Gå til innhold

Er icd 10 samling av psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Blomsterfluen
Skrevet

Er agorafobi en angst som er psykisk lidelse, siden det i sjornalen mim fra 2015 at jeg har f40.0, fra icd 10?

Skrevet
5 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

Er agorafobi en angst som er psykisk lidelse, siden det i sjornalen mim fra 2015 at jeg har f40.0, fra icd 10?

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg rett. ICD-10 er kodeverket som brukes i spesialisthelsetjenesten. Her finner du både somatiske og psykiatriske diagnosekoder. Demens, overvekt, beinbrudd og diagnosekoder for andre festlige ting finner du også i ICD-10 :D

Blomsterfluen
Skrevet
2 minutter siden, vElsigna skrev:

Jeg vet ikke helt om jeg forstår deg rett. ICD-10 er kodeverket som brukes i spesialisthelsetjenesten. Her finner du både somatiske og psykiatriske diagnosekoder. Demens, overvekt, beinbrudd og diagnosekoder for andre festlige ting finner du også i ICD-10 :D

Jeg har på papiret i jornalen sosial fobi - f40.0. Er det en psykisk lidelse å ha sosial fobi, eller er det noe helt annet?

Skrevet
Akkurat nå, Blomsterfluen skrev:

Jeg har på papiret i jornalen sosial fobi - f40.0. Er det en psykisk lidelse å ha sosial fobi, eller er det noe helt annet?

Hvem var det som stilte den diagnosen da? ...og har du sosial angst? Om man regner det som en psykisk lidelse har jeg vel ikke reflektert noe rundt, så sånn sett har jeg vel ingen svar...

Jeg skal ikke påstå at noe er verken det ene eller det andre, men en av grunnene til at journalene nå skal være lettere tilgjengelig for pasienter på helsenorge.no er at alle skal ha mulighet til å se hva som er skrevet (og dermed protestere dersom det er satt diagnoser som tydelig er feil, ført inn uriktige opplysninger og lignende). 

Blomsterfluen
Skrevet
1 minutt siden, vElsigna skrev:

Hvem var det som stilte den diagnosen da? ...og har du sosial angst? Om man regner det som en psykisk lidelse har jeg vel ikke reflektert noe rundt, så sånn sett har jeg vel ingen svar...

Jeg skal ikke påstå at noe er verken det ene eller det andre, men en av grunnene til at journalene nå skal være lettere tilgjengelig for pasienter på helsenorge.no er at alle skal ha mulighet til å se hva som er skrevet (og dermed protestere dersom det er satt diagnoser som tydelig er feil, ført inn uriktige opplysninger og lignende). 

En autisme spessialist i spesialhelsetjenesten som er psykolog og tok tester på maaaaange skjema over 2-3 dager i psyk i haugesund i 2015.

Blomsterfluen
Skrevet
2 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Dette er ICD-10:

ICD-10

Ok. Så da må vel f40.0 agorafobi være en angstlidelse som ligger inni "psykisk lidelse", siden f er psykisk lidelser i icd 10?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
1 minutt siden, Blomsterfluen skrev:

Ok. Så da må vel f40.0 agorafobi være en angstlidelse som ligger inni "psykisk lidelse", siden f er psykisk lidelser i icd 10?

Ja, det er helt sikkert en angstlidelse som er en psykisk lidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...