Gå til innhold

Depresjon og angst. Til NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kan siden tidlige barneår minnes at jeg I perioder har vært nedstemt og engstelig. Når jeg flyttet til en annen by for å studere hadde jeg vel min første depresjon, som varte flere mnd. Søkte ikke hjelp. I årene som fulgte hadde jeg et par episoder til med depresjoner, hvor jeg til slutt dro til fastlegen min for dette. Begynte da på cipralex, med god effekt. Sluttet etter noen mnd. En ny depresjon kom året etterpå, ny runde med cipralex med god effekt. Nå i vår fikk jeg igjen en depresjon, med mye angst. I forkant var jeg gjennom et tøft samlivsbrudd som jeg tror utløste det, men er over dette nå. Begynte på nytt med cipralex og måtte opp i 20mg for å få effekt. Fikk da bivirkninger i form av masse muskelrykninger, så måtte trappe ned til 15. Har variert litt mellom 15mg og 10mg nå, men føler meg veldig deprimert. Har liksom mistet piffen helt. Er totalt utslitt hele tiden, har mye angst, søvnproblemer og føler meg generelt utafor. Altså, cipralex hjelper meg ikke denne gangen. Jeg er dødssliten etter et par dager på jobb, eller andre anstrengelser. Isolerer meg, og føler ingen glede over noe. Følte meg litt "ovenpå" de andre gangene jeg brukte cipralex, men overhodet ikke manisk. Bare litt hyper og ukritisk i pengebruk kanskje. Er så lei av at depresjonen kommer igjen og igjen, og utrolig lei av all angsten jeg har, som er indre uro som nesten ikke er til å holde ut. Har sobril som jeg tar når det er som verst, og da våkner jeg liksom litt og klarer å utføre husarbeid og være blid og sosial. Føler meg som meg selv på en måte da. Skal til fastlegen til uka, men føler han bare har tro på cipralex og vil at jeg skal fortsette med dette. Men det hjelper jo ikke noenting! Jeg blir bare helt tiltaksløs. Har følt meg så utmattet og sliten siste ukene, kunne tenkt meg å holde senga og bare sove hele tiden. Begynner å bli helt motløs og fortvilet.. har du noen råd? Er det noen annen medisin som kanskje kunne hjulpet meg mer? Prøver å være mye ute på tur i naturen, og dra på jobb. Men har ingenting å gi ellers føler jeg. Veldig takknemlig for svar!

Anonymkode: 681cb...bab

Gjest Kanuttius
Skrevet

Angst handler om stress sier min psykolog. Noe har en gang stresset oss enten nylig eller i de årene vi formes (som barn/ung).  Vet ikke om det vekker noen tenker hos deg men hos meg gjorde de det. Stress kan også oppleves som om man er litt hyper. 

Uansett. Jeg syne ikke du skal godta å kun få cipralex som eneste behandling gang på gang. Be om å bli henvist til psykolog. Noe ligger bak når depresjonene kommer igjen gang på gang. 

Skrevet

Håper du får svar av NHD. Det må kunne finnes en løsning, mye er jo uprøvd. Hvis du ikke får svar; har du mulighet til en secound opinion hos en annen lege? 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medikamentelt vil jeg anbefale å skifte til Brintellix. Hvis du ikke plages med angst utenom depresjonsperiodene, kan tillegg av Wellbutrin være et alternativ til Brintellix.

Jeg må legge til at du nå tilhører den gruppen hvor en skal vurdere fast behandling med AD. I hvert fall skal du behandles lenge denne gangen (> 5 år).

Skrevet
20 timer siden, BamseLiten skrev:

Angst handler om stress sier min psykolog. Noe har en gang stresset oss enten nylig eller i de årene vi formes (som barn/ung).  Vet ikke om det vekker noen tenker hos deg men hos meg gjorde de det. Stress kan også oppleves som om man er litt hyper. 

Uansett. Jeg syne ikke du skal godta å kun få cipralex som eneste behandling gang på gang. Be om å bli henvist til psykolog. Noe ligger bak når depresjonene kommer igjen gang på gang. 

Vil nå ikke si at angst handler om stress. Kanskje for noen, men finnes klart andre faktorer også.

Skrevet
20 timer siden, BamseLiten skrev:

Angst handler om stress sier min psykolog. 

Det tror jeg nok stemmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...