Gå til innhold

GRUSOMT vond lymfeknut/kul i nakken! Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våknet opp med at det var vondt å bøye nakken og fikk vondt av å ligge på hodeputa. Kjente meg i nakken, og jeg har to kuler i nakken på hver sin side som alltid har vært der (sikkert lymfeknute), men den ene er forstørret og gjør forferdelig vondt. Kan ikke bøye nakken eller hodet ordentlig, kan så vidt ta borti den uten at det gjør vondt. Auuuu! :o I tillegg kan man se den gjennom huden. 

Tenker at det kanskje går over av seg selv, men.. har aldri opplevd det før. Er det vits å dra til legen? For ca 6 år siden var jeg hos legen med samme kulen, men bare fordi jeg ikke visste hva det var. Fikk ingen svar, og jeg trengte ikke bekymre meg heller, sa han.

Anonymkode: a675d...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg synes du kan gå til legen med dette. Det høres mest ut som en betennelse.

Jeg lurer jeg også på om det kan være en skikkelig stor, dyp kvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Trine said:

Har du gjort noe spesielt de siste dagene? F.eks skuffet snø?

Nei, det har jeg ikke gjort. Har hatt betennelse i tannkjøttet, men det er jo borte for lengst. Leste at det kan ha sammenlikning, men etter så lang tid virker rart. Det er det eneste som passer så langt da!

9 minutes ago, Gargamel said:

Jeg synes du kan gå til legen med dette. Det høres mest ut som en betennelse.

Jeg lurer jeg også på om det kan være en skikkelig stor, dyp kvise.

Ja det er nok sikkert det... Men da går det vel over av seg selv kanskje? Kan jo vente litt for å se.

Legen sa det mest sannsynlig er lymfeknute eller fettkul. Kulen kan også røres på. Men vet ikke nå, for jeg kan ikke komme borti den.. 

Ts

Anonymkode: a675d...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke gjort. Har hatt betennelse i tannkjøttet, men det er jo borte for lengst. Leste at det kan ha sammenlikning, men etter så lang tid virker rart. Det er det eneste som passer så langt da!

Ja det er nok sikkert det... Men da går det vel over av seg selv kanskje? Kan jo vente litt for å se.

Legen sa det mest sannsynlig er lymfeknute eller fettkul. Kulen kan også røres på. Men vet ikke nå, for jeg kan ikke komme borti den.. 

Ts

Anonymkode: a675d...da9

Ok, da er det nok ikke bare en skikkelig muskelknute. Du kan ha ligget forkert og at det er grunnen til at du har så vondt. Hvor forstørret er kulen? Jeg våknet en gang med en enorm kul på halsen/nakken, de tok det veldig seriøst på sykehuset, men det var ingenting og den ble borte av seg selv. Om den bare er litt forstørret så klarer jeg ikke se sammenhengen mellom kulen og nakkesmertene, men nå er jo heller ikke jeg noen lege ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Trine said:

Ok, da er det nok ikke bare en skikkelig muskelknute. Du kan ha ligget forkert og at det er grunnen til at du har så vondt. Hvor forstørret er kulen? Jeg våknet en gang med en enorm kul på halsen/nakken, de tok det veldig seriøst på sykehuset, men det var ingenting og den ble borte av seg selv. Om den bare er litt forstørret så klarer jeg ikke se sammenhengen mellom kulen og nakkesmertene, men nå er jo heller ikke jeg noen lege ;) 

Okei, ja det kan jo ha skjedd. 
Den er såpass stor at man ser den stikke ut utenfra. Ikke svære greier, men nok til å se og kjenne. Den var en del mindre tidligere.

Det verste er hvor vondt den gjør. Å komme borti kulen og området rundt er helt ufattelig vondt. Har lest litt om lymfeknuter nå, og det er mest sannsynlig bare en eller annen infeksjon i kroppen som gjør at blodet strømmer til lymfeknutene og skaper hevelse + smerter. Eller noe sånt... :) 

Håper bare jeg slipper å ha så vondt lenge. Fikk en klem i dag og personen kom borti nakkeområdet.... AU!!! 

Anonymkode: a675d...da9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, ja det kan jo ha skjedd. 
Den er såpass stor at man ser den stikke ut utenfra. Ikke svære greier, men nok til å se og kjenne. Den var en del mindre tidligere.

Det verste er hvor vondt den gjør. Å komme borti kulen og området rundt er helt ufattelig vondt. Har lest litt om lymfeknuter nå, og det er mest sannsynlig bare en eller annen infeksjon i kroppen som gjør at blodet strømmer til lymfeknutene og skaper hevelse + smerter. Eller noe sånt... :) 

Håper bare jeg slipper å ha så vondt lenge. Fikk en klem i dag og personen kom borti nakkeområdet.... AU!!! 

Anonymkode: a675d...da9

Hmm...skal man få så vondt av en betennelse da? Jeg ville nok kontaktet legen om det ikke har blitt bedre til mandag.

God bedring :) Får håpe det blir borte like fort som det kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lymfesystemet er en del av kroppens infeksjonsforsvar, og lymfeknuter hovner gjerne opp når du har en infeksjon i kroppen. At lymfeknuter hovner opp kan også være et tegn på malign sykdom (men uansett hvilket symptom du skulle finne på å google vil jo potensielt kunne skyldes noe farlig). Du kan jo kjenne etter om lymfekjertler andre steder på kroppen er hovne eller ømme (hals, under armer, lyske). Jeg ville ringt lege dersom den ikke blir bedre i løpet av noen dager, dersom dette opptrer flere steder på kroppen, eller ved tiltakende sykdomsfølelse. Jeg vil forøvrig ikke at du skal høre på meg, men vurdere selv om og når du skal ringe legen. -_-

Anonymkode: 7005e...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...