Gå til innhold

Endre navn Kan jeg bruke mitt andre fornavn som etternavn?

Anbefalte innlegg

Jeg har to fornavn og et etternavn. Fornavnet mitt er navnet mitt og navnet til faren min, og etternavnet mitt er etternavnet til faren min. Så jeg heter navnet mitt og navnet til pappa. Kan jeg hete navnet mitt og fornavnet til pappa som etternavn. Pappa sa det ikke gikk ann da han skulle ha det som navn, noen som vet?

Anonymkode: a83b2...30f

Fortsetter under...

Vis du heter feks Ole Petter Hansen og faren din Petter Hansen så vil du hete bare Ole Petter?  Er det sånn og forstå? 

I så fall vis det skulle være lov å bruke fornavn som etternavn tror du ikke at folk du kommer i kontakt med vil tro ikke sier etternavnet ditt og at det stadig må forklares? 

Vis du da ikke har et fornavn som også er i bruk som etternavn det er noen av dem.

Ellers står du fritt til å bytte både fornavn og etternavn til det du måtte ønske så lenge det er godkjente navn og ikke beskyttet,  vis du ønsker det.

Ellers synes heller ikke jeg spørsmålet passer inn på dette forumet. Folkeregisteret er rette sed å henvende seg vis du ønsker å forandre navn. 

Anonymkode: d668e...f2a

Sannsynligvis ikke hvis det er et typisk fornavn. Men noen navn brukes som både fornavn og etternavn. Magnus og Bjørn er eksempler. Er det et slikt navn, er nok sjansene større. 

Men hvis du setter "sønn" bak din fars fornavn, går det fint. Altså slik at hvis du nå heter Peder Ivar Berg, endrer du det til Peder Ivarsønn. Det blir helt sikkert godkjent.

Navnereglene er mindre strenge nå enn tidligere, så det er uansett bare å søke. Det er mye som godtas nå.

Dette sier navneloven om hva som kan tas som etternavn: 

"Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.

Navn som ikke er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er i bruk som etternavn her i riket, kan tas som etternavn. Dette gjelder likevel ikke navn som:

1. er så likt et beskyttet etternavn at navnene lett kan blandes sammen. Navnet kan likevel tas dersom alle som har det beskyttede navnet som etternavn, samtykker. Annet ledd annet punktum gjelder tilsvarende.
2. er identisk eller har likhet som nevnt i nr. 1 med et alminnelig kjent foretaksnavn, varemerke eller annet kjennetegn som er vernet her i riket, med et alminnelig kjent navn på en stiftelse, forening, institusjon eller lignende eller med et alminnelig kjent kunstnernavn, og det må antas at berettigede interesser vil lide skade dersom vedkommende får navnet.
3.

er registrert i Det sentrale folkeregister som et navn som er eller har vært i bruk som fornavn. Navnet kan likevel tas som etternavn dersom det har opphav eller tradisjon som etternavn i Norge eller i utlandet eller har tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-07-19/KAPITTEL_2#§3

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to fornavn og et etternavn. Fornavnet mitt er navnet mitt og navnet til faren min, og etternavnet mitt er etternavnet til faren min. Så jeg heter navnet mitt og navnet til pappa. Kan jeg hete navnet mitt og fornavnet til pappa som etternavn. Pappa sa det ikke gikk ann da han skulle ha det som navn, noen som vet?

Anonymkode: a83b2...30f

Send inn en søknad og se hva de sier:

https://www.regjeringen.no/no/dokument/dep/jd/anbud-konsesjoner-og-brev/skjema/meldingsskjema-for-navneendring/id450610/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...