Gå til innhold

NHD-lærevansker og umodenhet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for endel år siden konstatert lærevansker, problemer med finmotorikken i fingrene og blandet pf med paranoia, ustabile og umodne trekk. Har lenge lurt på om de umodne trekkene, lærevanskene og finmotorikken kan ha en sammenheng. Kjenner meg mye igjen i det meste, men hva de mener er umodent vet jeg ikke. Mister ofte ting jeg holder i hendene som f.eks bestikk og forstår ikke alt like godt som andre. Karakterene på skolen gikk nedover etter hvert som jeg ble eldre og det gjorde karakterene mine også. Kan det umodne, lærevanskene og finmotorikken ha en sammenheng? Å så fall hvilken? Kan jeg ha flere diagnoser utenom blandet pf? 

Skrevet
3 timer siden, aa-k-j skrev:

Fikk for endel år siden konstatert lærevansker, problemer med finmotorikken i fingrene og blandet pf med paranoia, ustabile og umodne trekk. Har lenge lurt på om de umodne trekkene, lærevanskene og finmotorikken kan ha en sammenheng. Kjenner meg mye igjen i det meste, men hva de mener er umodent vet jeg ikke. Mister ofte ting jeg holder i hendene som f.eks bestikk og forstår ikke alt like godt som andre. Karakterene på skolen gikk nedover etter hvert som jeg ble eldre og det gjorde karakterene mine også. Kan det umodne, lærevanskene og finmotorikken ha en sammenheng? Å så fall hvilken? Kan jeg ha flere diagnoser utenom blandet pf? 

Ja, det er sammenheng mellom lærevansker/lav IQ og vansker med psykomotorisk tempo. WAIS måler dette. 

At karakterene dine ble dårligere og dårligere etter hvert som du ble eldre, skyldes mest sannsynlig at de teoretiske kravene ble skjerpet. Da vil en lærevanske automatisk bli mer og mer synlig. Det er helt normalt for mennesker i din situasjon. 

Lav IQ fører for noen også til vansker i sosial interaksjon og kan helt klart få en til å fremstå umoden. 

Skrevet
35 minutter siden, Janus30 skrev:

Ja, det er sammenheng mellom lærevansker/lav IQ og vansker med psykomotorisk tempo. WAIS måler dette. 

At karakterene dine ble dårligere og dårligere etter hvert som du ble eldre, skyldes mest sannsynlig at de teoretiske kravene ble skjerpet. Da vil en lærevanske automatisk bli mer og mer synlig. Det er helt normalt for mennesker i din situasjon. 

Lav IQ fører for noen også til vansker i sosial interaksjon og kan helt klart få en til å fremstå umoden. 

IQ-en min lå visst i normalområdet. 

Skrevet
5 timer siden, aa-k-j skrev:

IQ-en min lå visst i normalområdet. 

Hvis du med normalområdet mener en fullskala IQ på mellom 90 og 110 har du ikke generelle lærevansker i ordets tradisjonelle betydning. 

Man kan imidlertid ha en spesifikk vanske, f. eks nonverbale vansker eller en språkvanske. Dette kan man se på en WAIS. Hvis du har normalt gode skårer på alle indekser bortsett fra f. eks den verbale, kan det være en indikasjon på en språkvanske hvis spriket er signifikant/stort. 

Skrevet
35 minutter siden, Janus30 skrev:

Hvis du med normalområdet mener en fullskala IQ på mellom 90 og 110 har du ikke generelle lærevansker i ordets tradisjonelle betydning. 

Man kan imidlertid ha en spesifikk vanske, f. eks nonverbale vansker eller en språkvanske. Dette kan man se på en WAIS. Hvis du har normalt gode skårer på alle indekser bortsett fra f. eks den verbale, kan det være en indikasjon på en språkvanske hvis spriket er signifikant/stort. 

Skal be om å få lese journalen min. Kanskje det står bedre forklart der enn den forklaringen jeg fikk muntlig. 

Skrevet
42 minutter siden, aa-k-j skrev:

Skal be om å få lese journalen min. Kanskje det står bedre forklart der enn den forklaringen jeg fikk muntlig. 

Gjør det:) Be om forklaringer om noe er uklart. 

Skrevet
På 8.11.2016 den 19.22, Janus30 skrev:

Hvis du med normalområdet mener en fullskala IQ på mellom 90 og 110 har du ikke generelle lærevansker i ordets tradisjonelle betydning. 

Man kan imidlertid ha en spesifikk vanske, f. eks nonverbale vansker eller en språkvanske. Dette kan man se på en WAIS. Hvis du har normalt gode skårer på alle indekser bortsett fra f. eks den verbale, kan det være en indikasjon på en språkvanske hvis spriket er signifikant/stort. 

Hva mener du med ordets tradisjonelle betydning? Generelle lærevansker kan ha andre faktorer enn kun lavere IQ.. Andre faktorer kan være dårlig skolegang, diagnoser, sykdom, skade, miljø/personlige årsaker/problemet eller så "enkelt" som at personen har lest og skrevet meget lite opp gjennom.

Skrevet
1 minutt siden, Maw87 skrev:

Hva mener du med ordets tradisjonelle betydning? Generelle lærevansker kan ha andre faktorer enn kun lavere IQ.. Andre faktorer kan være dårlig skolegang, diagnoser, sykdom, skade, miljø/personlige årsaker/problemet eller så "enkelt" som at personen har lest og skrevet meget lite opp gjennom.

Godt skrevet. Ts her. Jeg var og er ganske flink til å lese og skrive og var god i matte og samfunnsfag. Men læring i andre fag spesielt videregående slet jeg ganske mye med. Måtte ha tilpasset undervisning i enkelte fag uten at jeg ble forklart hvorfor. Men skjønner jo det nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...