Gå til innhold

Julaften begynner å skape hodebry.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
8 minutter siden, Kanonføde skrev:

Neida, alle gleder er jo "affeksjonsverdi", så hvorfor ikke. Men en må bare ta det man får utdelt i livets lotteri.

Det er et luksusproblem dette. Nesten så jeg skammer meg plutselig. Her dør det barn i krig og nød hver dag og så sitter jeg og bekymrer meg for å at barna kanskje får en litt annerledes jul enn det de er vant til og attpåtil er redd for at det skal skade dem.

Nei, skjerp deg nicklus ! Angrer på hele tråden :)

Endret av Nicklusheletida
.

Fortsetter under...

1 minute ago, Nicklusheletida said:

Det er et luksusproblem dette. Nesten så jeg skammer meg plutselig. Her dør det barn i krig og nød hver dag og så sitter jeg og bekymrer meg for å at barna kanskje får en litt annerledes jul enn det de er vant til og attpåtil er redd for at det skal skade dem.

Nei, skjerp deg nickløs ! Angrer på hele tråden :)

Ikke ta det på den måten da! Det er jo om å gjøre å gjøre det beste ut av tilværelsen, og hvis det innebærer jul så bør man gjøre det beste ut av det. Ikke bry seg om mine personlige følelser for julens viktighet, folk er jo forskjellige og har ulike følelser for ting og tatt.

Men nei, det skader dem jo ikke. Det er jo klart.

Nicklusheletida
1 minutt siden, Kanonføde skrev:

Ikke ta det på den måten da! Det er jo om å gjøre å gjøre det beste ut av tilværelsen, og hvis det innebærer jul så bør man gjøre det beste ut av det. Ikke bry seg om mine personlige følelser for julens viktighet, folk er jo forskjellige og har ulike følelser for ting og tatt.

Men nei, det skader dem jo ikke. Det er jo klart.

Det var mine egne tanker som spant videre. Dine svar hadde ikke noe med det å gjøre :-)

Nå må jeg sove. God natt :)

Just now, Nicklusheletida said:

Det var mine egne tanker som spant videre. Dine svar hadde ikke noe med det å gjøre :-)

Nå må jeg sove. God natt :)

Lykke til på jobb i morra da! Sørg for å få nok hvile før morgendagens dont.

Det er viktig og flott å ta hensyn til barna, iallfall i en overgangsfase. Men det er også helt OK at julen finner nye former. Det er én ting at dere feiret jul i tidligere felles hjem, som var barnas barndomshjem, men kanskje på tide å sette strek når det ikke finnes mer? Ønsker du ikke å feire jul i eget hjem? (Ja, skjønner dette med plass og oppvaskmaskin, men likevel...) 

Jeg har også stor forståelse for kjærestens ønsker, men tenker at dette kanskje kom opp litt sent? Særlig når det overfor barna presenteres som noe HAN ønsker og ikke noe som DU har bestemt deg for. Derfor kan bedre løsning være å si allerede nå at dette blir siste jul du feirer med eksen. 

Vedr sted, om det er bedre å få gjennomført jul med kjæresten i felles hjem, så kan nok det være riktig. Det er lettere for barna dine å føle seg hjemme et sted som er deres mors hjem. 

Anonymkode: 0c91c...005

Annonse

34 minutes ago, morsan said:

Her klarte jeg tydeligvis å få fingrene bort på anonymknappen. Forrige innlegg var fra meg. :) 

Sier du "morschan", som trøndere gjør? Er du trønder, som Lillemus? Og Nils... merkelig mange trøndere her. Plot?

Just now, slabbedask said:

Har inntrykk det er kvinnfolk som mer mest opptatt av dette. Menn kunne nok helst sluppet hele greia.

Det stemmer nok i det store. Menn bruker nok mer penger på gaver, men gavene er ofte kjøpt etter at "juleferien" har begynt. Sånn er det bare.

Mor griner, og far slukker sorgen i flaska. Det beste hadde kanskje vært om ungene løp omkring alle de andre voksne, slik det gjøres hos enkelte urfolk. Det virker lykkelige, der de flyr rundt nakne og hytter med trespyd, dypt inne i Brasils dype skoger.

Nå ble jeg nesten litt poetisk her... kan det være julestemningen som kryper på?

12 minutter siden, Kanonføde skrev:

Sier du "morschan", som trøndere gjør? Er du trønder, som Lillemus? Og Nils... merkelig mange trøndere her. Plot?

Uttaler det som svenskene gjør det. Litt komisk i grunnen at dette er mitt twitternick, det ble valgt fordi jeg ikke kunne ha "mor" eller noe slikt på et tidspunkt hvor jeg var her kun for småbarnsforum. Morsan ble da valgt fordi jeg akkurat hadde tenkt på hvor irriterende det var med en godt voksen mann som hele tiden omtalte moren sin som morsan. 😂

4 minutter siden, slabbedask skrev:

Har inntrykk det er kvinnfolk som mer mest opptatt av dette. Menn kunne nok helst sluppet hele greia.

Er nok ikke sjelden at menn akker seg. Hvilket jeg synes er trist. De har selv ofte gode barndomsminner fra julefeiring, men sutrer og klager når kona prøver å gi HANS barn gode minner om jula... 

Annonse

2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Det beste hadde kanskje vært om ungene løp omkring alle de andre voksne, slik det gjøres hos enkelte urfolk. Det virker lykkelige, der de flyr rundt nakne og hytter med trespyd, dypt inne i Brasils dype skoger.

Nå ble jeg nesten litt poetisk her... kan det være julestemningen som kryper på?

Høres ikke spesielt julete ut, vel.

nei, kanskje man skulle melde seg inn i Jehovas Vitner?

2 minutes ago, morsan said:

Uttaler det som svenskene gjør det. Litt komisk i grunnen at dette er mitt twitternick, det ble valgt fordi jeg ikke kunne ha "mor" eller noe slikt på et tidspunkt hvor jeg var her kun for småbarnsforum. Morsan ble da valgt fordi jeg akkurat hadde tenkt på hvor irriterende det var med en godt voksen mann som hele tiden omtalte moren sin som morsan. 😂

Nei det høres bare teit ut. Godt voksne sønner bør minst bruke "muttern", eller tilsvarende som vektlegger at nå er jeg ikke barn lenger.

1 minute ago, slabbedask said:

Høres ikke spesielt julete ut, vel.

nei, kanskje man skulle melde seg inn i Jehovas Vitner?

Jeg syns det høre koselig om høvdingen inviterer til stor-jol. Så samles alle i en hall med flesk og mjød. Dagens samfunn er desosialiserende i sin natur; og den største enkeltdriveren er den tradisjonelle kristne familiekonstellasjon.

2 minutes ago, slabbedask said:

Syntes ikke det høres spesielt festlig ut.

Kun få av vaktens barn - kom til Farens rike rad,
for listig svik blant dem - førte flestemann dypt ned.
Dog kan man høre sangen - hver en Hedensk gammel høytid
for ja enna festes det - blant De Trofaste Ods Sønner.

16 minutter siden, Kanonføde skrev:

Kun få av vaktens barn - kom til Farens rike rad,
for listig svik blant dem - førte flestemann dypt ned.
Dog kan man høre sangen - hver en Hedensk gammel høytid
for ja enna festes det - blant De Trofaste Ods Sønner.

Er ikke så glad i flesk og mjød, vel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...