Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godt nytt år :)

2017 er her. Nyttårsforsetter. Tid for endring. En ny start. Og nå er jeg så motivert! Stappfull av utskeielser. -  Ikke bare i julen, men mer eller mindre i hele høst. Is, kjeks, cola zero, smågodt osv... Resultat: ikke en av kjolene mine passet til julens festligheter, nesten ingen bukser, bher og i alle fall ikke løpejakker eller skiklær. Jeg har ikke veid meg siden august... og nå tør jeg rett og slett ikke face hva vekta viser. Jeg føler meg helt elendig og kan ikke fortsette slik. Så hva er problemet? Jeg er jo så motivert?!

Problemet, og det som er så "sykt", er hvorfor jeg har latt det gå så langt. Hvorfor har jeg ikke klart å endre denne "trenden" tidligere? Jeg skyldte på sykdom, jobbstress og øvrig stress i livet, søvnproblemer osv. Dette er høyst reelt og har vært håndtert ved å innta trøst i form av kalorier. Disse uroelementene vil garantert fortsatt være til stede. Så hvordan være helt sikker på at jeg nå - i klisjeens tid - skal greie å fullføre en endring? Ja, jeg har bestemt meg - men det hadde jeg også gjort i september, oktober og november. I desember ga jeg vel mer eller mindre opp... Det er så lett å sitte her full av sukker og cola zero nå og tenke hvor greit det skal bli i morgen med laksefilet og vann. Jeg vet at det mest sannsynlig blir kjempetøft. Hvordan klare å holde ut livets vanskeligheter uten å ty til trøst i form av Sandwichis(er) og bolle(r) med brunost?

Noen flere som er klare for skjerpings? - Dvs her er det ikke bare å skjerpe seg, men aktivt gå inn for å miste en del kg. Jeg vet jo at jeg egentlig trives med å spise sunt og til og med jogge. #sukkeravhengig

AnonymBruker
Skrevet

Tror det for mange er slike negative faktorer som sykdom, stress og søvnproblemer. Som egentlig ikke krever flere kalorier eller raske karbohydrater / sukker, men som øker trangen til trøstespising.

Men det kan virke forsterkende og, sukker er f.eks. ikke bra ved søvnproblemer.

Nei, en må bestemme seg skikkelig. Ikke at jeg er noe godt eksempel på det, akkurat.

Anonymkode: d76bb...eeb

stjernestøv
Skrevet

Ja må ta meg sammen jeg også, get a life liksom. Bare jeg visste hvordan, joda oppskriften er vel enkel...

Skrevet
4 timer siden, cilie skrev:

Noen flere som er klare for skjerpings? - Dvs her er det ikke bare å skjerpe seg, men aktivt gå inn for å miste en del kg. Jeg vet jo at jeg egentlig trives med å spise sunt og til og med jogge. #sukkeravhengig

Åjada... Har vært på vekta 2-3 ganger de siste ukene for å holde et lite øye med den, men måtte bare flire da jeg gikk på vekta i morrest og har spist på meg 2,5 kilo på 18 dager! :D Har hatt litt slakke i dag også, men fra i morgen er det hverdag igjen altså. :) Sannsynligvis er det minst 1 kg med vomfyll og "sukkervann" i kroppen så de første hektoene bør gå rimelig kjapt av.

Skrevet (endret)
4 timer siden, cilie skrev:

Godt nytt år :)

2017 er her. Nyttårsforsetter. Tid for endring. En ny start. Og nå er jeg så motivert! Stappfull av utskeielser. -  Ikke bare i julen, men mer eller mindre i hele høst. Is, kjeks, cola zero, smågodt osv... Resultat: ikke en av kjolene mine passet til julens festligheter, nesten ingen bukser, bher og i alle fall ikke løpejakker eller skiklær. Jeg har ikke veid meg siden august... og nå tør jeg rett og slett ikke face hva vekta viser. Jeg føler meg helt elendig og kan ikke fortsette slik. Så hva er problemet? Jeg er jo så motivert?!

Problemet, og det som er så "sykt", er hvorfor jeg har latt det gå så langt. Hvorfor har jeg ikke klart å endre denne "trenden" tidligere? Jeg skyldte på sykdom, jobbstress og øvrig stress i livet, søvnproblemer osv. Dette er høyst reelt og har vært håndtert ved å innta trøst i form av kalorier. Disse uroelementene vil garantert fortsatt være til stede. Så hvordan være helt sikker på at jeg nå - i klisjeens tid - skal greie å fullføre en endring? Ja, jeg har bestemt meg - men det hadde jeg også gjort i september, oktober og november. I desember ga jeg vel mer eller mindre opp... Det er så lett å sitte her full av sukker og cola zero nå og tenke hvor greit det skal bli i morgen med laksefilet og vann. Jeg vet at det mest sannsynlig blir kjempetøft. Hvordan klare å holde ut livets vanskeligheter uten å ty til trøst i form av Sandwichis(er) og bolle(r) med brunost?

Nesten som å lese om meg selv. Var i våres 5 kg unna målet, nå er jeg milevis unna. 

Har analysert meg selv opp og ned, tror jeg vet hvordan utforkjøringen begynte og litt hvorfor det eskalerte. Så har jeg lært? Håper det.

Nå begynner jeg med det jeg vet virker for meg, bortsett fra treningen, kan bare trene lett en stund. En forskjell fra tidligere er at jeg skal bli mer snill og tro mot meg selv. Det kan bety at jeg må si mer nei til andre og ja til meg selv.

Ja, jeg er klar til skjerpings :)

Endret av emilie321
Gjest Gargamel
Skrevet

Lykke til! Det som har fungert for meg er å ta små skritt, men holde kursen. Du får finne ut hva som fungerer for deg.

Skrevet

Det som funket for meg var å kuttet helt ut brus og godteri pluss bytte til skummet melk. Og hele tiden passe på at jeg spiser litt mindre enn jeg har lyst.

Når det gjelder trening så blir jeg veldig motivert av rapporteringen her på DOL.  Helt seriøst.  Og så er det lurt å ha noen faste avtaler med seg selv om hvilke dager en skal trene/ ikke trene.

Skrevet

Kjenner meg godt igjen. Det som "hindrer" meg til å trene på senter er angsten. Jeg må bare skjerpe meg å face problemet. 

Skrevet

Må legge til at jeg plotter vekta i et Excel ark, og stolpediagram er veldig visuelt, slik atjeg ser jo tendensen oppover eller nedover, ettersom det går.... Etter halvannet år med plotting, ligger jeg 1 kilo under startvekt :-P Har jo vært lenger nede, men nå i jula har jeg altså gått opp igjen til nesten utgangsvekt.....

Så - skjerpings! Ny plotting, nytt mot, og ny tvang ut av døra og ut i skogen - samt sterk begrensning av søtsaker!

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 17.45, AnonymBruker skrev:

Tror det for mange er slike negative faktorer som sykdom, stress og søvnproblemer. Som egentlig ikke krever flere kalorier eller raske karbohydrater / sukker, men som øker trangen til trøstespising.

Men det kan virke forsterkende og, sukker er f.eks. ikke bra ved søvnproblemer.

Nei, en må bestemme seg skikkelig. Ikke at jeg er noe godt eksempel på det, akkurat.

Anonymkode: d76bb...eeb

Håper du greier det du også! Nei, sukker er ikke bra for noe.

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 20.55, stjernestøv skrev:

Ja må ta meg sammen jeg også, get a life liksom. Bare jeg visste hvordan, joda oppskriften er vel enkel...

Håper du klarer det! Oppskriften er nok veldig enkel, men likevel sååå vanskelig å gjennomføre!

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, cilie skrev:

Håper du klarer det! Oppskriften er nok veldig enkel, men likevel sååå vanskelig å gjennomføre!

Det har du rett i, men i dag er jeg stolt. Klarte å være sosial i tre timer, kom meg ut av huset og det er jo en stund siden. 

Skrevet
1 minutt siden, cilie skrev:

Hvordan har den første uka med skjerping gått?

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det har du rett i, men i dag er jeg stolt. Klarte å være sosial i tre timer, kom meg ut av huset og det er jo en stund siden. 

Så bra :) Det skal du være kjempefornøyd med!

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, cilie skrev:

Så bra :) Det skal du være kjempefornøyd med!

Takk :) 

Skrevet
3 minutter siden, frosken skrev:

Hvordan har den første uka med skjerping gått?

Det har gått ganske greit med maten, men treningen har uteblitt. Har rett og slett vært i skikkelig dårlig form og hjemme fra jobb noen dager dessverre. Så ikke akkurat drømmestart sånn sett.

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 21.40, Lillemus skrev:

Åjada... Har vært på vekta 2-3 ganger de siste ukene for å holde et lite øye med den, men måtte bare flire da jeg gikk på vekta i morrest og har spist på meg 2,5 kilo på 18 dager! :D Har hatt litt slakke i dag også, men fra i morgen er det hverdag igjen altså. :) Sannsynligvis er det minst 1 kg med vomfyll og "sukkervann" i kroppen så de første hektoene bør gå rimelig kjapt av.

2,5 kg blir du kvitt fort skal du se! Jeg skal veie meg 1.februar, så jeg ikke stryker med av sjokket... Men nå har jeg slitt i hele høst med det her, så det er naturlig at jeg sikkert kan gange ditt tall med 4...

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 22.07, emilie321 skrev:

Nesten som å lese om meg selv. Var i våres 5 kg unna målet, nå er jeg milevis unna. 

Har analysert meg selv opp og ned, tror jeg vet hvordan utforkjøringen begynte og litt hvorfor det eskalerte. Så har jeg lært? Håper det.

Nå begynner jeg med det jeg vet virker for meg, bortsett fra treningen, kan bare trene lett en stund. En forskjell fra tidligere er at jeg skal bli mer snill og tro mot meg selv. Det kan bety at jeg må si mer nei til andre og ja til meg selv.

Ja, jeg er klar til skjerpings :)

Det høres lurt ut! Og husk; trening er gram og kosthold kg. Selv om jeg synes det meste i livet blir lettere med trening da. (Dvs sistnevnte husker jeg nok ikke helt om dagen...)

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 22.34, Gargamel skrev:

Lykke til! Det som har fungert for meg er å ta små skritt, men holde kursen. Du får finne ut hva som fungerer for deg.

Ja, til tross for at jeg gjerne er sort-hvit, så prøver jeg å tenke sånn nå.

Skrevet
På ‎02‎.‎01‎.‎2017 den 10.08, påskelilje skrev:

Må legge til at jeg plotter vekta i et Excel ark, og stolpediagram er veldig visuelt, slik atjeg ser jo tendensen oppover eller nedover, ettersom det går.... Etter halvannet år med plotting, ligger jeg 1 kilo under startvekt :-P Har jo vært lenger nede, men nå i jula har jeg altså gått opp igjen til nesten utgangsvekt.....

Så - skjerpings! Ny plotting, nytt mot, og ny tvang ut av døra og ut i skogen - samt sterk begrensning av søtsaker!

Ja, høres ut som du har funnet det som fungerer for deg. Jeg drev med grønne og røde treningskryss i en kalender før, og det var faktisk motiverende med 20 grønne kryss på 4 uker for eksempel. Det ble ikke like motiverende da det ble mest røde kryss, og treningen uteble. Brus skal helt vekk. Tatt litt cola zero hver dag for å unngå total abstinens, men vil fjerne det mer og mer. Tror jeg spiser mer på grunn av den - eller i alle fall får mer sug. Jeg blir også motivert av å skrive her, selv om det har vært dårlig med gode oppdateringer siste månedene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...