Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann reagerer astmatisk når jeg bruker hårgele, hårskum, hårspray etc. Finnes det produkter som ikke framkaller allergi? Jeg har prøvd både produkter fra frisør og produkter fra dagligvarebutikker. Det kan være parfymen i produktene han reagerer på, men det kan like gjerne virke som om han reagerer mest utpå dagen når produktene blir til "støv" i håret mitt. Når jeg bruker disse produktene, må jeg vaske håret hver dag, og jeg har fått veldig tørt hår etter hvert.

Samtidig vil jeg spørre om noe helt annet. Jeg har fått tørr hud/eksem på ytre kjønnslepper, bare på den ene siden. Dette har jeg hatt i to-tre år. Det eneste som hjelper er hydrokortisonsalve. Finnes det noe som helbreder bedre? Eksemen kommer nemlig alltid igjen bare få dager etter at jeg har avsluttet hydrokortisonbruken. Hvor ofte kan jeg bruke hydrokortison? Jeg er 52 år.

Hilsen mef

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41500-h%C3%A5rpleieprodukter-og-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mef

Astmatiker reagerer ofte på lukter i parfymerte produkter - og graden av reaksjon er avhengig av tilstanden generelt. Noen ganger, når astmaen er velregulert og det ikke er andre tilleggsfaktorer som forkjølelser o.l. kan man tåle mer enn i dårligere perioder. Dette er ikke en allergisk reaksjon, men en ren irritantreaksjon på irriterende stoffer i likhet med reaksjonen som kommer på røyk, eksos osv. Vi råder til å unngå parfymerte hud- og hårpleieprodukter - de finnes, spør i parfymeri eller på apoteket.

Når det gjelder problemet med eksem på kjønnsleppene så er det lurt om du snakker med legen din - dette kan muligens ha sammenheng med overgangsalder og redusert produksjon av kjønnshormoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...