Gå til innhold

Mystiske saker.

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 19.12.2016 den 13.19, stjernestøv skrev:

Har supernatural og x-files. Men hvem tar seg av mystiske saker i virkeligheten? FBI? Vet jo at mye hemmelighet holdes i militæret, ihvertfall når det gjelder aliens. 

Veldig mye av det der med aliens stammer fra et radioprogram i USA for mange titalls år siden med Orson Welles der UFO skulle ha kommet ned på Jorden. Radiovertene fortalte ikke at det bare var et skuespill. Folk tok det på ramme alvor og fikk sterk panikk. Siden har ting "ballet på seg".

Den andre årsaken til UFO-troen, er observasjoner fra folk nær en militær flyplass. Der drev de med testing av en ny flytype og den testingen måtte holdes hemmelig. Det var i Rosswell nær det som ble betegnet som Area 51. På lang avstand så ikke folk selve flyet, bare de to lysende eksos-utøpene fra jetmotorene bak. Det ble feiltoket som ukjente flyvende obekter fra andre planeter.

Det går ikke an at vi har besøk fra andre planeter. Vi har ikke itelligent liv andre steder i vår solsystem, og avstanden til andre solsystemer er for lang til at vi kan få besøk.

På 19.12.2016 den 15.13, Kalevaala skrev:

Vet du at forskerne har funnet det stedet i hjernen hvor sterke religiøse opplevelser oppstår?  Ved å trigge dette, kan de fremkalle intenst ubehag eller velbehag, og en følelse av at det er noen der i et ellers helt tomt rom.

Folks opplevelser av triggingen varierer med hva de i utgangspunktet tror på.  Kristne mener de møter gud. Muslimer ser Allah. De som tror på at utenomjordiske vesener oppsøker jorden, mente at det var disse.   

Alt oppstår i hjernen vår.  

http://forskning.no/stress-stub/2008/02/ufo-ofre-har-ekte-traumer

Når man refererer til vitenskap, burde man velge forutsetninger som er mulig å akseptere for alle uavhengig av eget verdenbilde/livssyn. Vitenskapen vet ingenting - null og nix- og atter ingenting om hva som eventuelt finnes utenom det alment sansbare/målbare. Så å påstå at religiøse opplevelser stammer kun fra fenomener i hjernen, er å gå utenfor vitenskaplig kompetanseområde. Det er kort sagt ikke vitenskap, fordi det ikke kan bevises/motbevises. Setter noen opp en antagelse om at det kan være slik og henviser til målinger, så er de på villspor. Det er ikke vitenskap, men kvasivitenskap.

Noe helt annet: Selvfølgelig kan elektriske fenomener i hjernen ledsage religiøse opplevelser. Noe annet ville vært rart. Men igjen, det er ikke dermed sagt at disse fenomenene er eneste årsak til slike opplevelser. Når man ikke vet, så vet man ikke!

Å hevde at påståtte UFO-ofre er ofre kunne for fenomener i egen hjerne, er akkurat sånt skvalder som ikke hører hjemme i vitenskap. Og igjen, for ordens skyld: UFO-kan ikke forklares med besøk fra andre planeter. Vi har ikke intelligent liv andre steder i vår solsystem, og avstanden til andre solsystemer er for lang til at vi kan få besøk. Hvordan det kan forklares? Jeg vet ikke og tror ikke vi finner det ut heller. Det er godt nok svar for meg, og burde være det for andre også i stedet for å fantasere om mye rart og påstå man har vitenskapen i ryggen.

Anonymkode: cdbe5...e21

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mye av det der med aliens stammer fra et radioprogram i USA for mange titalls år siden med Orson Welles der UFO skulle ha kommet ned på Jorden. Radiovertene fortalte ikke at det bare var et skuespill. Folk tok det på ramme alvor og fikk sterk panikk. Siden har ting "ballet på seg".

Den andre årsaken til UFO-troen, er observasjoner fra folk nær en militær flyplass. Der drev de med testing av en ny flytype og den testingen måtte holdes hemmelig. Det var i Rosswell nær det som ble betegnet som Area 51. På lang avstand så ikke folk selve flyet, bare de to lysende eksos-utøpene fra jetmotorene bak. Det ble feiltoket som ukjente flyvende obekter fra andre planeter.

Det går ikke an at vi har besøk fra andre planeter. Vi har ikke itelligent liv andre steder i vår solsystem, og avstanden til andre solsystemer er for lang til at vi kan få besøk.

Når man refererer til vitenskap, burde man velge forutsetninger som er mulig å akseptere for alle uavhengig av eget verdenbilde/livssyn. Vitenskapen vet ingenting - null og nix- og atter ingenting om hva som eventuelt finnes utenom det alment sansbare/målbare. Så å påstå at religiøse opplevelser stammer kun fra fenomener i hjernen, er å gå utenfor vitenskaplig kompetanseområde. Det er kort sagt ikke vitenskap, fordi det ikke kan bevises/motbevises. Setter noen opp en antagelse om at det kan være slik og henviser til målinger, så er de på villspor. Det er ikke vitenskap, men kvasivitenskap.

Noe helt annet: Selvfølgelig kan elektriske fenomener i hjernen ledsage religiøse opplevelser. Noe annet ville vært rart. Men igjen, det er ikke dermed sagt at disse fenomenene er eneste årsak til slike opplevelser. Når man ikke vet, så vet man ikke!

Å hevde at påståtte UFO-ofre er ofre kunne for fenomener i egen hjerne, er akkurat sånt skvalder som ikke hører hjemme i vitenskap. Og igjen, for ordens skyld: UFO-kan ikke forklares med besøk fra andre planeter. Vi har ikke intelligent liv andre steder i vår solsystem, og avstanden til andre solsystemer er for lang til at vi kan få besøk. Hvordan det kan forklares? Jeg vet ikke og tror ikke vi finner det ut heller. Det er godt nok svar for meg, og burde være det for andre også i stedet for å fantasere om mye rart og påstå man har vitenskapen i ryggen.

Nok en vidensskapsfornekter. La meg gjette: Du er selv personlig kristen?

Anonymkode: f75b8...d21

Skrevet
12 minutter siden, Gargamel skrev:

Det gjør de sikkert. De fleste ekstremister mener at det bare finnes én sannhet, og én ting som betyr noe. Sånn sett er det litt urettferdig at du får skylden for det ekstremister mener. Du er jo i motsatt ende av skalaen.

Uansett mener jeg folk så må tro hva de vil, men alt kan ikke være sant. Enten får vi besøk av aliens, eller så får vi ikke ikke det. Enten kommer alle ukristne til helvete eller så gjør de ikke det. Noen må ta feil.

Alt fører til den samme veien. Men selvfølgelig kommer vi der vi tror vi kommer når vi dør, det kalles astralplanet. Der er alt mulig. 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Alt fører til den samme veien. Men selvfølgelig kommer vi der vi tror vi kommer når vi dør, det kalles astralplanet. Der er alt mulig. 

Det vet du absolutt ingen ting om. Det mest sannsynlige er at lyset slukner. Og så blir det mørkt, nada og ingenting.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du absolutt ingen ting om. Det mest sannsynlige er at lyset slukner. Og så blir det mørkt, nada og ingenting.

For deg ja, helt til du oppdager at du lever. Men det er nå bare min mening. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nok en vidensskapsfornekter. La meg gjette: Du er selv personlig kristen?

Kan du ikke bare holde deg unna dumskap og la være å tillegge meg oppfatninger jeg ikke har?

Jeg fornekter ikke vitenskap, men jeg fornekter sammenblanding av vitenskap med slikt som ikke har noe med vitenskap å gjøre. Vitenskap har å gjøre med fenomener som kan bevises eller motbevises og etterprøves av alle (med er visst minimum av innsikt selvfølgelig). Hypoteser om noe må kunne bevises eller motbevises. Hvis ikke er det ikke vitenskap. Da er det kvasivitenskap.

Å påstå at sånne hjernefenomener finnes fornekter jeg ikke, bare les en gang til. Det jeg misliker er at de hevder fenoment i hjernen er eneste årsak. Det vet de ikke! Hva om det er andre fenomener som bidrar, f.eks. skade eller sykdom i ryggmargen e.l.? Neida. Her finner noen et fenomen og pønsker ut en forklaring uten å bruke vitenskap på å utelukke andre forklaringer. Sånt kaller jeg sludder!

Fenomenet med å blande inn uvitenskaplige hypoteser i vitenskap, har fått et så stort omfang at Aftenposten laget egne artikler om dette, kallt "Uviten". De anbefales!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare holde deg unna dumskap og la være å tillegge meg oppfatninger jeg ikke har?

Jeg fornekter ikke vitenskap,

Jo, det gjør du. Du fornekter videnskap hvis den ikke passer med ditt religiøse syn.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men jeg fornekter sammenblanding av vitenskap med slikt som ikke har noe med vitenskap å gjøre. Vitenskap har å gjøre med fenomener som kan bevises eller motbevises og etterprøves av alle (med er visst minimum av innsikt selvfølgelig). Hypoteser om noe må kunne bevises eller motbevises. Hvis ikke er det ikke vitenskap. Da er det kvasivitenskap.

Å påstå at sånne hjernefenomener finnes fornekter jeg ikke, bare les en gang til. Det jeg misliker er at de hevder fenoment i hjernen er eneste årsak. Det vet de ikke!

Det finnes ikke antydning til andre årsaker.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør du. Du fornekter videnskap hvis den ikke passer med ditt religiøse syn.

Det finnes ikke antydning til andre årsaker.

Tullebukk

Anonymkode: 9122e...5b9

• 2 uker senere...
Skrevet
På ‎19‎.‎12‎.‎2016 den 14.04, laban skrev:

normalt skeptisk journalist

De finnes ikke lengre, stort sett rosa bloggere hele gjengen.

AnonymBruker
Skrevet
På 12/20/2016 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Tullebukk

Anonymkode: 9122e...5b9

Det var voksen argumentasjon.

Lykke til, og vel hjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...