Gå til innhold

Vente hvor lenge med å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar 1 og vært lagt inn med mani med psykose noen ganger. Jeg har alltid hatt innsikt og søkt hjelp selv. Men jeg har blasert meg selv på sosiale medier. Så jeg er utrolig redd folk skal sende inn et tonn med bekymringsmeldinger til barnevernet om jeg skulle bli gravid. Hvor lenge ble jeg vente, hvor lang tid ta det for folk å "glemme"? Er jo redd eggene mine skal tørke inn pga alder også. Er redd jeg blir fratatt ungen med en gang pga min fortid med mani selv om jeg kunne blitt en kjempegod mor! 

Anonymkode: 630dd...277

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Utgangspunktet ditt er feil. Det er ikke "de andres husk eller glemming" som skal avgjøre dette.

Med BP1 antar jeg at du er medisinert. Sammen med mannen din skal du snakke med din psykiater om at dere ønsker barn. Så skal dere legge en plan for oppfølgingen i graviditeten og etter fødselen. I denne planleggingen skal dere ta med fastlegen, fødeavdelingen (gynekolog og jordmor) og helst også helsesøster. Vi har gjort dette mange ganger, og det har alltid gått bra på denne måten.

Uten en slik planlegging og med et tverrfaglig team i ryggen er faren overhengende for fødselspsykose og langvarig innleggelse i akuttavdeling.

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...