Gå til innhold

Konservative psykiatere?


Powpow94

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Har dessverre sett mange "pseudodumme" (falsk dumme) med ADHD. Når en ikke kan konsentrere seg, kan en knapt lære seg noe, og en vil lett oppfatte seg selv som dum. Med korrekt medikamentell behandling har jeg sett mange voksne ta utdannelse, lære seg mye, bli tilfredse og ikke minst slutte å se på seg selv som dum.

Stå på :-)

Man trenger ikke ha ADHD for å ha den problematikken der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Liten40
12 timer siden, Psykia AS skrev:

Erfaringsmessig er det svært sjelden at pasientene er helt fornøyde med bruk av Ritalin kapsel som er det eneste norske myndigheter har forhåndsgodkjent for bruk på blå resept.  De aller fleste opplever at Elvanse eller Concerta fungerer funger bedre og/eller gir mindre bivirkninger. Dette er og helt logisk når man ser på den svært ujevne serumkurven man får ved bruk av Ritalin kapsel, virkestoffet methylfenidat har en virketid på kun noen få timer, Ritalin kapsel frigjør dette kun to ganger og da må man opp i høyere doser enn ved bruk av Concerta (samme virkestoff frigjøres 3 ganger), noe som selvfølgelig gjør at risikoen for ubehagelige bivirkninger som for eksempel hjertebank og hodepine 5-7 timer etter inntak av Ritalin kapsel blir mindre ved bruk av Concerta. De fleste har og behov for en ekstra (litt mindre) dose på ettermiddagen for å ha effekt ut dagen (evt kortidsvirkende Ritalin tabletter hvis søvnvansker), dette gjelder særlig ved Ritalin kapsel (men og ved Concerta). Mange har restsymptomer slik at ettermiddagsdose kan være vanskelig å huske eller at man er i en situasjon hvor det ikke passer seg å ta en tablett eller kapsel på ettermiddagen, et langtidsvirkende preparat som for eksempel Elvanse (virketid (12-13 timer) vil da være å foretrekke. Vår erfaring er at det det kun unntaksvis ikke er aktuelt å prøve ut noe annet enn Ritalin kapsel.

Det er og viktig å være klar over at risikoen for å utvikle depresjoner er mye høyere på methylfenidat preparatene (Ritalin kapsel, Ritalin, Concerta, Medikinet, Equasym depot) enn på Elvanse, Intuniv og Strattera. Slike depresjoner kan først komme etter mange måneders bruk. Og på DPS er da ofte pasientene for lengst sendt videre til fastlegen.... Etter stabilisering på ADHD medisiner bør pasienten følges opp av spesialisten med blodprøver og kontroll / evaluering etter ytterligere 6 måneder før endelig overføring til fastlege, spørsmål fra spesialisten om depresjonssymptomer siste 6 måneders periode bør da være rutine.

Methylfenidat skal i utgangspunktet ikke brukes der det har vært alvorlig depresjon i sykehistorien, det er kontraindisert (jf Felleskatalogen)

Så selv uten psykosesykdom utelukkes de fleste adhd-medisiner pga depresjoner? Dvs at en med schizoaffektiv (som både har psykose og depresjon) er en ganske utsatt for bivirkninger av adhd-medisiner? Selv om det var adhd som lå i bunnen, og kanskje til og med utløste psykosesykdommen (pga å stadig bli utbrent/utslitt av å klare det alle andre tydeligvis fikk til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Liten40 skrev:

Så selv uten psykosesykdom utelukkes de fleste adhd-medisiner pga depresjoner? Dvs at en med schizoaffektiv (som både har psykose og depresjon) er en ganske utsatt for bivirkninger av adhd-medisiner? Selv om det var adhd som lå i bunnen, og kanskje til og med utløste psykosesykdommen (pga å stadig bli utbrent/utslitt av å klare det alle andre tydeligvis fikk til).

Ved depresjoner er det kun ved alvorlig grad det er kontraindikasjoner.

Følgende preparater kan brukes ved tidligere og pågående alvorlig depresjon: Elvanse, Intuniv og Strattera

Kan brukes ved tidligere alvorlig depresjon, men ikke ved pågående: Attentin

Skal ikke brukes hvis tidligere eller pågående alvorlig depresjon: Ritalin kapsel, Ritalin tbl, Concerta, Medikinet, Equasym depot

Hvis legen allikevel velger å bruke et preparat som er kontraindisert må dette begrunnes særskilt i journalen.

Kriterier for diagnosen depresjon (ICD-10 F32)

Tilstand med senket stemningsleie som forandrer seg lite i fra dag til dag og som varer i minst 2 uker. Både kjernesymptomer og tilleggssymptomer må være tilstede, graden av depresjon avgjøres av antall symptomer.

KJERNESYMPTOMER:

  • Depressivt stemningsleie
  • Tap av interesse- eller glede
  • Nedsatt energi eller økt trettbarhet

TILLEGGSSYMPTOMER:

  • Redusert selvfølelse og selvtillit
  • Skyldfølelse eller selvbebreidelser
  • Tilbakevendende tanker om død eller selvmord eller suicidal handling
  • Redusert konsentrasjon eller oppmerksomhet
  • Agitasjon eller hemning i psykomotorisk aktivitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Endring i appetitt med vektendring

Mild depresjon:

2 kjernesymptomer og 2-3 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 1-2 tilleggssymptomer

Moderat depresjon:

2 kjernesymptomer og 4-7 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 3 tilleggssymptomer

Alvorlig depresjon:

3 kjernesymptomer og 5-7 tilleggssymptomer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten40
6 timer siden, Psykia AS skrev:

Ved depresjoner er det kun ved alvorlig grad det er kontraindikasjoner.

Følgende preparater kan brukes ved tidligere og pågående alvorlig depresjon: Elvanse, Intuniv og Strattera

Kan brukes ved tidligere alvorlig depresjon, men ikke ved pågående: Attentin

Skal ikke brukes hvis tidligere eller pågående alvorlig depresjon: Ritalin kapsel, Ritalin tbl, Concerta, Medikinet, Equasym depot

Hvis legen allikevel velger å bruke et preparat som er kontraindisert må dette begrunnes særskilt i journalen.

Kriterier for diagnosen depresjon (ICD-10 F32)

Tilstand med senket stemningsleie som forandrer seg lite i fra dag til dag og som varer i minst 2 uker. Både kjernesymptomer og tilleggssymptomer må være tilstede, graden av depresjon avgjøres av antall symptomer.

KJERNESYMPTOMER:

  • Depressivt stemningsleie
  • Tap av interesse- eller glede
  • Nedsatt energi eller økt trettbarhet

TILLEGGSSYMPTOMER:

  • Redusert selvfølelse og selvtillit
  • Skyldfølelse eller selvbebreidelser
  • Tilbakevendende tanker om død eller selvmord eller suicidal handling
  • Redusert konsentrasjon eller oppmerksomhet
  • Agitasjon eller hemning i psykomotorisk aktivitet
  • Søvnforstyrrelser
  • Endring i appetitt med vektendring

Mild depresjon:

2 kjernesymptomer og 2-3 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 1-2 tilleggssymptomer

Moderat depresjon:

2 kjernesymptomer og 4-7 tilleggssymptomer eller 3 kjernesymptomer og 3 tilleggssymptomer

Alvorlig depresjon:

3 kjernesymptomer og 5-7 tilleggssymptomer

 

Men kan Elvanse også brukes der det har vært psykose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/2/2016 den 14.40, Powpow94 skrev:

Hei! Jeg er ei jente på snart 23, nylig diagnostisert med ADHD (kombinert type). Har googlet og undersøkt masse om diagnosen og er veldig positiv til medisiner - derav har jeg fått Ritalin hos psykiater på DPS. Problemet er at jeg vil gjerne prøve ut flere medikamenter for å finne ut hva som fungerer best! Har overraskende god effekt av Ritalin kapsler, selv på lav dose.. (på grunn av dette forstår ikke psykiateren hvorfor jeg vil prøve noe annet/øke dose. Men mitt argument for dette er jo ene og alene for å sikre meg at jeg ikke går glipp av noe som kan gjøre livet mitt tilnærmet 100%.)

Er jeg nødt til å bestille time hos privat psykiater for å få prøvd ut alle de ulike medikamentene? Og for å få resept på flere for å kombinere? Dette virker nærmest umulig å få via offentlig DPS-psykiater, da det virker som de tror jeg er ute etter å ruse meg/misbruke - og fordi de tror jeg ikke er interessert i å jobbe med meg selv når det gjelder ADHD-problematikken. Siterer samtalen med psykiater og psykolog; "Men dette er ikke noe magiske piller som fikser alt for deg". Jeg har heller aldri påstått at medisiner fikser alt for meg - men at jeg er ute etter å prøve det som er for å ikke slite meg ut i mange år (slik jeg har gjort før jeg fikk diagnosen). 

Er dette vanlig policy/formalitet når man har fått en slik diagnose? Hvis Ritalin har EFFEKT (definisjon av effekt kan diskuteres) så brukes dette? Ritalin er vel det billigste alternativet, og at såfremt det er mulig skal dette velges.. uavhengig av effekt? 

Jeg forteller dem hver gang at jeg kun er interessert i å kunne yte på normalnivået - og å få slutt på alt kaoset i hodet. 

Vet om flere psykiatere som omtales som "slepphendte" med reseptblokken - noe jeg anser som positivt i mitt tilfelle... men problemet er vel at disse koster mange tusen kroner i timen. Må man ha mer enn 1 time for å få resept på andre medisiner? (Når man har diagnosen på papiret.) 

Hei!

Det fins sikkert ulik praksis, men jeg tror vel noen av de dyktigste psykiatere, dessverre for offentlig helsevesen, jobber i det private, eller starter egen praksis. Uten tvil tror jeg også det er mange flinke innenfor offentlig helsevesen, men så lenge det skal svært mye til å miste jobben hvis man feks gjør en dårlig jobb, innenfor offentlig virksomhet, så blir det en overopphopning av også dårlige behandlere å finne her.

Jeg har ingen problemer med å forstå at du vil forsøke et par medisinervarianter til, og jeg tror du har forskning på din side som støtter at det er fornuftig....Jeg tror man kan få en behandler innen det offentlige som er enig, og går med på det, det hadde jeg, men ofte krever det kanskje mer...., at man fremstår ressurssterk, godt orientert/belest om de ulike valg man har, fordeler, ulemper etc... og begrunner sitt ønske godt.

Man kan kanskje sammenligne dette med adhd-medisiner med å bruke briller, i tillegg til ulik styrke som vi trenger, for best mulig syn, har noen skjeve hornhinner eller andre problemer i tillegg til lang/nærsynthet. Og en som trenger +1 ser ikke/får det ikke bedre at +4, så som vi har ulikt syn, responderer vi ulikt på virkestoffer, bindestoffer, omsetter medisinene ulikt, samt trenger ulik dosering.

Flott at du har god effekt av medisinene, håper du finner en behandler som kan hjelpe deg nå som du har ønske å finne ut om du ville ha enda bedre effekt av en annen medisin. Lykke til.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ADHD diagnosen i en alder av 25 år, da hadde jeg forsøkt å få studiekompetanse gjennom voksenopplæring hver kveld etter jobb i to år. Etter disse to årene forsto jeg jaggu at noe var feil, og fikk henvisning til DPS med mistanke om nettopp ADHD. Fikk avslag, noe jeg har fått 4 ganger de siste to årene. Fant så en privatpraktiserende psykiater her i byen og fikk endelig diagnosen med påfølgende testing av medikamenter. Har aldri forsøkt Ritalin kapsler, men har forsøkt Ritalin tabletter, concerta, Equasyn, Strattera, Metamina og nå Attentin. Metamina hadde best virkning på meg og byttet nylig over til Attentin. I dag går jeg fjerde året på høgskolen, og planlegger å gå master fra og med høsten 2017. Hadde aldri trodd at jeg ville havne der, så surrete, "dum" og lite interessert i studier som jeg har vært. Har mange hull i min generelle kunnskap innen fag som samfunn, historie og religion, men har god selvinnsikt, god på å reflektere rundt min egen praksis, tenke kritisk og være pedagogisk. Per dags dato sliter jeg med en nerveskade i skulder og utmattelse som gjør at jeg ikke mestrer jobb lenger, men det er og har vært positivt for meg å studere et par dager i uken, være sosial og møte andre mennesker jeg etterhvert har blitt glad i. Takler eksamensperiodene meget dårlig, men det er "bare" en gang per semester. Med ADHD kommer ofte angst og/eller depresjon, og jeg merker at det sosiale med studiene hjelper godt til på psyken min her. 

Ble visst lengre enn jeg hadde planlagt dette, poenget er vel at det alltids finnes et håp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Liten40 skrev:

Men kan Elvanse også brukes der det har vært psykose? 

Ja, Elvanse er ikke kontrandisert ved psykoser eller tidligere psykoser. Men jeg anbefaler på det sterkeste at psykosen er under kontroll før man begynner med Elvanse eller andre ADHD medisiner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen... Takker for mange gode svar fra dere. Veldig deilig å kunne "prate" med folk "ute der" når man føler seg merkelig/alene. 

Etter å ha gått på 40 mg kapsler totalt iløpet av dagen i ca. 3 uker, begynner jeg å kunne sette litt ord på ting. Begynte i 100% jobb mandag 5 desember, føles veldig godt å være tilbake! Men det kjennes rart ut å ha bena plantet på jorda? Kan jeg si det slik? Altså, vil ikke kalle dette negativt (Ikke misforstå) prøver bare å forklare før og etter-følelsene rundt medisinering. 

Nå er alt mye klarere, jeg trenger ikke gruble over ting, fornuftigheten seirer liksom... Jeg har ikke behov for å "gå utenfor boksen" lenger, på de fleste områder. Dette er jo helt sikkert av den grunn impulsiviteten har dalt betraktelig på medisiner. Mange av følelsene, generelt, har flatet litt ut? En av hoved"greiene" med ADHD er jo at man føler ting ganske sterkt, og det er nok dette er legger mest merke til på medisiner - at jeg ikke føler like sterkt på ting/hendelser/mennesker. Ikke helt likegyldig heller, vil ikke si at dette er noe form for depresjon eller lignende... Det er nok bare en stor overgang fra å føle ALT, til å føle NESTEN ingenting. Før var jeg veldig var på alt, skjør... Kjennes ut som jeg er blitt litt mer "hardhudet". Skal litt til for å vippe meg av pinnen, hvis jeg kan si det på den måten. Har heller ikke tatt til tårene en eneste gang etter jeg begynte på medisiner, og før gråt jeg så og si hver dag. Jeg er heller ikke like nysgjerrig lenger, føles ut som jeg er endt opp i min egen lille boks - der hvor ingenting kan påvirke meg. Rart hvordan jeg krisemaksimerte tidligere. Hadde ekstremt mye angst, denne hang igjen litt etter oppstart av medisiner - spesielt på kvelden, men denne er forsvunnet etterhvert. 

Føler meg som et... nytt menneske, men likevel som meg selv etter så mange år - men at det tar tid å bli kjent med meg selv "på nytt igjen". Prøver å sortere meg selv, ADHDen og medisineringen. Plukke det litt fra hverandre for å se hva som er meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg blir aggressiv av Ritalin. Fikk da Elevanse. Den blir jeg ekstremt deprimert av. Ulike doser er prøvd ut. Depresjonen kommer uavhengig av hvilken dose. Kan attentin da være verd å prøve? Eller vil det si at min kropp ikke tåler sentralstimulerende? 

Anonymkode: b0cce...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte stor kontraster i alt og når det gjelder mennesker er ofte alt så sammenvevet føler jeg.

Men smaken er ofte som baken som man enkelte man ganger sa i gamle dager .Kanskje har også mange psykiatere det sånn.

Å langt utdanningsmessig og erfaringsmessig er det ikke mange som gjør iallefall i våre dager har jeg inntrykk av.

Psykiatere vokser iallefall ikke på trær.

Håper ikke alt jeg har skrevet virker som pølsevev men alt som har med mennesker å gjøre er ofte veldig komplisert og kanskje ingen fasit.

 

Anonymkode: 39b01...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir aggressiv av Ritalin. Fikk da Elevanse. Den blir jeg ekstremt deprimert av. Ulike doser er prøvd ut. Depresjonen kommer uavhengig av hvilken dose. Kan attentin da være verd å prøve? Eller vil det si at min kropp ikke tåler sentralstimulerende? 

Anonymkode: b0cce...449

Om du føler du trenger det og er villig til å teste så vil jeg absolutt anbefale å teste ut ulike medikamenter. 

Anonymkode: ac1a7...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 4.12.2016 den 8.11, Psykia AS skrev:

Ettersom den behandling som settes igang for voksne med ADHD for mange vil vare livet ut, og ikke er noen kortvarig "antibiotika kur",

Hei. Hva mener du med dette? At voksne (18+) som begynner på ADHD-medisin som oftest tar den livet ut?

Anonymkode: caa97...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 4.12.2016 den 22.29, Powpow94 skrev:
Beklager mange poster, men fikk ikke lagt dette til i den siste posten. 
 
Jeg tatt ulike evnetester og IQ-tester hos nevropsykolog for å få bekreftet for meg selv at jeg ikke er "dum"..... Da jeg har vært ekstremt desperat etter å finne ut hvorfor jeg ikke får til ting.... 

Resultat hos nevropsykolog: 

"Evnemessig presterer pasienten klart over normalområdet på våre evne og intelligensprøver. Det er ikke signifikant forskjell mellom verbale og praktiske evnetester. 

Jeg vil minne om at 7 av 10 mennesker skårer innenfor normalområdet. En skåre over eller under normalområdet uttrykker derfor et betydelig og  påfallende avvik fra 7 av 10 individs funksjonsnivå."

Så jeg føler liksom at jeg kan masse... men får det ikke alltid til. 

Dagsformen for testing har også en innvirkning for resultat, dessverre føler jeg at de ikke tok hensyn til det! Fikk resultater som tilsier generelle lærevansker,men det er ikke sant. Jeg er spesialpedagog student har et godt snitt på B og C. Vet selv ut fra faglig sted at det forekommer, slik testing at det vil påvirkes av dagsform etc.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...