Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På ‎01‎.‎01‎.‎2017 den 23.11, Maw87 skrev:

Kjenner meg godt igjen. Det som "hindrer" meg til å trene på senter er angsten. Jeg må bare skjerpe meg å face problemet. 

Husk at det er mye godt i å trene i naturen også for både kropp og sinn. Skjønner at treningssenter kan være problematisk. Men husk de fleste er mest opptatt av seg selv der.

Skrevet (endret)
1 time siden, cilie skrev:

Det høres lurt ut! Og husk; trening er gram og kosthold kg. Selv om jeg synes det meste i livet blir lettere med trening da. (Dvs sistnevnte husker jeg nok ikke helt om dagen...)

Ja, trening er gram og kosthold er kg. Greier jeg å trene så får jeg også mer lyst på sunn mat og ordene "Nei takk" blir lettere å holde.  

Noe jeg synes er merkelig er at flere rundt meg synes vist at det er gøy å få meg til å sprekke. Hvorfor ellers er det om å gjøre og fore meg med alt mulig usunt?  Kanskje jeg bør begynne med å ta med et fat med oppskåret frukt og grønt når jeg skal bort? 

Endret av emilie321
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke "trening er gram og kosthold er kg" nødvendigvis stemmer. Det avhenger såklart av hvor mye man trener (og hvor mye man ikke spiser). Er det ikke sånn at kaloriforbuk om man går/jogger/løper er 1 kcal per kg per km? I såfall vil en person på 70 kg trenge 700 kcal på en mil - det er ganske mye i forhold til det man sier om at dagsbehovet er 2000 kcal per dag.

Anonymkode: d76bb...eeb

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke "trening er gram og kosthold er kg" nødvendigvis stemmer. Det avhenger såklart av hvor mye man trener (og hvor mye man ikke spiser). Er det ikke sånn at kaloriforbuk om man går/jogger/løper er 1 kcal per kg per km? I såfall vil en person på 70 kg trenge 700 kcal på en mil - det er ganske mye i forhold til det man sier om at dagsbehovet er 2000 kcal per dag.

Jeg synes cilie har rett i den uttalelsen. Regnestykket ditt stemmer, men for de fleste "vanlige mennesker" er det å jogge en mil relativt mye. En mer realistisk treningsøkt er kanskje 3-5 km, og det vil si 210-350 kcal. 

Det er ekstremt lett, og gjort nærmest på sekunder til minutter, å "spise opp" disse kaloriene. Man har mye mer å hente rent vektmessig på å bedre kosthold enn å trene mer (for noen gir trening også sultfølelse, men dette er individuelt). Men kombinasjonen er selvsagt det beste. 

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har vært tilhenger av trening fremfor sult fordi det har fungert for meg, men må innrømme at jeg ikke kan backe opp med forskning. Forskning viser at diett er mye mer effektivt i den forstand at man går fortere ned i vekt. I et forsøk jeg leste om reduserte de kaloriinntaket med 500 kcal til én gruppe, og lot en annen trene en del timer i uka. De som gikk på diett gikk mye mer ned i vekt. Forskjellen var så stor og de som trente gikk så lite ned at forskerne mente trening ikke gav mening for å slanke seg.

MEN, så spørs det hvor lett det er å droppe 500 kcal per dag over lang tid. Jeg vil påstå det er mye vanskeligere enn det høres ut som. For meg var det enklere å sykle til og fra jobb. Vektnedgangen gikk sakte, men sikkert.

Jeg har en tendens til å bli veldig gira på det jeg driver med, og har i bakhodet at jeg må ned i vekt for å løpe fortere. 2-3 sek pr kg /km. Jeg løper ikke fort i det hele tatt, så det er latterlig å tenke sånn, men men.... Det kan ha gjort det lettere å styre seg, men ingen ting er nei- mat for meg. Det er også mulig jeg orker mindre middag rett etter å ha syklet hjem.

Anyways. Hvis man har 30 kg for mye må man spise mindre uansett. Har man 5-10 kg for mye mener jeg det aller beste er å trene kondis 3-4 ganger i uka. For helsa er trening viktigere enn vektnedgang. Alle de sunne, tjukke menneskene kalles "fat paradox" av forskerne.

AnonymBruker
Skrevet

Den enkle metoden for vektreduksjon er kombinasjonen av kontrollert inntak og hverdagsaktivitet. Et forenklet regnestykke for en kvinne vil kunne være:

Daglig forbruk av kalorier sies ofte å være ca 2000. Å spise ca 1600 kcal er overkommelig for de fleste, sult og slapphet unngås og forutsetningene for å være i aktivitet blir gode. Dersom man så ved hjelp av skritt-teller sørger for 10 000 skritt daglig, så utgjør det f.eks. 6 km og man forbrenner f.eks. 300 kcal ekstra. http://www.trening.no/treningstips/ga-eller-jogge-for-hoyest-kaloriforbruk/

Hvis man så i tillegg til dette sørger for f.eks. et par mer intensive treningsøkter i uken (noe som fortsatt er overkommelig), så kan man forbrenne f.eks. 800 kalorier ekstra på treningen.

Da blir regnestykket:

400 x 7 = 2800 kcal spart på kosthold

300 x 7 + 800=  2900 kcal spart på trening.

Ved å skape et kaloriunderskudd på nesten 6000 kcal pr uke, vil man oppleve en jevn vektnedgang på mellom 0.5 og 1 kg pr uke.

For kvinner som i utgangspunktet ikke har et altfor kaloririkt kosthold, så mener jeg at det blir helt feil å si at trening er gram og kosthold kg. For de som har et voldsomt kalorioverskudd i utgangspunktet, vil det derimot kunne stemme.

Anonymkode: 225c8...dd2

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, issomethingwrong said:

Jeg synes cilie har rett i den uttalelsen. Regnestykket ditt stemmer, men for de fleste "vanlige mennesker" er det å jogge en mil relativt mye. En mer realistisk treningsøkt er kanskje 3-5 km, og det vil si 210-350 kcal. 

Det er ekstremt lett, og gjort nærmest på sekunder til minutter, å "spise opp" disse kaloriene. Man har mye mer å hente rent vektmessig på å bedre kosthold enn å trene mer (for noen gir trening også sultfølelse, men dette er individuelt). Men kombinasjonen er selvsagt det beste. 

Det er ikke noe rett eller galt her, det handler om hva som er greiest for den individuelle å gjennomføre. En må også ta med i betraktningen at trening bare blir lettere og lettere ettersom man kommer i bedre form, mens det med diett kanskje bare blir vanskeligere og vanskeligere. Sagt enkelt såklart, det er vel en kombinasjon.

Skrevet (endret)

Utsagnet mitt om gram/kg var også ment litt som trøst til en som ikke får trent så mye, men vil ned i vekt. Jeg har selv hatt perioder med 2 PT -økter i uken og mye egentrening de siste årene, dog spist opp treningen med kos i helgen. Hadde jeg trent som da de siste månedene, så hadde jeg ikke gått opp så mye som jeg må ha gjort. Kanskje søvn, mindre  stress og tilfredshet hadde vært mer i boks også. Så for all del; jeg heier på å trene!!

Endret av cilie
Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Utsagnet mitt om gram/kg var også ment litt som trøst til en som ikke får trent så mye, men vil ned i vekt. Jeg har selv hatt perioder med 2 PT -økter i uken og mye egentrening de siste årene, dog spist opp treningen med kos i helgen. Hadde jeg trent som da de siste månedene, så hadde jeg ikke gått opp så mye som jeg må ha gjort. Kanskje søvn, mindre  stress og tilfredshet hadde vært mer i boks også. Så for all del; jeg heier på å trene!!

Takk Cilie.

Idag har skrittelleren rundet 10000 og lørdagsgodt ble gulrøtter  (har vel spist opp lørdagsgodtet for de neste 4 årene :) )

Det gjør godt å få støtte, også her inne.  

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, cilie said:

De som trener mye virker til å være i veldig godt humør... sikkert ikke alle dog. Liksom hvis man skal noe så er det bare å sprette rundt. Tenker i alle fall på de slanke som trener typiske kondisjonsting. Pumpe-gutta virker kanskje litt mer dorske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...