Gå til innhold

Hvorfor skal vi finansiere livssyn via skatteseddelen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.arildronsen.no/15328.html

Hvorfor finansierer det offentlige Human-Etisk Forbund og Kirka?

Prost Trond Bakkevig har skjønt at ordninga må opphøre. I stedet foreslår han en «flat livssynsskatt som alle betaler via skatteseddelen». Et naturlig spørsmål melder seg: Hvorfor skal vi finansiere livssyn via skatteseddelen?

Jeg stiller ikke spørsmålet fordi jeg vil betale mindre skatt; jeg står virkelig langt bak i køen av folk som roper på skattelette. Når sant skal sies, befinner jeg meg ikke i den køen i det hele tatt. Men jeg vil at skattepengene mine skal gå til fornuftige formål som kommer oss alle til gode – i all hovedsak betyr det veier, skoler, sjukehus, kollektivtrafikk, samt en dash kultur og folkeopplysning.

Men hvorfor skal jeg betale skatt for at Kristin Mile og Trond Bakkevig skal kunne bedrive sin forkynnelse på heltid? Hvorfor trumfer «livssyn» alt det andre vi vanlige folk er opptatt av? For meg må folk få lov til å tro på akkurat hva de vil, men jeg begriper ikke hvorfor det skal være Statens oppgave å finansiere forskjellige avarter av overbevisning, tro og overtro.

Anonymkode: 12469...b29

Fortsetter under...

De har offentlig tilskudd, for da kan de temmes. DNK fremstår som en religiøs versjon  av venstre eller arbeiderpartiet.

De kan nå til og med vie homofile. Vi har prester som leser fra koranen. herrejemeni, for noe vås.

Kristendommen har blitt så PK att det ikke er kristendom lengre. og det er jo bra det. Kristendommen i seg selv er veldig negativ og fy deg syndige menneske...

heldigvis tror jeg ikke på bibelen.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DNK og AP er vel kanskje typisk norsk, ja?

Anonymkode: f7834...f00

De er veldig typisk for det offisielle norge. Ikke for meg. Mange som ikke liker utviklingen. Er det fler enn meg som opplever det som idiotisk, når biskoper krever juleamnesti for grunnløse asylsøkere? Kan de ikke holde seg til religionen sin, og slutte å late som om de representerer noe "edelt, og kristelig", og dermed skal blande seg inn i politikk? Vi husker fortsatt heksebrenningene, som var ett tidligere eksempel....

AnonymBruker
2 minutes ago, Inner self said:

De er veldig typisk for det offisielle norge. Ikke for meg. Mange som ikke liker utviklingen. Er det fler enn meg som opplever det som idiotisk, når biskoper krever juleamnesti for grunnløse asylsøkere? Kan de ikke holde seg til religionen sin, og slutte å late som om de representerer noe "edelt, og kristelig", og dermed skal blande seg inn i politikk? Vi husker fortsatt heksebrenningene, som var ett tidligere eksempel....

Tror de fleste nordmenn er på linje med f.eks. AP og DNK... det er ikke uten grunn at AP får flest velgere. ;) Folk er ikke dumme, og stemmer AP av "gammel vane" selv om de mener noe annet. ;)

Så kan man like "typisk norsk" eller ikke...

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de fleste nordmenn er på linje med f.eks. AP og DNK... det er ikke uten grunn at AP får flest velgere. ;) Folk er ikke dumme, og stemmer AP av "gammel vane" selv om de mener noe annet. ;)

Så kan man like "typisk norsk" eller ikke...

vel tror ikke så mange tror på DNK lengre. De er utdaterte. AP derimot har mange sympatisører. Men det gjelder for det meste det rene sosialdemokratiske styresettet. Der er jeg også på nett. Men jeg vil ha vekk endel av byråkratiet. Dessuten er jeg ikke politisk korrekt.  Jeg ønsker ikke att Norge skal gå i svensk rettning. Der ser man hvordan det går, når liberale og naive idioter får hegemoni på offentligheten.

AnonymBruker
29 minutter siden, Inner self skrev:

Er det ikke bra prestene følger Jesu ord?

AnonymBruker
1 minute ago, Inner self said:

vel tror ikke så mange tror på DNK lengre. De er utdaterte. AP derimot har mange sympatisører. Men det gjelder for det meste det rene sosialdemokratiske styresettet. Der er jeg også på nett. Men jeg vil ha vekk endel av byråkratiet. Dessuten er jeg ikke politisk korrekt.  Jeg ønsker ikke att Norge skal gå i svensk rettning. Der ser man hvordan det går, når liberale og naive idioter får hegemoni på offentligheten.

Med de systemene vi har i Norge og Sverige så er det nok ikke noen "mindre gruppe" som har "hegemoni på offentligheten" eller "styrer media"... folk stemmer på det de mener via demokratiet. Hvis en stor gruppe mennesker mener media skal skrive om det og det, så oppstår det et medie som skriver om det, fordi det er et fritt samfunn og markedet fungerer.

Så kan en lure på om det svenske folk lar seg rævkjøre, jeg vet ikke helt selv.

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med de systemene vi har i Norge og Sverige så er det nok ikke noen "mindre gruppe" som har "hegemoni på offentligheten" eller "styrer media"... folk stemmer på det de mener via demokratiet. Hvis en stor gruppe mennesker mener media skal skrive om det og det, så oppstår det et medie som skriver om det, fordi det er et fritt samfunn og markedet fungerer.

Så kan en lure på om det svenske folk lar seg rævkjøre, jeg vet ikke helt selv.

I Sverige er vel Sverigedemokratene eneste alternativ?

AnonymBruker
6 minutes ago, AnonymBruker said:

I Sverige er vel Sverigedemokratene eneste alternativ?

I et fritt samfunn vil "det folk vil ha" oppstå. Enten det er snakk om matvarer, musikk eller politikk. Det er vel partier som FrP og SD gode eksempler på; hvordan de har "moderert" seg mot det folk ønsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...