Gå til innhold

Hvilken dialekt synes du er finest /styggest?

Anbefalte innlegg

Ang. de politiske vedtakene Norge har gjort (og som ingen andre land i nordkalotten har gjort) på at samene er urbefolkning, så tror jeg det bare har å gjøre med ting som at endel i Norge gjerne skulle ønske at de hadde en urbefolkning, og at det føles rettferdig å tildele samene en slik status med bakgrunn i tidligere tiders diskriminering. Men dette er såklart noe man verken kan bekrefte eller avkrefte, så det er bare min mening. Det er ingen vitenskapelig grunn til å kalle samer urbefolkning, og det fører til at jeg tenker slik som dette. Når det ikke er dokumentert at samene var her før Norge ble befolket av andre (gjerne "okkupasjon" i mange andre tilfeller), så blir det bare feil.

Fortsetter under...

Samer er urfolk i deler av landet. Indre finnmark feks. Samer er bra folk de.

MEN DETTE VAR IKKE MENINGEN MED DISKUSJONEN

Norsk dialekt , da snakker vi om det norske språket. Samene hevder da å være ett eget folk med fler samiske språk, som ikke er beslektet med Norsk  som er ett germanisk/ nordisk språk. Samisk er noe helt annet. Skjønner forvirringen da de jo kan kalle seg norske likemye som en "etnisk nordisk/german nordmann).

Anonymkode: 64eb8...a9c

5 minutes ago, AnonymBruker said:

For at et folkeslag skal kunne kalles urfolk så holder det ikke at det folkeslaget var det første til å bosette seg i den og den grenda / bygda - da må de være de første i landet. Og det er ikke dokumentert at samene var her først.

Men ja, de er sikkert mange "bra" samer, mine uttalelser i starten av denne debatten er såklart bare slike ting jeg sier for å sette igang debatter. Det er ikke noe galt i å provosere for å sette i gang debatter, det er viktig å føre debatten videre, og ikke bare diskutere ribba og pilla.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

MEN DETTE VAR IKKE MENINGEN MED DISKUSJONEN

Norsk dialekt , da snakker vi om det norske språket. Samene hevder da å være ett eget folk med fler samiske språk, som ikke er beslektet med Norsk  som er ett germanisk/ nordisk språk. Samisk er noe helt annet. Skjønner forvirringen da de jo kan kalle seg norske likemye som en "etnisk nordisk/german nordmann).

36 minutter siden, Kanonføde skrev:

For at et folkeslag skal kunne kalles urfolk så holder det ikke at det folkeslaget var det første til å bosette seg i den og den grenda / bygda - da må de være de første i landet. Og det er ikke dokumentert at samene var her først.

Men ja, de er sikkert mange "bra" samer, mine uttalelser i starten av denne debatten er såklart bare slike ting jeg sier for å sette igang debatter. Det er ikke noe galt i å provosere for å sette i gang debatter, det er viktig å føre debatten videre, og ikke bare diskutere ribba og pilla.

Hvordan drepe en tråd? Dere sitter tydeligvis på oppskriften.

16 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg har svart på dette en gang før, og sa vel at Ålesundsdialekt er best og verst om man hhv bruker munnen eller nesa til å snakke med.

Sørlandsdialekt er fint pga Janne Formoe. Blid og varm:-)

Jeg er ikke glad i Ålesundsdialekt, eller Sunnmøre for øvrig (er ikke så flink til å høre forskjell fra sted til sted på Sunnmøre). Glemte det i går da jeg listet opp de jeg ikke var så glad i.

Annonse

10 timer siden, Xtra skrev:

Rart det med dialekter og assosiasjoner. Jeg pleide å hate Rogalandsdialekt, helt til jeg hadde en heftig flørt med Verdens Kjekkeste Stavangergutt. Brått syntes jeg dialekten var nydelig og smektende 😍

Er enig i at ens eget syn på dialekter ofte henger tett sammen med om en kjenner noen derfra, og om relasjonen er positiv eller negativ. Men ikke alltid. Men som regel!

8 timer siden, Xtra skrev:

Hvordan drepe en tråd? Dere sitter tydeligvis på oppskriften.

Skal si det var kommet innlegg langt ute på vidda (*flire :P) i denne tråden siden i går! Jojo - det går jo fint an å diskutere urfolk og nynorsk og politikk - og ofte er det jo digresjonene som gjør DOL spennende, men det var ¨nå en litt aggressiv tone her, så da blir det ikke så moro...

Det irriterer meg at noen kaller nynorsk og bokmål for dialekter. Det er skriftspråk, og vi har to skriftspråk på norsk, og de er likestilte (men med mange tillatte former på bøying av ord). Jeg er medlem i Språkgruppa på FB, og det er en gjeng med tusenvis av språknerder, og det er ufattelig morsomme (og vanvittige sære) diskusjoner der, hvis en er interessert i språk. Jeg kan sitte og humre og smile helt for meg selv - men jeg kjenner ikke så mange andre som synes sånt er spennende :D

Nå - vi kan gjerne holde liv i tråden!

Hva tenker DOL-folket om å holde på spesielle ord og uttrykk i egen dialekt, som folk utenfra kanskje ikke forstår med en gang? Skal en tilpasse seg et samfunn som blir mer og mer likt når det gjelder dialekter, eller skal en forsøke å holde de gamle variasjonene i hevd? Som en her sa, så har jo NRK vært velidg dyktig på å bruke ulike dialekter i både nyheter, barne-tv, serier og dokumentarprogrammer. Jeg synes det er fint, og synes absolutt at det er et særpreg ved norsk TV, at de er en kulturformidler som viser bredden i norsk kultur når det gjelder språk. Det er jo noen unntak da, der en bruker skuespillere som knoter veldig, eller som liksom skal være veldig "sørlandsk" (for eksempel), men som prater helt merkelig...

Gjest Gargamel
49 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er ikke glad i Ålesundsdialekt, eller Sunnmøre for øvrig (er ikke så flink til å høre forskjell fra sted til sted på Sunnmøre). Glemte det i går da jeg listet opp de jeg ikke var så glad i.

Når Cecilie Skog snakker Ålesundsdialekt er det helt nydelig.

Hvis det er "Leif-per" eller visse karakterer i "julefergå " - ikke fullt så fint.

1 time siden, påskelilje skrev:

Hva tenker DOL-folket om å holde på spesielle ord og uttrykk i egen dialekt, som folk utenfra kanskje ikke forstår med en gang? 

Bruker ikke spesielle dialekt-ord, men gjerne gamle utgåtte ord som ingen andre bruker lenger, som "liddli", "burk", "snes", "kronasjer" og "kokka".

Anonymkode: 34aff...128

1 time siden, påskelilje skrev:

Hva tenker DOL-folket om å holde på spesielle ord og uttrykk i egen dialekt, som folk utenfra kanskje ikke forstår med en gang? Skal en tilpasse seg et samfunn som blir mer og mer likt når det gjelder dialekter, eller skal en forsøke å holde de gamle variasjonene i hevd?

Jeg synes det er situasjonsavhengig.  Dagligprat med kolleger, venner og andre man fører vanlige samtaler med: Snakk akkurat som du vil, men ikke bli sur om noen må be deg "oversette" enkeltord iblant.  Selv ikke vi som kommer fra Oslo, gjør det for å være ekle, vi vil bare gjerne forstå hva du mener.

Skal du holde kurs / en presentasjon, intervjues på TV eller noe annet litt mer "offentlig" enn privatsamtaler: Fint hvis du ikke bruker altfor spesielle uttrykk akkurat da.  Da blir det lettere for f.eks. folk som har lært seg norsk, men opprinnelig har et annet morsmål, å forstå hva du formidler - og du unngår at det lille fåtallet som synes alle burde snakke omtrent som de selv, blir sittende og irritere seg i stedet for å følge med. 

"Du" betyr ikke akkurat deg (eller andre med sørlandsdialekt) her, men "du / den som ønsker å holde på dialekten sin".

3 timer siden, påskelilje skrev:

Skal si det var kommet innlegg langt ute på vidda (*flire :P) i denne tråden siden i går! Jojo - det går jo fint an å diskutere urfolk og nynorsk og politikk - og ofte er det jo digresjonene som gjør DOL spennende, men det var ¨nå en litt aggressiv tone her, så da blir det ikke så moro...

Det irriterer meg at noen kaller nynorsk og bokmål for dialekter. Det er skriftspråk, og vi har to skriftspråk på norsk, og de er likestilte (men med mange tillatte former på bøying av ord). Jeg er medlem i Språkgruppa på FB, og det er en gjeng med tusenvis av språknerder, og det er ufattelig morsomme (og vanvittige sære) diskusjoner der, hvis en er interessert i språk. Jeg kan sitte og humre og smile helt for meg selv - men jeg kjenner ikke så mange andre som synes sånt er spennende :D

Nå - vi kan gjerne holde liv i tråden!

Hva tenker DOL-folket om å holde på spesielle ord og uttrykk i egen dialekt, som folk utenfra kanskje ikke forstår med en gang? Skal en tilpasse seg et samfunn som blir mer og mer likt når det gjelder dialekter, eller skal en forsøke å holde de gamle variasjonene i hevd? Som en her sa, så har jo NRK vært velidg dyktig på å bruke ulike dialekter i både nyheter, barne-tv, serier og dokumentarprogrammer. Jeg synes det er fint, og synes absolutt at det er et særpreg ved norsk TV, at de er en kulturformidler som viser bredden i norsk kultur når det gjelder språk. Det er jo noen unntak da, der en bruker skuespillere som knoter veldig, eller som liksom skal være veldig "sørlandsk" (for eksempel), men som prater helt merkelig...

Jeg nevnte dette med NRK før diskusjonen om samer :rolleyes:

Uansett stygg eller fin dialekt så er det sjarmerende med de som holder på dialekta si, også med ord og uttrykk som hører den til. Eks som julefergå er med på sette Ålesundskdialekta i et dårlig lys, samme som han Raymond er med på å sette Østfold, nærmere bestemt Fredrikstad og Sarpsborgdialekta i et dårlig lys. Vil kanskje legge til lange flate ballær også, de viser dialekten son særdeles bred noe den ikke er i dag. (Nå som Fredrikstad har blitt en storby så er det faktisk forskjell på Fredrikstad vest og østdialekt) ;) 

Endret av Maw87

Annonse

Gjest Gargamel
2 minutter siden, Kanonføde skrev:

Hm, ok. Men de har ikke det staute, blåøyde utseendet.

Det utseendet er vel mer finsk, estisk og svensk enn norsk. i Norge er det mange med mørkt hår og brune øyne. Jeg tror det er en nazi-myte at ekte nordiske folk er lyse med blå øyne. og at mørkt hår er "forurensning". Jeg tror de lyse kommer østfra, og at de mørke kom over isen eller med båt sørfra, men hvem vet. Jeg tror aldri det har vært en "urtilstand med ekte nordmenn", men bølge på bølge med nye folkeslag som har fortrengt hverandre og/eller blandet seg.

1 minute ago, Gargamel said:

Det utseendet er vel mer finsk, estisk og svensk enn norsk. i Norge er det mange med mørkt hår og brune øyne. Jeg tror det er en nazi-myte at ekte nordiske folk er lyse med blå øyne. og at mørkt hår er "forurensning". Jeg tror de lyse kommer østfra, og at de mørke kom over isen eller med båt sørfra, men hvem vet. Jeg tror aldri det har vært en "urtilstand med ekte nordmenn", men bølge på bølge med nye folkeslag som har fortrengt hverandre og/eller blandet seg.

Who cares, egentlig. Nå skal jeg finne kokka og legge meg på sofaen.

Finner og svensker er lysere enn norske. Selv har jeg brunsvart hår og mørkebrune øyne. Jeg er fra en helt vanlig norsk familie. Må ganske langt tilbake for å finne noe "eksotisk". Men det kommer også an på hvor i landet man stammer fra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...