Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen her erfaring med LAR? Fordeler og ulemper, hjalp det?

Skrevet

Jeg har ikke erfaring selv, men leste tilfeldigvis en helt ny artikkel om LAR i formiddag, hvor det står at nær 80% av brukerne velger å bli i behandlingen.  Det bør jo være et tegn på at det fungerer bra. 

En litt eldre artikkel, sier dette om LAR-pasientene:

• Nesten 50 prosent lavere dødelighet blant LAR-pasienter sammenlignet med de som ventet på behandling.
  • 75 prosent reduksjon i rusrelatert sykelighet.
  • 60 prosent reduksjon i kriminalitet.    

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har vært LAR-lege i flere år, så jeg har litt erfaring.

Jeg ser slik på rusmisbruk (kortversjonen): Det starter med en del dumme valg og ender med sykdom. De dumme valgene består i å forsøke skumle rusmiddel flere ganger og ikke slutte enda mens det er mulig. Til slutt er en så avhengig at det er en sykdom.

LAR gir personen en ny sjanse. Opioidavhengigheten holdes i sjakk av et legemiddel - helst Suboxone. De som lærte av forrige dårlige valg, de får et tilfredsstillende og godt liv. De slipper jakten på penger for å finansiere stoff. De kan gå ut av rusmiljøet, og de slipper hele tiden å være redd for å bli tatt. Dessuten slipper de som besitter en samvittighet egen og andres fordømmelse pga kriminalitet.

Noen lærte dessverre ikke og utvikler et sidemisbruk med andre rusmidler i tillegg. De får det ikke særlig bedre enn de hadde det.

Skrevet

Takk for svar!

For min del håper jeg å få orden på økonomien og rett og slett kontroll på misbruket mitt. Sånn som det er nå er det avhengigheten som har kontroll på meg og ikke motsatt. Overdosefaren er stor, kanskje spesielt fordi jeg i perioder er så dårlig psykisk at jeg ikke bryr meg om det skulle skje noe. Jeg blander også mye. Det er vanskelig å planlegge ting (reise bort ol.) fordi jeg hele tiden må ta hensyn til at kroppen trenger en viss dose for å holde seg gående. 

Det som imidlertid bekymrer meg er at jeg bare er i begynnelsen av tjueårene og har en relativt kort historie med rus. Jeg trodde egentlig ikke at jeg kvalifiserte til LAR overhodet, men på grunn av ganske massiv bruk av heroin i tillegg til flere andre stoffer gjør jeg visst det. Håpet er å få opiatavhengigheten under kontroll for å rydde plass til å jobbe med de andre stoffene, det er rett og slett helt nødvendig å minske den konstante, overhengende faren for overdose. 

Jeg er, som dere sikkert har skjønt, helt ny på dette og vet ikke noe om hvordan det fungerer. Får man en pille og tar den til fast tid hver dag? Flere ganger daglig? Eller etter behov? 
Vil jeg oppleve noen form for rus av Subutex, eller er det bare for å fjerne abstinensene?
Må jeg hente pillene på apoteket hver dag, eller henter jeg de samlet en gang i uken, typ?

Skrevet

Skal gi det et utfyllende og skikkelig svar i morgen.

Skrevet

Det ble en raskere remis enn forventet, så svaret kommer i dag.

Du er absolutt "gammel nok" til å komme i LAR. Jo før du kommer deg i dette opplegget, jo bedre er din prognose/din utsikt til å få et ok liv med god livskvalitet.

Du kontakter fastlegen din og får denne til å søke LAR sammen med deg.

Når LAR er innvilget, må du avruses på nåværende opiatmisbruk og starte med substitusjon - helst Suboxone. Opptrappingen skjer over tre dager til 16 mg. 

De første tre måneder er det daglig utlevering der du tar dosen i andres påsyn. Ved god rusmestring (kontrolleres med urinprøver) kan du gå over på utlevering tre ganger i uka etter tre mnd. Ved utlevering må du ta denne dagens dose på stedet under oppsyn.

Du finner opptrappingsplanen / "Hentestigen" på side 72 i vedlegget.

Retningslinjer for LAR

Har du flere spørsmål, er det bare å kjøre på. Jeg skal svare etter beste evne.

Skrevet

Under oppsyn HVER dag? Er det helt standard? Jeg er veldig opptatt av å skjule dette for bla. familie, da høres det vanskelig ut å skulle hente hver dag.. Kanskje dumt spørsmål, men hvem deler da ut i helger ol.? Er det mulig å få utdelt for et par dager av gangen fra starten av?

Det er forresten DPS som skal ha ansvaret for LAR-behandlingen, men fastlegen som skriver ut medisinene. 

Hvordan vil det være å slutte med Subutex i forhold til heroin, bedre/verre?

Takk for utfyllende og gode svar!

Skrevet

Henteordningen er helt standard. I helgen kan det være rusteamet i kommunen eller psykiatrisk sykepleier som deler ut. Det er aldri noe problem å finne en utdeler. To dager av gangen vil være umulig i starten. Om du følger opplegget 100% kan det nok være mulig å få for to dager på lørdag før det har gått tre måneder.

Det er langt lettere å slutte på Subutex enn på heroin.

Skrevet

Dumt spørsmål (igjen), men hva gjør jeg da feks i julen, når jeg skal være borte i 4 dager?

Er det mulig å få til ordninger i hverdagene hvor et rusteam kommer hjem til meg med medisinene, eller er det krav om oppmøte på feks DPS daglig? Leste at det stod at henteordningene skal kunne tilpasses så hverdagen går mest mulig som vanlig, og for min del høres det vanskelig ut hvis jeg må møte opp på DPS hver eneste dag.

Skrevet

Det er vanligvis fint mulig å få medisinen hjem til seg. Si fra i god tid når du skal reise bort og hvor. Utdeling lar seg ordne over hele landet :-)

Skrevet

Skjønner, men der forsvinner jo muligheten til å skjule dette for familien. Er det såpass rigide regler at jeg må vurdere å utsette oppstart til etter nyttår?

Skrevet

Det tar vanligvis noe tid fra søknad til oppstart, så du kan like godt starte søknadsprosessen i dag. Dessverre tror jeg det uansett ikke blir oppstart før over nyttår.

En ting tror jeg du tar feil på, og det er at du klarer å holde ditt nåværende misbruk skjult for familien. De merker det helt sikkert. De vil nok være langt mer fornøyd og trygg med at du er i LAR enn med at du har et ukontrollert, illegalt misbruk.

Grip sjansen og ring fastlegen din i dag. Sannsynligvis har du bare dette ene livet. Ikke rot det bort i narkorus. Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...