Gå til innhold

Julaften begynner å skape hodebry.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

For femte året på rad skal jeg jeg feire julaften sammen med x-mannen og barna. " Barna " er 15, 23 og 25 år.

Min kjæreste opplever for fjerde år på rad at jeg feirer med x- mann. Tidligere har han sagt at han synes det er litt rart, men ikke gjort noe nummer ut av det. Han har godtatt det, selv om han argumenterer med at annen hver jul er det mest vanlige. Det er jo sant, men hans sønn var liten når foreldrene ble skilt, så han er vant til dette.

Nå i år begynner han å bli mer irritert over at dette enda ikke har tatt slutt. Han har invitert meg og barna til å feire sammen med seg og sønnen.  Ungene mine nekter. De har et godt forhold til han, men ingen ser for seg julaften uten faren til stede og heller ikke uten meg til stede.  Alternativet er at jeg feirer med kjæresten og hans sønn iom at  ikke mine vil være med. Det vil føles sårt og merkelig det også å feire med hans barn i steden for egne barn . Det vil føles helt feil for meg. Jeg vil føle at jeg svikter egne barn, hvor 2 egentlig ikke er barn lenger da men....

Vanskelig dette.  Hvordan kan det best løses ? Noen med erfaring ? Har tenkt at det beste kanskje er å bare si : - Slik blir det. Ferdig med det, men synes det var grusomt nok å utsette dem for en skilsmisse og julaften setter tydeligvis i gang masse følelser.

Den eldste på 25 sier : - Kommer ikke på tale ! - Glem det !

Han på 23 år sier : - Det blir ikke det samme samholdet.

Hun på 15 sier : - Jeg klarer ikke se for meg julaften uten deg eller pappa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/414662-julaften-begynner-%C3%A5-skape-hodebry/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Jeg hadde satt foten ned og sagt at "I år blir det sånn og ferdig med det." Om du synes det blir for tøft kan du jo si at "dette er det siste året vi feirer på denne måten og at neste jul skal jeg være sammen med kjæresten min og det er opp til dere hvor dere vil være." De to eldste er så gamle at jeg faktisk ikke skjønner at de ikke skjønner at det er en uvanlig måte å feire jul på og de vet vel hvordan forholdet mellom deg og faren har vært?

Nå feirer vi også julen sammen hos oss, men da er det med nye partnere også og forholdet oss i mellom er jo av en helt annen art enn hos dere.

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Barnslig kjæreste du har. Julaften er vel bare en vanlig dag for de fleste over 30, med mindre det er en drikkedag (altså ikke en vanlig hverdag). Antar han selv syns det samme, og bare er sjalu.

Niks, han er svært voksen og lager ikke noe bråk ut av det, men han ser vel for seg at dette aldri kommer til å ta slutt og det har sikkert rett i hvis jeg ikke setter ned forten snart. Tror neppe han er sjalu. Det er i hvert fall ikke mitt inntrykk. Har ikke vist noen sånne tendenser :-)

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Barnslig kjæreste du har. Julaften er vel bare en vanlig dag for de fleste over 30, med mindre det er en drikkedag (altså ikke en vanlig hverdag). Antar han selv syns det samme, og bare er sjalu.

Synes du? Vi feiret jul et par ganger hvor jeg var hos eksen med hans nye partner og ungene, men det varte ikke lenge før min kjære også slo følge. Mine barn var da mye yngre enn Nicklaus sine er nå altså og eksen og jeg er gode venner. Med tanke på forholdet mellom Nicklaus og eksen skjønner jeg utmerket godt at kjæresten setter spørsmålstegn ved alt hun gjør i hans hus før jul og at hun velger å feire jul sammen med ham og ikke sin nye kjæreste.

Annonse

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Niks, han er svært voksen og lager ikke noe bråk ut av det, men han ser vel for seg at dette aldri kommer til å ta slutt og det har sikkert rett i hvis jeg ikke setter ned forten snart. Tror neppe han er sjalu. Det er i hvert fall ikke mitt inntrykk. Har ikke vist noen sånne tendenser :-)

Hvis han ikke er sjalu, hvilken rolle spiller det om du feirer med barna og eksen?

2 minutes ago, Lillemus said:

Synes du? Vi feiret jul et par ganger hvor jeg var hos eksen med hans nye partner og ungene, men det varte ikke lenge før min kjære også slo følge. Mine barn var da mye yngre enn Nicklaus sine er nå altså og eksen og jeg er gode venner. Med tanke på forholdet mellom Nicklaus og eksen skjønner jeg utmerket godt at kjæresten setter spørsmålstegn ved alt hun gjør i hans hus før jul og at hun velger å feire jul sammen med ham og ikke sin nye kjæreste.

Jeg vet ikke noe om det forholdet, er det dårlig?

Nicklusheletida
3 minutter siden, Lillemus skrev:

Tja... Jeg hadde satt foten ned og sagt at "I år blir det sånn og ferdig med det." Om du synes det blir for tøft kan du jo si at "dette er det siste året vi feirer på denne måten og at neste jul skal jeg være sammen med kjæresten min og det er opp til dere hvor dere vil være." De to eldste er så gamle at jeg faktisk ikke skjønner at de ikke skjønner at det er en uvanlig måte å feire jul på og de vet vel hvordan forholdet mellom deg og faren har vært?

Nå feirer vi også julen sammen hos oss, men da er det med nye partnere også og forholdet oss i mellom er jo av en helt annen art enn hos dere.

Ja, det var egentlig sånn jeg tenkte at jeg kunne gjøre det, men det virker så brutalt :-) Det må vel bli slik. Hun eldste rådet meg til å skille meg fra faren for flere år siden, så hun burde i hvert fall forstå. På julaften råder harmonien, tro det eller ei :)

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Ja, det var egentlig sånn jeg tenkte at jeg kunne gjøre det, men det virker så brutalt :-) Det må vel bli slik. Hun eldste rådet meg til å skille meg fra faren for flere år siden, så hun burde i hvert fall forstå. På julaften råder harmonien, tro det eller ei :)

Jeg tror nok det vil virke like brutalt neste år. :) 

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Jeg vet ikke noe om det forholdet, er det dårlig?

Forholdet til min x fungerer slik at vi kan prate noenlunde normalt til hverandre, men så har det kræsjet fullstendig innimellom. Det er ikke mann jeg liker for å si det mildt. Du nevnte ordet barnslig og det ordet kan du bruke på han :-) Som regel prater vi greit sammen, men minst mulig. På julaften har vi hatt det helt greit, men da er det mest ungene som holder samtalen i gang.

Nicklusheletida
6 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hvis han ikke er sjalu, hvilken rolle spiller det om du feirer med barna og eksen?

Han har lyst til at vi to lager felles jul sammen og det har egentlig jeg også. Han vil feire med meg :-)

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Forholdet til min x fungerer slik at vi kan prate noenlunde normalt til hverandre, men så har det kræsjet fullstendig innimellom. Det er ikke mann jeg liker for å si det mildt. Du nevnte ordet barnslig og det ordet kan du bruke på han :-) Som regel prater vi greit sammen, men minst mulig. På julaften har vi hatt det helt greit, men da er det mest ungene som holder samtalen i gang.

Mitt råd er alternativ jul, så blir alle fornøyde (misfornøyde).

Annonse

Hva har du selv lyst til da? :) 

Sånn erfaringsmessig blir det nok minst styr for deg om du gjør som dere har pleid i år, og heller vurderer å forberede alle på at det blir annerledes neste år.

Men - og dette er viktig- du må øve deg på å tåle å gjøre valg som er gode for deg, selv om valget kan skuffe andre. Dette er ikke du vant til å gjøre tror jeg, og det skjønner jeg godt ettersom eksen lagde så masse styr hver gang han ikke fikk viljen sin. Kjæresten din kan kanskje bli misfornøyd om du velger noe annet enn han foretrekker, men husk at "misfornøyd" ikke er en "farlig" følelse for ellers stabile mennesker. Han tåler å være det, og du skal tåle å forårsake at han blir det. En skuffelse hos han vil ikke resultere i det styret du er vant til med eksen når du ikke står på pinne for hans velbefinnende vettu. Dette tror jeg du skal øve ungene dine på også- jeg tror de er godt vant med at du alltid gjør som de ønsker også... ;) 

Nicklusheletida
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg tror nok det vil virke like brutalt neste år. :) 

Ja, det er nettopp det, men kanskje de ser litt annerledes på det når kjæresten og jeg har felles hjem? Vi har begynt å snakke om å leie ut leiligheten min og flytte sammen i løpet av året.

Nicklusheletida
10 minutter siden, cilie skrev:

Jeg synes det er flott at du setter barnas ønsker foran alt annet👏

Jeg er usikker. Tenker på at jeg kanskje bare drar ut skilsmissen om du skjønner ?

Der er jo såpass voksne nå. Da jeg var på den eldstes alder feiret jeg min første jul med mann og datter. Jeg tenker mest på de to andre.

Nicklusheletida
5 minutter siden, Kayia skrev:

Hva har du selv lyst til da? :) 

Sånn erfaringsmessig blir det nok minst styr for deg om du gjør som dere har pleid i år, og heller vurderer å forberede alle på at det blir annerledes neste år.

Men - og dette er viktig- du må øve deg på å tåle å gjøre valg som er gode for deg, selv om valget kan skuffe andre. Dette er ikke du vant til å gjøre tror jeg, og det skjønner jeg godt ettersom eksen lagde så masse styr hver gang han ikke fikk viljen sin. Kjæresten din kan kanskje bli misfornøyd om du velger noe annet enn han foretrekker, men husk at "misfornøyd" ikke er en "farlig" følelse for ellers stabile mennesker. Han tåler å være det, og du skal tåle å forårsake at han blir det. En skuffelse hos han vil ikke resultere i det styret du er vant til med eksen når du ikke står på pinne for hans velbefinnende vettu. Dette tror jeg du skal øve ungene dine på også- jeg tror de er godt vant med at du alltid gjør som de ønsker også... ;) 

Nei, dette er en mann som har kontroll på seg selv heldigvis, ellers hadde vi ikke vært sammen :)

Hva som er best for meg ? - Jo det er jo at jeg feirer med både kjæresten og barna hvert eneste år :D

Dette er faktisk oe jeg har tenkt mye på og kanskje er det også for egen del at det enkleste har vært å feire med x for da får jeg være sammen med barna. Jeg er familiemenneske og julemenneske og det vil blir trist og rat med julaften uten barna, men nå har jeg tenkt mye på dette og tenkt at jeg er vosken tross alt. Jeg sier til meg selv at jeg må skjerpe meg, at jeg må tåle det. Det er bare en dag og jula har flere dager. Jo, jeg tror jeg skal greie det :)

5 minutes ago, Nicklusheletida said:

Jeg er usikker. Tenker på at jeg kanskje bare drar ut skilsmissen om du skjønner ?

Der er jo såpass voksne nå. Da jeg var på den eldstes alder feiret jeg min første jul med mann og datter. Jeg tenker mest på de to andre.

Det er såklart slik at hvis det er du som ikke vil ha noe av den "konstellasjonen" på julaften, så er det du som må trekke deg ut, du kan ikke trekke noen andre med deg. Du kan ikke be eksen dra for seg selv, uten barna. Barna bestemmer selv.

Jeg antar at siden de har veldig lyst til å feire med deg og eksen, at de vil se på deg som syndebukken om den samlingen ikke blir noe av, og vil ende opp hos faren.

Jeg synes hvert andre år - dette frigjør også dine barn til å gjøre noe annet hvert andre år osv.

Personlig synes jeg ikke tradisjoner er verdt å holde på da alle, før eller senere vil gjøre noe annet en jul, som feks. feiring i syden eller annet.

Anonymkode: fe2f0...fde

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...