helt sikkert ikke i ICD-10, men sannsynligvis i ICD-11.

Skrevet
På 7. november 2016 den 21.25, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, helt sikkert ikke i ICD-10, men sannsynligvis i ICD-11.

Vet du i grove trekk hva som skiller K-ptsd fra EUPF? 

(Beklager at jeg kupper tråden med mitt spørsmål)

Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Finnes det ikke noe enkelt svar på det?

Skrevet

I alt som heter PTSD er traumet/traumene det sentrale. Det er det ikke i EUPF/BPD selv om mange er traumatiserte.

Skrevet
13 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

I alt som heter PTSD er traumet/traumene det sentrale. Det er det ikke i EUPF/BPD selv om mange er traumatiserte.

Slik jeg forstår deg så er traumer det som skiller de to lidelsene, ellers er symptomene de samme.

Skrevet

Nei, det er ikke korrekt. men skal en forstå forskjellen, må en akseptere å lese den lange versjonen.

Skrevet
Akkurat nå, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Nei, det er ikke korrekt. men skal en forstå forskjellen, må en akseptere å lese den lange versjonen.

Jeg har lest den før, flere ganger. Jeg har brukt svært mye tif på Google for å finne ut av det de siste 10 årene. Har spurt her også. Men dette er nok noe jeg ikke kommer til å forstå, og jeg får heller aksepetere det. Takk for svar. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...