Gå til innhold

Ad og "periodisk eupf"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg i perioder fyller kriterier for eupf. Hvis dette er blanda episoder ved bipolar, er det likevel lurt å gå opp igjen i dose på venlafaxin? Lest at ad kan trigge slike episoder. 

Vet ikke hvor godt du hukser,  men reduserte fra 225 til 150 etter råd fra psykiater. Hadde hatt en lengre god, kanskje på grensen til hypoman innser jeg nå, periode. 2 uker etter reduksjon av  Efexor, begynte denne ustabile perioden hvor jeg veksler mellom kort lunte, grining, nedstemthet, lett oppstemthet og normal. Veksler fra flere ganger daglig til noen dager imellom. Ikke så intenst nå som forrige uke, men likevel..

Har hatt det slik før., da på 225 mg Efexor, samme dose lamotrigin som nå ( som kanskje ikke er virksom dose ennå), Remeron 45 mg, Vallergan og zopiclon etter behov.

Nå bruker jeg ellers Tolvon 10 mg og lamictal 200 mg

Vet du i utgangspunktet ikke ville redusere Efexor, men når det førstår er som det er? Har fått klarsignal fra fastlegen til å øke igjen om jeg føler behov så nå gjør jeg det om du anbefaler det. Bare lurer på om det er kontraindisert ved blanda episoder?

Hvis jeg var alene kunne jeg alltids holde ut en stund slik, men sliter mest med å holde ut tanken på at min irritabilitet går ut over de jeg er aller mest glad i.

Skrevet

EUPF er ikke en periodisk sykdom, ala det bipolar lidelse eller depresjon er. Det er en personlighetstype/forstyrrelse. Man kan også der ha gode og dårlige perioder, men generelt er det personlighetstrekk som er helt gjennomgående for hvordan du er og oppfører deg. Du kan ikke ha perioder med EUPF.

Bipolar lidelse kan ha symptomer som sterkt kan minne om trekk du kan ha ved EUPF. Men trekkene er gjerne mer objektive ved bipolar lidelse enn ved EUPF.

Eksempelvis: Hvis du scorer 50 poeng på MADRS (spesielt hvis du tar testen selv) men likevel greier å fungere sånn tålig greit på jobb, så er det et eksempel på at du føler deg ekstremt deprimert men kanskje ikke (biologisk) er det likevel. Det kan være et eksempel på noe man oftere opplever ved EUPF enn ved bipolar lidelse. Altså at reaksjonene er noe overdrevet i forhold til objektive realiteter. 

At du har en vanskelig periode etter at du reduserte på AD er heller ikke "typisk" for EUPF. Det typiske ved EUPF er at man (foruten en del andre kriterier) veksler ekstremt lett ut fra objektivt sett lite dramatiske hendelser. F.eks følelsen av at verden faller helt i grus for at en venn avviser deg eller at man har et ekstremt vekslende forhold til sine relasjoner (elsk-hat).

Skrevet (endret)
27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

EUPF er ikke en periodisk sykdom, ala det bipolar lidelse eller depresjon er. Det er en personlighetstype/forstyrrelse. Man kan også der ha gode og dårlige perioder, men generelt er det personlighetstrekk som er helt gjennomgående for hvordan du er og oppfører deg. Du kan ikke ha perioder med EUPF.

Bipolar lidelse kan ha symptomer som sterkt kan minne om trekk du kan ha ved EUPF. Men trekkene er gjerne mer objektive ved bipolar lidelse enn ved EUPF.

Eksempelvis: Hvis du scorer 50 poeng på MADRS (spesielt hvis du tar testen selv) men likevel greier å fungere sånn tålig greit på jobb, så er det et eksempel på at du føler deg ekstremt deprimert men kanskje ikke (biologisk) er det likevel. Det kan være et eksempel på noe man oftere opplever ved EUPF enn ved bipolar lidelse. Altså at reaksjonene er noe overdrevet i forhold til objektive realiteter. 

At du har en vanskelig periode etter at du reduserte på AD er heller ikke "typisk" for EUPF. Det typiske ved EUPF er at man (foruten en del andre kriterier) veksler ekstremt lett ut fra objektivt sett lite dramatiske hendelser. F.eks følelsen av at verden faller helt i grus for at en venn avviser deg eller at man har et ekstremt vekslende forhold til sine relasjoner (elsk-hat).

Er klar over dette. Derfor jeg skrev "periodisk eupf" slik, med hermetegn. Fyller kriteriene i perioder, bortsett fra dette med å være stabilt ustabil da. Kan ikke ha perioder med eupf, men har perioder med en del symptomer på eupf.  Å bruke dette uttrykket med eupf var en måte å beskrive tilstanden mi på, ikke ment som en diagnose.  Er nok ikke alene om å se det slik at jeg opptrer som om jeg har den lidelsen i perioder. Jeg..fikk eupf type borderline som tentativ diagnose en gang jeg var innlagt og i en slik tilstand.  Nå føler jeg fortsatt avsky når jeg tenker på den behandleren, men akkurat at han tenkte eupf kan jeg forstå. 

Kvervulerer jeg og går i forsvar nå?

Endret av Villanda
Skrevet
21 minutter siden, Villanda skrev:

Er klar over dette. Derfor jeg skrev "periodisk eupf" slik, med hermetegn. Fyller kriteriene i perioder, bortsett fra dette med å være stabilt ustabil da. Kan ikke ha perioder med eupf, men har perioder med en del symptomer på eupf.  Å bruke dette uttrykket med eupf var en måte å beskrive tilstanden mi på, ikke ment som en diagnose.  Er nok ikke alene om å se det slik at jeg opptrer som om jeg har den lidelsen i perioder. Jeg..fikk eupf type borderline som tentativ diagnose en gang jeg var innlagt og i en slik tilstand.  Nå føler jeg fortsatt avsky når jeg tenker på den behandleren, men akkurat at han tenkte eupf kan jeg forstå. 

Kvervulerer jeg og går i forsvar nå?

Ikke i det hele tatt, du forsøker bare å forklare hvordan du har det. 

Skrevet

Jeg kjenner et par med borderlinediagnosen og de svelger barberblader og andre ting. Helt forferdelig

Skrevet
2 timer siden, kovakova skrev:

Jeg kjenner et par med borderlinediagnosen og de svelger barberblader og andre ting. Helt forferdelig

Nå er det nok veldig mange som ikke svelger barberblader og andre ting! Det kan slå ut på flere forskjellige måter, og det som du beskriver er ekstremversjonen

Skrevet
Akkurat nå, Cammomille skrev:

Nå er det nok veldig mange som ikke svelger barberblader og andre ting! Det kan slå ut på flere forskjellige måter, og det som du beskriver er ekstremversjonen

Det skjønner jeg også

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...